CHOSUN

청년 창업가 역량이 창업의지와 창업행동에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
서성열
Issued Date
2019
Keyword
창업가 역량, 기술적 역량, 창의적 역량, 창업의지, 창업행동, 창업교육
Abstract
ABSTRACT

Influence of Youth's Entrepreneurial Competence on Entrepreneurial Intention and Entrepreneurial Behavior
- The Mediating Effect of Entrepreneurial Intention and The Moderating Effect of Entrepreneurial Education -

Seo Seong Yeol
Advisor : prof. Jong-rok Yoon, Ph.D.
Department of Business Adminstration
Graduate School of Chosun University

This study aims to empirically verify the influence of the entrepreneurial competence of youth on entrepreneurial intention and entrepreneurial behavior. A survey was administered for around 30 days from June 12 to July 14, 2018 among youth who were aspiring entrepreneurs and existing entrepreneurs.
A total of 580 surveys were distributed, of which 562 were collected.
Of the collected surveys, 12 were discarded as they were incomplete; from the remaining 550, only 145 were used as these respondents had received entrepreneurial education.
The results of the empirical analysis are as follows.
First, in terms of the competence of young entrepreneurs, technical and creative competence had positive impacts on entrepreneurial intention. Second, the mediating effect of entrepreneurial intention on the relationship between technical competence, creative competence, and entrepreneurial behavior of young entrepreneurs was examined. The results indicated that technical and creative competence had positive impacts on entrepreneurial behavior through entrepreneurial intention.
Third, the moderating effect of perception of entrepreneurial education in the influence of entrepreneurial intention on entrepreneurial behavior was also verified. It is concluded that higher levels of perception of entrepreneurial education led to a more positive influence of entrepreneurial intention on entrepreneurial behavior.
The study's results made the following implications.
First, it is confirmed that both technical competence and creative competence of young entrepreneurs, which were rarely covered in the existing research on entrepreneurial intention and entrepreneurial behavior, were important variables that influenced entrepreneurial intention and entrepreneurial behavior.
Second, based on the relationship between technical competence, creative competence, and entrepreneurial behavior, it is confirmed that young aspiring entrepreneurs could become real entrepreneurs and that positive entrepreneurial intention could lead to real and successful entrepreneurial behavior.
Third, the results of the study have shown that entrepreneurial education is important when young entrepreneurs' entrepreneurial intention manifested itself in entrepreneurial behavior.
To date, there are several studies on entrepreneurial education and entrepreneurial intention such as those on the effects of entrepreneurial education, factors influencing entrepreneurial intention, and the relationship between entrepreneurial education and entrepreneurial intention. However, despite several attempts by multiple researchers, the effects of entrepreneurial education remain largely unconfirmed.
This study indicated that youth with high levels of perception of entrepreneurial education exhibit stronger entrepreneurial behavior in the presence of entrepreneurial intention. Therefore, governments should provide a customized entrepreneurial education curriculum that improves the entrepreneurial intention of young entrepreneurs even further and engages them in various support activities that would result in successful entrepreneurship.
| 청년 창업가 역량이 창업의지와 창업행동에 미치는 영향
- 창업의지의 매개효과와 창업교육의 조절효과 -

서 성 열

본 연구는 청년 예비창업자 및 기창업자를 대상으로 청년의 창업가 역량이 창업의지와 창업행동에 미치는 영향을 실증적으로 규명하는데 그 목적이 있다. 첫째, 창업가 역량의 구성요인인 기술적 역량, 창의적 역량이 창업의지에 미치는 영향을 규명하고자 한다. 둘째, 창업의지가 창업행동에 미치는 영향을 규명하고, 셋째, 기술적 역량, 창의적 역량과 창업행동간의 관계에서 창업의지가 매개역할을 하고 있는지를 규명하고, 넷째, 창업의지와 창업행동과의 관계에서 창업교육이 긍정적인 조절효과를 나타내는지를 실증적으로 규명한 것이다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 2018년 6월 12일부터 7월 14일까지 약 30일간에 걸쳐 예비창업자 및 기 창업자인 청년을 주 대상으로 설문이 이루어 졌으며, 일대일 면접을 통하여 총 580부를 설문하여 562부를 회수하여 부실한 12부를 제외한 550중 이 중 창업교육을 받은 145부를 실증분석에 이용하였다.
실증분석 결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 청년 창업가의 역량 중 기술적 역량과 창의적 역량은 창업의지에 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 청년 창업가의 기술적 역량, 창의적 역량과 창업행동간의 관계에서 창업의지의 매개효과를 살펴본 결과 청년 창업가의 기술적 역량과 창의적 역량은 창업의지를 통해서 창업행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 창업의지가 창업행동에 미치는 영향에 있어서 창업교육의 지각에 따른 조절효과를 검증한 결과 창업의지가 창업행동에 미치는 영향에 창업교육에 대한 지각이 높을수록 창업의지가 창업행동에 긍정적인 영향을 주는 것으로 해석할 수 있다.
본 연구결과 다음과 같은 시사점을 확인할 수 있다. 첫째, 기존의 창업의지나 창업행동에 관한 선행연구에서 잘 다뤄지지 않았던 청년창업가의 기술적 역량과 창의적 역량이 창업의지나 창업행동에 미치는 중요한 변수임을 확인하였다.
둘째, 청년 예비창업자들이 창업에 관한 기술적 역량 및 창의적 역량과 창업행동간의 관계에서 창업의지를 매개로 실질적인 창업으로 이어질 수 있으며, 긍정적인 창업의지가 실질적이고 성공적인 창업행동으로 이어질 수 있음을 확인하였다.
셋째, 청년의 창업의지가 창업행동으로 이루어 질 때 창업교육의 중요성을 실질적인 분석을 통해 확인하였다.
지금까지 창업교육의 효과, 창업의지의 영향요인, 창업교육과 창업의지와의 관계 등 창업교육 및 창업의지에 대하여 많은 연구들이 수행되어 왔다. 그러나 여러 학자들의 많은 시도에도 불구하고 창업교육의 효과에 대한 검증은 미흡한 상황이다. 창업교육의 연구결과 혼재되어 있는 상황이며 창업교육과 창업의지의 관계에 대한 연구 결과는 여전히 상반된 결과를 보이며 이들의 관계를 명확히 밝히지 못하고 있다.
따라서 창업의지와 창업행동과의 관계를 더 잘 이해하기 위해서는 창업교육의 조절요인에 의한 효과를 확인하는 것은 필수적이라고 할 수 있다. 본 연구를 통하여 창업교육을 받은 청년이 창업의지와 창업행동과의 관계에서 조절효과가 높게 나타난 것을 보았을 때 맞춤식 창업 교육과정을 제공하여 청년창업가들의 창업의지를 더욱 함양하고 실제로 성공적인 창업으로 연결될 수 있도록 하여야 한다.
Alternative Title
Influence of Youth's Entrepreneurial Competence on Entrepreneurial Intention and Entrepreneurial Behavior : The Mediating Effect of Entrepreneurial Intention and The Moderating Effect of Entrepreneurial Education
Alternative Author(s)
Seo, Seong Yeol
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
윤종록
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

I. 서 론 1
1.1 문제제기 및 연구의 목적 1
1.2 연구의 방법 및 범위 4
1.3 논문의 구성 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
2.1 창업가 역량 7
2.1.1 창업의 개념 7
2.1.2 창업가 역량 8
2.1.2.1 창업가의 개념 8
2.1.2.2 창업가 성향 8
2.1.2.3 창업가 역량의 구분 9
2.1.3 기술적 역량 11
2.1.4 창의적 역량 14
2.2 창업의지 18
2.2.1 창업의지의 개념 18
2.2.2 창업의지의 선행연구 20
2.2.2.1 창업의지의 연구모델 24
2.2.2.2 Ajzen의 계획행동이론 25
2.3 창업행동 27
2.3.1 창업행동의 개념 27
2.3.2 Shane의 창업행동이론 31
2.3.3 창업행동의 선행연구 33
2.4 창업의지가 창업행동에 미치는 창업교육의 조절효과 34
2.4.1 창업교육의 개념 34
2.4.2 창업교육의 내용 40
2.4.3 국내 창업교육 현황 42
2.4.3.1 창업교육현황 42
2.4.3.2 청소년 비즈쿨 44
2.4.3.3 창업대학원 45
2.4.3.4 시니어 기술창업지원 46
2.4.3.5 기타 교육지원 현황 47
2.4.4 국외 창업교육 현황 48
2.4.4.1 미국 48
2.4.4.2 이스라엘 51
2.4.4.3 호주 53

Ⅲ. 연구 모형의 설계 및 가설 설정 55
3.1 연구모형의 설계 55
3.2 가설의 설정 56
3.2.1 청년 창업가 역량과 창업의지와의 관계 56
3.2.2 청년의 창업의지와 창업행동과의 관계 57
3.2.3 창업의지와 매개효과 58
3.2.4 창업교육의 조절효과 60

Ⅳ. 연구방법 62
4.1 표본의 선정 및 분석방법 62
4.1.1 표본의 선정 및 자료수집 62
4.1.2 표본의 특성 62
4.2 변수의 조작적 정의 및 측정 64
4.2.1 기술적 역량 64
4.2.2 창의적 역량 64
4.2.3 창업의지 65
4.2.4 창업행동 66
4.2.5 창업교육 66
4.3 자료분석 방법 67
4.4 설문지 구성 및 측정 68

Ⅴ. 실증분석 70
5.1 변수의 신뢰성 및 타당성 검증 70
5.1.1 변수의 탐색적 요인 및 신뢰성분석 70
5.2 상관관계 분석 73
5.2.1 잠재변인들의 상관관계 73
5.3 연구모형의 분석 74
5.3.1 측정모형 및 회귀분석 74
5.3.2 직접효과 검증 78
5.3.3 간접효과 확인(매개효과) 80
5.3.3.1 부트스트래핑 분석 80
5.3.3.2 소벨 검정 82
5.3.4 창업교육의 조절효과 검증(1) 83
5.3.5 창업교육의 조절효과 검증(2) 85
5.4 가설검증 결과 요약 88

Ⅵ. 결 론 91
6.1 연구결과의 요약 91
6.2 시사점 및 연구의 한계 93
6.2.1 학문적 시사점 93
6.2.2 실무적 시사점 94
6.2.3 본 연구의 한계점 및 향후 연구의 방향 96
6.2.3.1 본 연구의 한계점 96
6.2.3.2 향후 연구의 방향 97

참고문헌
부 록
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
서성열. (2019). 청년 창업가 역량이 창업의지와 창업행동에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13889
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267292
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.