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다니엘 아라스의 미술사 방법론 연구

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Author(s)
안나영
Issued Date
2020
Keyword
아나크로니즘, 미술사 방법론, 시선, 통제된 아나크로니즘, 시간성
Abstract
본 논문은 다니엘 아라스(Daniel Arasse)의 ‘아나크로니즘(Anachronisme)’ 개념을 20세기 이후 프랑스 역사학과 미술사학의 맥락에서 검토하고, 이를 ‘통제된 아나크로니즘(anachronisme contrôle)’ 이라는 미술사 방법론으로 소개한다.
역사학에서 ‘아나크로니즘’ 개념은 시간과 시대를 적합하게 대입하지 못하는 오류인 ‘시대착오’로 간주되어왔다. 미술사 연구에서도 아나크로니즘은 과거에 탄생한 미술작품에 현대적 이론을 도입하는 오류를 뜻하였다. 그러나 아라스는 ‘아나크로니즘’을 “미술작품에는 다양한 역사적 지층이 장기적으로 지속되며 뒤섞여 있다”라고 재정의한다. 더 나아가 그는 이 개념을 ‘통제된 아나크로니즘’이라는 미술사 방법론으로 정립하여 기존의 연구 방법을 보완하고자 하였다.
20세기 이후의 미술사가들은 미술작품의 다층적이고 응축된 시간성을 사유하였다. 그들은 전통적인 미술사의 방법에 변화를 주기 위해 미술작품과 시선(regard)의 시간성에 대한 이론적인 틀을 마련하고자 하였다. 아라스는 이를 수용하여 미술작품과 시선의 시간성에 대한 사유를 ‘아나크로니즘’ 개념과 연결한다. 그는 이 개념을 작품의 다층적인 시간성을 분석할 수 있는 미술사 방법론으로 활용하게 된다.
미술사 방법론으로서 ‘통제된 아나크로니즘’은 ‘시대착오를 수정’하고, ‘의도적으로 아나크로니즘을 일으키는’ 두 방법으로 구성되었다. 본 연구는 이 방법을 확장하여서 벨라스케스의 , 미켈란젤로(Micheangelo Buonarroti)의 , 안셀름 키퍼(Anselm Kiefer)의 작품들을 분석하는 사례로 정리하였다. 이 사례들은 시간의 방향과 순서를 재배치하는 ‘통제된 아나크로니즘’이 다양한 미술작품에 적용될 수 있음을 보여주었다. ‘통제된 아나크로니즘’은 한 작품 안에 중첩된 여러 시대의 개념들을 분석해냈으며, 고전 미술 속의 현대적 요소나 현대 미술 속의 고대적인 특징들을 잡아내었다.
아라스는 미술사를 ‘시선의 역사(histoire du regard)’로 간주한다. 더 나아가 역사적 시선들은 미술작품을 ‘다르게 보는 방법’을 가르쳐주는 ‘시선의 문화(culture de regard)’로 확장된다. 시선의 문화는 미술작품, 관람자, 미술사가, 철학자들이 생산한 모든 담론들이 상호작용하는 장이다. 시선의 문화 속에서 고대에서 현재까지 지속되어 온 시선들은 시대를 초월하여 공유된다. 이 시선의 문화는 기존 미술사의 틀을 확장시키고, 배제된 것, 이질적인 것, 비동시대적인 것을 사유할 수 있는 ‘반성적 미술사’를 지향한다. 아라스가 제안한 방법론은 미술작품 속 시간의 응축과 차이를 검토함으로써 기존의 미술사 연구 방법을 보완하며 연구의 지평을 확장시켜 줄 것이다.
|This research aims to examine the possibility of Daniel Arasse’s concept of Anachronism as a method of art history by re-contextualizing it within the works of French historians and art historians after the twentieth century.
Anachronism in historical studies has often been conceived as referring to the misapplication of certain historical time or age to the event not belonging there. In art history, the term has been used to describe the misuse of current theory to the works created in the past. On the other hand, in Arasse’s redefinition, anachronism means a state of artworks in which “various historical strata have been overlapped and sedimented for a long durée.” Developing this new understanding further to what he calls “controlled anachronism,” Arasse suggested a new method in art history to revise the previous approaches.
There were some art historians whose theoretical frameworks for the temporalities of artworks and their embedded gazes(regard) have provided the means to speculate about the multi-layered temporalities condensed in artworks, which have largely been marginalized by the traditional methods of art history. In line with these efforts, Arasse related the concept of anachronism to his speculation about the temporality of artworks and gazes and suggested it as a method of art history to analyze the multilayered temporalities involved with artworks.
As a method for art history, the ‘controlled anachronism’ can be understood as a twofold process: one for correcting a mismatched-timeframe, another for intentionally creating this mismatch. In this research, Diego Velázquez’s Las Meninas, Michelangelo Buonarroti’s Moise, and Anselm Kiefer’s works are analyzed by this twofold process as the cases to demonstrate the applicability of the controlled anachronism’s experimental rearrangement of temporal directions and orders to a variety of artworks from different times. Through controlled anachronism, some elements typical for contemporary arts are detected from the classical while certain classical features are found from the contemporary, showing that the concepts from different ages could be overlapped in a single artwork. From these cases, this research draws the possibility of the ‘controlled anachronism’ as the method to reveal the multilayered temporalities condensed in artworks.
For Arasse, art history is a history of the gaze (histoire du regard). Furthermore, the historical gazes for him are also what could be developed into the culture of the gaze (culture de regard) that teaches us ‘how to look differently’ at artworks. The culture of the gaze is where artworks, audiences, art historians, philosophers, and all discourses they create are communicated with each other. The culture of the gaze is to share the gazes that have lasted transcending time, from the ancient to contemporary. Expanding the previous frameworks of art history, the culture of the gaze intends a “reflective art history” that allows us to re-think something excluded, different, and asynchronous. This research is expected to widen the current methodology of art history by providing an alternative method to examine the differences of temporalities condensed in artworks.
Alternative Title
Daniel Arasse’s Methods of Art History - A genealogy of 'Anachronism' and its practices -
Alternative Author(s)
An Na-Young
Affiliation
조선대학교
Department
일반대학원 미학-미술사학과
Advisor
김승환
Awarded Date
2020-08
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1

Ⅱ. 프랑스 현대역사학과 ‘아나크로니즘’ 개념 7
1. 아날학파의 아나크로니즘 8
1) 뤼시앵 페브르와 마르크 블로크의 시대착오 10
2) 페르낭 브로델의 시간 구조 16
2. 아날학파 이후의 역사학과 아나크로니즘 21
1) 폴 벤느의 역사 서술과 구성적 상상력 24
2) 자끄 랑시에르의 역사적 진실성 30

Ⅲ. 20세기 프랑스 미술사학과 다니엘 아라스의 ‘아나크로니즘’ 개념 35
1. 20세기 프랑스 미술사학 36
1) 앙리 포시용과 피에르 프랑카스텔의 미술사적 시간성 37
2) 루이 마랭의 비평 이론 46
2. 다니엘 아라스의 ‘아나크로니즘’ 개념 52
1) 미술작품의 다층적 시간성 54
a. 재현의 진실성과 허구성 55
b. 미술작품의 수용 조건과 시간의 단계성 62
2) 미술사가의 탈시대적인 시선 68
a. 관조하는 시선의 시간 69
b. 아나크로니즘의 통제 75

Ⅳ. 방법론으로서 ‘통제된 아나크로니즘' 81
1. 벨라스케스의 과 푸코의 시대착오 83
1) 푸코와 아라스의 연구 비교 83
2) 중층적 시대 ‘조건’의 비교 분석 93
2. 미켈란젤로의 와 프로이트의 시선 98
1) 프로이트와 아라스의 연구 비교 99
2) 예술적 개념들의 결합 방식 분석 109
3. 안셀름 키퍼의 스튜디오와 120
1) 아라스의 안셀름 키퍼 연구 122
2) 예술적 이슈에 대한 고고학적 분석 132

Ⅴ. 결론 139

참고문헌 143

국문초록 152
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
안나영. (2020). 다니엘 아라스의 미술사 방법론 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14285
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000342505
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-08-28
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