유아체육교육이 유아의 자아개념과 운동능력에 미치는 영향
- Author(s)
- 박성영
- Issued Date
- 2006
- Abstract
- Physical education is closely related to good all-round education in child development including physicaldevelopment, social development and emotional development. Therefore, the main purpose of the thesis is to analyze the impact of physical education for preschool children on their sense of self and athletic ability and present the importance of physical education for preschool children.
Therefore, the thesis will present the importance of physical education for preschool children by comparing physical ability of children at two different kindergarten: one with a systematic program of physical education (Group A, hereafter) and the other with no such program (Group B).
The following conclusions resulted from comparison between two different kindergarten with 5 to 6 year-old kids in the City of Kwangju.
Firstly, children at Group A were found to have improved their sense of self, while those at Group B was found to have reduced sense of self. By age, children at age six showed more improvement in their sense of self, while those at age five did not show any big difference in their sense of self.
Secondly, Children at Group A presented more improvement in all athletic categories than those at Group B. By athletic category, the children showed meaningful improvement in the categories of 10 m round sprint, a broad jump, sit-up, while they did not show much improvement in the category of standing with one leg and with their eyes closed. By age, children at age five showed significant improvement in the categories of 10 m round sprint, broad jump, standing with one leg and with eyes closed and sit-up, while those at age six presented improvement only in the categories of 10 m round sprint and broad jump.
- Alternative Title
- Impact of physical education for preschool children on their sense of self and athletic ability
- Alternative Author(s)
- Park, Soung-Young
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 체육교육
- Advisor
- 정명수
- Awarded Date
- 2006-08
- Table Of Contents
- ABSTRACT
Ⅰ. 서론 = 1
A. 연구의 필요성 = 1
B. 연구의 목적 = 3
C. 연구 문제 = 3
D. 변인관계 = 4
E. 연구의 제한점 = 4
Ⅱ. 이론적 배경 = 5
A. 유아 교육의 개념 = 5
B. 유아기의 체육교육의 목적 및 내용 = 6
C. 유아의 특성 및 신체 발달의 원리 = 7
1. 유아기의 특성 = 7
2. 신체 발달의 원리 = 9
D. 자아개념 = 11
1. 자아개념의 의미 = 11
2. 자아개념 형성에 미치는 요인 = 12
3. 자아개념의 구성요소 = 13
E. 운동능력의 개념 = 15
F. 유아체육의 중요성 = 17
Ⅲ. 연구방법 = 19
A. 연구대상 = 19
B. 측정항목 및 방법 = 19
1. 자아 개념 검사 = 19
2. 운동능력 검사 = 21
C. 연구절차 = 22
D. 자료처리 방법 = 23
Ⅳ. 연구결과 = 24
A. 동질성 검증 = 24
1. 자아개념의 동질성 검증 = 24
2. 운동능력의 동질성 검증 = 26
B. 유아체육이 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 27
1. 유아체육이 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 27
2. 유아체육이 6세 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 30
3. 유아체육이 7세 유아의 자아개념 향상에 미치는 효과 = 32
C. 유아체육이 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 34
1. 유아체육이 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 34
2. 유아체육이 6세 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 36
3. 유아체육이 7세 유아의 운동능력 향상에 미치는 효과 = 38
Ⅴ. 결론 및 제언 = 40
A. 결론 = 40
B. 제언 = 41
Ⅵ. 참고문헌 = 42
자아개념 검사지 = 45
유아체육 프로그램 = 54
대도구 수준별 프로그램 = 57
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 박성영. (2006). 유아체육교육이 유아의 자아개념과 운동능력에 미치는 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14667
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233071
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2008-09-01
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.