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태권도 수련생 학부모의 도장 선택요인이 고객만족, 구전의도 및 재등록에 미치는 영향

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Author(s)
김두일
Issued Date
2019
Abstract
The purpose of this study is to examine what factors affect the participation of Taekwondo practitioners' parents.
The details of participation in the Taekwondo movement were classified into motivation and purpose, service, PR, and trainee management. We examined the effect of these factors on customer satisfaction, word of mouth, and re - registration.
This study was applied to 500 parents who participated in Taekwondo Movement by using the convenience sampling method and we excluded 25 parts for inaccurate answers. The final 475 questionnaires were studied. In order to verify the validity of the items, exploratory factor analysis was conducted. Cronbach's α value was checked to confirm the reliability of the findings.
The results of this study are as follows. There was no statistically significant difference in motivation and purpose, service, public relations, training management in Taekwondo training area selection. There was no statistically significant difference in all factors according to the age of the parents. There were statistically significant differences in service and public relations factors according to the age of trainees, and post - test was conducted.
There was a statistically significant difference in service, PR, and student management according to the duration of exercise.
Customer satisfaction, word - of - mouth intention, and re - registration in the selection of Taekwondo training center were found to affect the service of subcontracting factors for Taekwondo training site selection, PR, and management of trainees. Customer satisfaction was found to have an influence on word of mouth and re - registration.
The conclusion is that the gender and age of parents did not show any significant difference in selecting Taekwondo training area. There was a significant difference in the age and training period of trainees. Among the factors to select Taekwondo training center, service, PR and trainee management were found to affect customer satisfaction, word - of - mouth intention, re - enrollment and customer satisfaction had influence on word of mouth and re - registration.|본 연구의 목적은 태권도 수련생의 부모님들의 태권도 참여에 어떠한 요소들이 영향을 미치는지 확인하는 것이다.
태권도 참여에 대한 세부적인 요소는 동기 및 목적, 서비스, 홍보, 수련생 관리로 구분하였다. 이러한 요소에 따라 고객만족도, 구전의도, 재등록에 어떠한 영향을 미치는지 확인하였다.
본 연구방법은 태권도 운동에 참여하고 있는 부모님을 대상으로 편의표본추출법을 이용하여 500명에게 배부하였으며 부정확한 답변에 대해 25부를 제외하였다. 최종 475명의 설문 결과에 대한 연구를 실시하였다. 문항의 타당성 검증을 위해 탐색적 요인분석을 실사하였으며 이에 대한 신뢰도를 확인하기 위해 Cronbach’s α 값을 확인하여 신뢰성 확보에 대해 판단하였다.
본 연구결과는 태권도장 선택에 있어 동기 및 목적, 서비스, 홍보, 수련생 관리에 대해 통계적 유의한 차이가 나타나지 않았다.
부모님의 연령에 따라서도 모든 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
수련생의 연령에 따라서는 서비스, 홍보 요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며 사후검증을 실시하였다. 운동 참여 학생의 운동기간에 따라서도 서비스, 홍보, 수련생 관리에서 통계적으로 유의한 차아기 나타났다.
태권도장의 선택에 있어 고객만족도, 구전의도, 재등록은 태권도 훈련장 선택을 위한 세부요인의 서비스, 홍보, 수련생 관리에 대해 영향을 미치는 것으로 나타났다.
고객만족도는 구전의도와 재등록에 대한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결론은 태권도장 선택 요인에 부모님의 성별과 연령은 유의한 차이가 나타나지 않았다.
수련생들의 연령과 수련기간이 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
태권도장 선택요인 중 서비스, 홍보, 수련생 관리는 고객만족도, 구전의도, 재등록에 영향을 미치는 것으로 나타났으며 고객만족도는 구전의도와 재등록에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Alternative Title
The effect of Taewondo Club Trainee Parent Subscription Factors on Customer Satisfaction, Word of mouth adverting, and Re-enrollment
Alternative Author(s)
kim du-il
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
윤오남
Awarded Date
2019-08
Table Of Contents
ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 가설 4
4. 용어의 정의 5
5. 연구의 제한점 7

Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 태권도장 선택요인 8
2. 고객만족 18
3. 구전 커뮤니케이션 22
4. 재등록 24

Ⅲ. 연구방법 28
1. 연구대상 28
2. 조사도구 29
3. 조사도구의 타당도 30
4.자료처리방법 32

Ⅳ. 연구결과 33
1. 태권도 수련생의 학부모의 도장 선택요인과 인구통계학적 특성에 따른 차이 33
2. 태권도 수런생 학부모의 도장 선택요인이 고객만족, 구전의도, 재등록에 따른 상관관계 39
3. 태권도 수련생 학부모의 도장 선택요인이 고객만족, 구전의도, 재등록에 미치는 영향 40

Ⅴ. 논의 및 제언 43

Ⅵ. 결 론 45

참고문헌 46

부록(설문지) 50
Degree
Master
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
김두일. (2019). 태권도 수련생 학부모의 도장 선택요인이 고객만족, 구전의도 및 재등록에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/14013
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267546
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-08-23
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