CHOSUN

인상주의 회화 속 '단장하는 여인' 이미지 연구

Metadata Downloads
Author(s)
나여진
Issued Date
2020
Abstract
This article examines the image of the “Woman at Her Toilette” in the Impressionist paintings as to how it represents the manner in which women were seen in the 19th century and how this manner was constructed by the patriarchal power and ideology of the time; which pushed women to constantly inspect their appearances and make themselves up.
To understand how a power relation is formed by a way to see, it analyzes the Impressionist paintings through the feminist discourse and theory of gaze. The male painters located themselves to the position of a flâneur to observe females. This practice of an observer was, however, more than just observing as the power implied in their position was to locate females to the position of objects to be seen. This article employs the Lacanian concept of the Symbolic and Griselda Pollock’s reinterpretation of gaze theory as the means to reveal this political system of gaze embedded in the Impressionist paintings.
Degas and Renoir painted the “Woman at Her Toilette” from the male gaze reflected through their sexual desires. They represented her as an erotic image fitting into their male fantasy. Manet and Toulouse-Lautrec indirectly revealed the prostitution in bourgeoisie society while Seurat expressed this repressive norm to women through the female bodies he painted comically. On the other hand, using compositions with a sense of distance and providing detailed psychological descriptions, Morisot, Cassatt, and Valadon, the female painters at the time, liberated the women in their paintings from sexual objectification. For them, the canvas was not to fulfill the male fantasy but to project their own female desires.
Painting women from their own female experiences was for them a method at odds with the representational system of male desires. However, even the props and colors the women use for making and dressing up in the paintings actually reflect the male desires and ideologies at the time. The “Woman at Her Toilette” in this respect represents the effort of the women to comply with the acceptable image of females to society.
It is still a common belief of women that wearing make-up is natural. People’s perceptions derived from this sort of common belief have actually solidified the present gender ideologies. Is the make-up lots of women still do on a daily basis really for their own desires? This research has a meaning as a question about women’s make-up, which has often been conceived as something natural but this research reinterprets as an example of the politics of gaze, still working even in the present time. |본고에서는 인상주의 회화 속 ‘단장하는 여인’의 이미지를 통해 가부장적 권력에 의해 여성을 바라보는 방식이 어떻게 구성되었는지를 고찰한다. 19세기의 가부장적 이데올로기로 인해 여성들은 남성들의 눈에 띄기 위해 자신을 끊임없이 검열하고 단장하였기 때문이다.
바라보는 방식에 의해 구성되는 권력관계를 파악하기 위하여 페미니즘적 시선의 담론과 응시 이론을 가지고 인상주의 회화를 분석했다. 남성 화가들은 스스로 플라뇌르가 되어 여성들을 관찰하였는데, 이는 단순한 의미의 관찰로 그치지 않았다. 시선은 곧 권력을 내포하였으며 여성은 보여지는 대상으로 위치하게 되었다. 이러한 시선의 권력체계에 대한 의미를 살펴보기 위해 라캉의 상징계적 담론과 그리젤다 폴록이 재해석한 응시 이론을 바탕으로 작품을 분석하였다.
남성 화가인 드가와 르누아르는 그들의 시선 속에 욕망을 담고 ‘단장하는 여인’을 남성의 욕망에 맞춘 에로틱한 이미지로 묘사하였다. 마네, 로트렉은 근대적 사회에서 부르주아의 매춘을 간접적으로 드러냈으며, 쇠라는 이러한 여성을 옥죄는 모순적 규범을 여성의 몸을 희화화하여 표현했다. 여성 화가인 모리조와 카셋, 발라동은 거리감 있는 구도와 섬세한 심리적 표현을 통해 여성을 성적 대상화에서 배제함으로써 남성의 에로틱한 욕망이 아닌 자신들의 욕망을 투영하였다.
여성이 자신의 경험에 빗대어 묘사하는 방법은 남성 욕망의 재현 구조에 반기를 드는 표현기법이라고 할 수 있다. 하지만 당대의 여성이 꾸미는 소품과 색상마저도 남성의 이데올로기와 욕망을 반영하는 것으로 미루어보아 인상주의 속 ‘단장하는 여인’은 결국 사회가 용인하는 이미지에 자신을 맞추기 위하여 노력한 여성의 모습을 가시적으로 드러낸다.
현대사회에도 여성들에게 ‘단장’은 ‘당연한 것’이라는 사회적 인식이 팽배하다. 이런 사회적 시선에서 파생된 인식들은 성 이데올로기를 더욱더 공고하게 만든다. 오늘날에도 많은 여성들이 하는 단장이 과연 본인을 위한 욕망인 것일까? 본 연구는 당연시되었던 여성의 단장에 물음표를 던지며, 시선의 권력체계가 오늘날까지도 적용될 수 있음을 보여주는 사례로써 의의를 가진다.
Alternative Title
A Study on the ‘Woman at Her Toilette’ in the Impressionist Paintings: with a focus on ‘flâneur’ and ‘gaze’ seen through a feminist perspective
Alternative Author(s)
Na, Yeo Jin
Department
일반대학원 미학·미술사학과
Advisor
김승환
Awarded Date
2020-08
Table Of Contents
국 문 초 록
ABSTRACT

제Ⅰ장 서론 1
1. 연구 배경과 연구 목적 1
2. 연구 범위 및 방법 5

제2장 ‘플라뇌르’와 ‘응시’의 관점에서 본 19세기 후반 프랑스의 여성 공간 7
제1절 19세기 후반 프랑스의 사회·문화적 배경 7
1. 파리의 도시화와 부르주아 계급의 성 이데올로기 7
2. 플라뇌르(flâneur)와 인상주의 16
제2절 여성의 공간과 ‘응시’ 20
1. 여성의 공간과 몸단장(toilette)의 미술사 20
2. 관음증과 응시 26

제3장 인상주의 회화에 나타나는 ‘단장하는 여인’ 35
제1절 목욕하는 여인 35
제2절 화장하는 여인 51
제3절 옷을 입은 여인 59

제4장 결론 72

참 고 문 헌 75
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
나여진. (2020). 인상주의 회화 속 “단장하는 여인” 이미지 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14324
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000335692
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-08-28
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.