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피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 종사자의 조직몰입, 고객지향성 및 경영성과에 미치는 영향

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Author(s)
이재호
Issued Date
2018
Keyword
기업가정신, 조직몰입, 고객지향성, 경영성과
Abstract
This study aimed at analyzing the effect on employee's organization immersion, customer directivity, and administration outcome of fitness center administrator's business person spirit and leaded to the conclusion as follows.
First, as for the difference among the employee's business person spirit, organization immersion, and administration outcome of fitness center employee depending on demographic character, at first, there was no significant difference in sex.
The employee's marital status had a significant difference in service will as a customer directivity and unmarried employee had a higher difference.
Age had a significant difference in emotional immersion and normative immersion as an organization immersion, in service attitude and service will as a customer directivity, and in non-financial outcome as an administrative outcome. In all of the factors showing significant difference, the difference was the hight in those in their 40s generally and the lowest in those older than 40s.
The last academic ability had a significant difference in service will as a customer directivity. The difference was highest in those lower than graduation from highschool and low generally in those higher than junior college graduation and graduate school enrollment.
The period of continuous service had a significant difference in innovation as business person spirit, in normative immersion as an organizational immersion, and in non-financial outcome as an administrative outcome. In all of the factors showing a significant difference, those older than 6 years-younger than 9 years and those older than 9 years had a high difference generally and those younger than 1 year and those older than 3 years-younger than 6 years had a low difference generally.
The employment type had a significant difference in service will as a customer directivity and service activity, in financial outcome as an administrative outcome, and in non-financial outcome. In all of the factors showing a significant difference, the regular position had the highest difference and the part time had the lowest difference.
The monthly average income had a significant difference in innovation and danger sensibility as business person spirit, in emotional immersion and normative immersion as an organizational immersion, service attitude, and service will, and financial outcome and non-financial outcome as an administration outcome. In all of the factors showing significant difference, those attaining 4million won were the highest and those attaining 2 million-3 million won were the lowest generally.
Second, as for the relationship between business person spirit of administrators and organization immersion of employees in fitness center administrators, the factors such as innovation and danger sensibility had significant effects on emotional immersion and normative immersion statistically.
Third, as for the relationship between business person spirit of administrators and customer directivity of employee, the factor of innovation as a business person spirit had a significant effect on service attitude and service will statistically, and the factors such as innovation and danger sensibility as a business person spirit had significant effects on service attitude statistically.
Fourth, as for the relationship between business person spirit and administration output of administrators fitness center, the factor of innovation and danger sensibility as a business person spirit had significant effects on financial outcome and the factor of innovation as a business person spirit had significant effects on non-financial outcome statistically. |본 연구는 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 종사자의 조직몰입, 고객지향성, 경영성과에 미치는 영향을 분석하고자 하며, 다음과 같은 결론을 도출하였다.
첫째, 피트니스센터 종사자의 인구통계학적특성에 따른 기업가정신, 조직몰입, 고객지향성, 경영성과의 차이를 살펴보면, 먼저 성별에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
결혼여부에서는 고객지향성의 서비스의지에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 미혼인 종사자들이 더 높게 나타났다.
연령에서는 조직몰입의 정서적몰입, 규범적몰입, 고객지향성의 서비스태도, 서비스의지, 경영성과의 비재무성과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 유의한 차이를 보인 모든 요인에서 40대가 보편적으로 높게, 50대 이상이 가장 낮게 나타났다.
최종학력에서는 고객지향성의 서비스의지에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 고등학교 졸업 이하가 가장 높게, 전문대 졸업과 대학원 재학 이상이 보편적으로 낮게 나타났다.
근속기간에서는 기업가정신의 혁신성, 조직몰입의 규범적몰입, 경영성과의 비재무성과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 유의한 차이를 보인 모든 요인에서 6년 이상-9년 미만과 9년 이상이 보편적으로 높게, 1년 미만과 3년 이상-6년 미만이 보편적으로 낮게 나타났다.
고용형태에서는 고객지향성의 서비스의지, 서비스행동, 경영성과의 재무성과, 비재무성과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 유의한 차이를 보인 모든 요인에서 정규직이 가장 높게, 파트타임(아르바이트)이 가장 낮게 나타났다.
월 평균소득에서는 기업가정신의 혁신성, 위험감수성, 조직몰입의 정서적몰입, 규범적몰입, 고객지향성의 서비스태도, 서비스의지, 경영성과의 재무성과, 비재무성과에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 유의한 차이를 보인 모든 요인에서 400만원 이상이 가장 높게, 200만원 이상-300만원 미만이 보편적으로 낮게 나타났다.
둘째, 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신과 종사자의 조직몰입의 관계에서는 기업가정신의 혁신성, 위험감수성 요인이 정서적 몰입과 규범적 몰입에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
셋째, 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신과 종사자의 고객지향성의 관계에서는 기업가정신의 혁신성 요인이 서비스 태도와 서비스 의지에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기업가정신의 혁신성, 위험감수성 요인이 서비스 행동에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신과 경영성과의 관계에서는 기업가정신의 혁신성, 위험감수성 요인이 재무성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기업가정신의 혁신성 요인이 비재무성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Alternative Title
An Effect on Employee's Organization Immersion, Customer Directivity, and Administration Outcome of Fitness Center Administrator's Business Person Spirit
Alternative Author(s)
Lee Jae-Ho
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
박도헌
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 가설 3
3. 연구의 제한점 5
4. 용어의 정의 5

Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 기업가정신 7
2. 조직몰입 9
3. 고객지향성 11
4. 경영성과 13

Ⅲ. 연구방법 15
1. 연구대상 및 표집 15
2. 조사도구 16
3. 설문지의 타당도와 신뢰도 18
4. 자료처리 21

Ⅳ. 연구결과 23
1. 피트니스센터 종사자의 인구통계학적특성에 따른 기업가정신, 조직몰입, 고객지향성, 경영성과의 차이 23
2. 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 종사자의 조직몰입에 미치는 영향 38
3. 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 종사자의 고객지향성에 미치는 영향 40
4. 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 경영성과에 미치는 영향 43

Ⅴ. 논 의 45
1. 피트니스센터 종사자의 인구통계학적특성에 따른 기업가정신, 조직몰입, 고객지향성, 경영성과의 차이 45
2. 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 종사자의 조직몰입에 미치는 영향 47
3. 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 종사자의 고객지향성에 미치는 영향 48
4. 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 경영성과에 미치는 영향 49

Ⅵ. 결론 및 제언 50
1. 결 론 50
2. 제 언 52

참고문헌 53

부 록(설문지) 57
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
이재호. (2018). 피트니스센터 경영관리자의 기업가정신이 종사자의 조직몰입, 고객지향성 및 경영성과에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13830
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267325
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
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