중학교 수학 학습 부진아에 관한 연구 : 6인조 협동학습을 통한
- Author(s)
- 정지영
- Issued Date
- 2006
- Abstract
- This study is to find out the factors that make underachieved students frustrate in studying math and to get important information in further studying math.
To examine closely, it is divided in two groups - thirty students in the controled group(buzz learning group) and thirty students in the experimental group(teacher-centered group) - of the second graders in a middle school.
The results are following.
First, there are significant differences of how much then achieved between the buzz learning group and the teacher-centered group.
Second, the poor learners in buzz learning group had better results than in teacher -centered group.
Therefore, the student-centered buzz learning is more helpful for learning ability deficit students. It helped underachieving students rais their interest in academic math achievement and form math a closer relationship between teachers and students as well as among students in class. Inconclusion, Teachers should make continuous efforts to develop various methodologies that can minimize the individual learning differences and enhance the academic achievement in math based on above results.
- Alternative Title
- A study on slow learners of mathematical learning through groups with 6 members in middle schools
- Alternative Author(s)
- Jeung, Jee Young
- Affiliation
- 조선대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육
- Advisor
- 安永濬
- Awarded Date
- 2006-02
- Table Of Contents
- 표목차 = ⅲ
ABSTRACT = ⅳ
Ⅰ. 서론 = 1
1. 연구의 필요성 = 1
2. 연구의 목적 = 2
3. 연구의 제한점 = 2
Ⅱ. 이론적 근거 = 3
1. 학습부진아의 개념 = 3
2. 학습부진의 원인 = 5
3. 학습부진의 특징 = 5
4. 수학학습부진의 원인 = 7
Ⅲ. 학습 부진아 지도 방법 = 22
1. 부진아 특성별 지도 방법 = 22
2. 부진아 반 편성에 따른 지도 방법 = 23
3. 학습 부진아의 일반적인 지도 원리 = 24
4. 학습 부진아에 대한 교사 지도방법 = 25
Ⅳ. 수학학습 부진아 지도의 실제 = 27
1. 6인조 협동학습과 수준별 발문을 통한 즐거운 수학수업 운영 = 27
Ⅴ. 기초조사 = 32
1. 용어의 해설 = 32
2. 학습습관상의 특성 = 32
Ⅵ. 연구방법 및 절차 = 38
1. 연구대상 = 38
2. 연구기간 = 38
3. 연구의 절차 = 38
4 연구의 방법 = 38
Ⅶ. 연구의 실제 = 41
1. 가설의 제기 = 41
2. 선행연구 = 41
3. 수업시간에 활용한 구체적인 지도안 = 43
Ⅷ. 연구결과 및 분석 = 54
Ⅸ. 결론 및 제언 = 57
참고문헌 = 59
부록1 = 61
부록2 = 64
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 교육대학원
- Citation
- 정지영. (2006). 중학교 수학 학습 부진아에 관한 연구 : 6인조 협동학습을 통한.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14609
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000233187
-
Appears in Collections:
- Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2008-09-01
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.