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피나 바우쉬 작품의 극단화 표현 연구

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Author(s)
정승아
Issued Date
2020
Keyword
피나 바우쉬, 연극춤, 극단화 표현, 무용안무, 연극성
Abstract
The purpose of this study is to shed light on the meaning of extreme expressions prominent in Bausch's works by discussing the extreme expressions that were intentionally mentioned in the Pina Bausch Tanztheater in a correlation with theatrical elements. Bausch's dance theater signifies a new form of dance art through a genre mix that embraces modern theater, succeeding German expressionist dance in the early 20th century. It can be said that the modern theatrical acceptance in the Bausch dance theatre reveals the characteristics of physical shocks that awaken the cruel and painful physical behavior and primitive senses, emphasizing the gestures and expressions of actors representing social relations, the key principles and expressions of Brecht epic dramas, the way of making what’s familiar unfamiliar and the body language of the Arto Cruelty play.
In addition to these theatrical characteristics, this study considered that the expressions of extremism in Bausch dance play consisted of three common denominators: 'fear and conflict', 'repeat and change', and 'oppositive conflict with combination'. In the process of extreme expression, the specific motion is repeated and repeated, making it more coarse, stronger, and faster, and the meaning of the motion is generated or changed. And in the process of repetition it gets the effect of making the familiar unfamiliar by making the relations or heterogeneous elements conflict strongly. Such common elements 'repetition and change' and 'contrast conflict and combination' can be interpreted as a compact representation of 'conflict' in the work. In Bausch's expression of extremes, conflict takes an extreme combination of things that can never be reconciled and harmonized. And it never merges, but rather complains of cruel suffering due to conflict. This pain is not resolved and there is no ending or change. It can be said that there is artistic meaning in expansion and change of the role of the audience, as audiences question this ambiguity and thereby open the possibility of active audience participation, meaning production, and various interpretations of the works. In addition, the cruel physical pain in the expression of extremism causes the audience's body to directly feel and newly perceive. Nietzsche and Arto saw suffering as the force of life, which means that the human body, symbolizing being alive, exerts its inner power through pain. Therefore, when the audience feels and perceives the pain of the dancers directly, it can be said that the artistic meaning great in that they feel this life force directly and experience the perception in a new way. |본 논문은 피나 바우쉬 연극춤(Tanztheater)에서 피상적으로 언급되었던 극단화 표현을 논의하여 바우쉬 작품에서 두드러지는 극단화 표현의 의미를 재조명하는 데 목적을 두었다. 바우쉬의 연극춤은 20세기 초 독일 표현주의 무용을 계승하여 연극을 수용하는 장르적 혼합을 통해 새로운 무용예술 양식을 의미한다. 바우쉬 연극춤에서는 브레히트 서사극의 제스처 원리와 익숙한 것을 낯설게 하는 표현방식 그리고 아르토 잔혹극의 신체 언어를 강조한 잔혹하고 고통스러운 신체 행위, 원초적인 감각을 깨우는 물리적 충격의 특성들이 드러난다고 할 수 있다.
이러한 연극적 특성과 아울러 바우쉬의 작품에서 극단화 표현은 ‘두려움과 갈등’, ‘반복과 변화’, ‘대립적 충돌과 결합’ 세 공통요소로 구성된다. 극단화 표현 과정에서 특정한 동작을 반복하고 반복이 거듭되면서 더욱 거칠고, 강하고, 빨라지는데, 그러면서 동작이 변화하고 의미가 생성된다. 그리고 반복과정에서 관계나 이질적 요소들을 대립시키며 강하게 충돌함으로써 익숙한 것을 낯설게 만드는 효과를 얻는다. 이러한 공통요소 ‘반복과 변화’, ‘대립적 충돌과 결합’은 작품에서 다루는 ‘갈등’을 압축적으로 보여준다고 해석할 수 있다. 바우쉬 작품의 극단화 표현에서 갈등은 결코 합쳐질 수 없는 것들을 극단적으로 결합하는 방식을 택한다. 이러한 갈등으로 인해 잔혹한 고통을 호소한다. 이러한 고통은 해결되지 않으며 어떠한 결말도 변화도 없다. 관객은 극단화 표현에 드러나는 왜곡되는 장면에 의문을 던지고 그럼으로써 능동적인 관객의 참여, 의미생산, 작품의 다양한 해석의 가능성이 열려있는 즉, 관객 역할의 확장과 변화에 있어 극단화 표현의 의미가 있다고 할 수 있다. 또한, 극단화 표현에서 잔혹한 신체 고통은 관객 몸으로 직접 감각하고 새롭게 지각하게 한다. 니체와 아르토는 고통을 생명의 힘으로 보았는데, 이는 살아있음을 상징하는 인간의 몸은 고통을 통해 내적인 힘이 발산된다는 것이다. 따라서 관객은 무용수의 고통을 직접 몸으로 감각하고 지각할 때, 이러한 생명의 힘을 직접 몸으로 느낀다는 것과 새로운 방식으로 지각을 경험하는 것에 극단화 표현의 의미가 크다고 볼 수 있다.
Alternative Title
A Study of Extreme Expression in Pina Bausch's Works
Alternative Author(s)
Jung, Seung A
Department
일반대학원 문화학과
Advisor
이승권
Awarded Date
2020-02
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT

제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 및 목적 1
제2절 연구의 방법 및 제한점 5

제2장 연극춤 형성과 발전 7
제1절 연극춤의 형성배경 7
1. 독일 표현주의 예술 7
2. 루돌프 폰 라반 연극춤 11
3. 쿠르트 요스 연극춤 16
제2절 피나 바우쉬 연극춤 발전 21
1. 포스트모더니즘과 연극춤 23
2. 혼합과 탈장르 26

제3장 바우쉬 작품의 연극적 특성 29
제1절 바우쉬 작품의 연극적 특성 30
1. 일상성의 낯섦 30
2. 이야기 방식의 파편성 37
3. 강렬한 신체성 42

제4장 극단화 표현의 특성 및 작품연구 44
제1절 극단화 표현의 요소와 특성 45
1. 두려움과 갈등 45
가. 두려움 45
나. 갈등 47
2. 반복과 변화 49
가. 반복되는 동작과 음향 49
나. 의미생성과 변형 50
3. 대립적 충돌과 결합 53
가. 대립적 관계 53
나. 이질적 요소의 충돌 54
제2절 작품에서 드러난 극단화 표현 55
1. 카페 뮐러 55
가. 두려움과 갈등 55
나. 반복과 변화 60
다. 대립적 충돌과 결합 67
2. 푸른수염 72
가. 두려움과 갈등 72
나. 반복과 변화 75
다. 대립적 충돌과 결합 82
3. 콘탁호프 85
가. 두려움과 갈등 85
나. 반복과 변화 88
다. 대립적 충돌과 결합 92

제5장 바우쉬 극단화 표현의 의미 95
제1절 자기 반영적 참여 95
제2절 고통의 감각전이 97
제3절 생명의 에너지 98

제6장 결 론 100

참고문헌
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
정승아. (2020). 피나 바우쉬 작품의 극단화 표현 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14215
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000290972
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2020-02-26
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