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브랜드 연상 정보 디스플레이 툴 개발 연구

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Author(s)
양아현
Issued Date
2018
Abstract
Recently time situation have changed and there have been many changes in consumer purchasing behavior. Unlike consumers in the past, who merely looking at only the attributes of the product, brand value closely related to ultimate purpose of life became a important factor in purchasing decision between nowaday’s consumers. The maps and tools used for brand development and renewal so far have to been researched directly by researchers and rely on information provided by enterprises, not by consumers' ideas. And it was difficult to prove the relationship with the importance of each information shown. Therefore, the purpose of this research is to develop a program tool that can grasp and utilize consumer's brand associative information and to propose utilization process of this program tool. In order to express brand associative information of consumer's visually, we conducted a previous study and discussed optimal expression method. As a result, the relation between the information is expressed via the node and link of the brand schema, and represented the level between the information through the means - end chain theory. The derived results were organized with Excel. We analyzed the organized data by using a exe program, which made of Java language, and developed it into a program tool which shows the results into a graph. The process of utilizing the developed brand association information display tool can be divided into two process. Process 'Study 1', which derives the nodes of schema and the hierarchy of information from means-end chain theory. Process ‘Study 2’, which derive information expressing link of schema. ‘Study 1’ consists of three process. Firstly, collecting data via Step1(research process). Secondly, organizing collected data from Step2(single property labeling) and Step3 (entering Count data file). Thirdly, centering the node of schema and means-end chain theory’s hierarchical information which will be shown on the final tool derived from Step4(creating Affinity Diagram) and Step5 (hierarchical classification of header words). ‘Study 2’ also consists of three process. Firstly, collecting data via Step1(correlation research between header words process). Secondly, determine the link value of the schema represented in the final tool, with the data from Step2(the process of entering correlation value on Excel). Thirdly, confirming the results expressed based on the contents input through all the processes. After that, we look forward to the results and expect that it will be used as a tool to determine the direction of brand development and renewal by deriving necessary information such as brand concept, target consumer, brand personality, brand color, design positioning.


Keyword: Brand association information, brand renewal, program development|최근 시대적 상황이 변화하면서 소비자들의 구매 행태에도 많은 변화가 생겼다. 과거 소비자들은 단순히 제품의 속성만을 보고 구매하였던 것과 달리 현재의 소비자들은 그들이 추구하는 삶의 궁극적인 목적과 밀접한 관련이 있는 브랜드 가치가 중요한 구매 결정의 요인이 되었다. 지금까지의 브랜드 개발 및 리뉴얼에 사용되었던 맵과 툴은 연구자가 직접 작성해야하고 소비자들의 생각보다는 기업에서 제공되는 정보에 의존되어 있으며, 나타난 정보별 중요도 및 관계성을 입증하기 어려운 상황이다. 따라서 본 연구의 목적은 소비자들의 브랜드 연상 정보를 파악하고 활용할 수 있는 프로그램 툴을 개발하고 이것의 활용 프로세스를 제안하는데 있다.
소비자들의 브랜드에 대한 연상 정보를 시각적으로 표현하기 선행 연구를 실시하여 가장 적합한 표현방법에 대하여 고찰하였다. 그 결과, 브랜드 스키마의 node와 link를 통해 정보들간의 관계를 표현하였으며, 수단-목적 사슬 이론을 통해 정보들 간의 위계를 표현하였다. 도출된 결과를 엑셀에 입력하고 입력된 내용을 자바언어로 만들어진 exe 프로그램을 통하여 데이터를 분석하고 그래프 화 해주는 프로그램 툴로 개발하였다. 개발 된 브랜드 연상정보 디스플레이 툴의 활용 프로세스는 크게 스키마의 node와 수단-목적 사슬 이론의 정보의 위계 정보를 도출하는 Study 1 과정과 스키마의 link를 표현해주는 정보를 도출하는 Study 2 과정으로 나눌 수 있다. Study 1의 과정은 첫째, 자료를 수집하는 Step1의 설문지 과정 / 둘째, 수집한 자료들을 정리하는 과정인 Step2의 단일속성라벨링과 Step3의 Countdata파일 입력 과정 / 셋째, 최종 툴에 표현되는 스키마의 node와 수단-목적 사슬 이론의 정보의 위계를 입력하는 과정인 Step4의 자료 Affinity Diagram 작성 과 Step5의 Header 단어들의 위계 분류로 이루어져있다. Study 2의 과정은 첫째, 자료를 수집하는 Step1의 Header 단어들끼리 상관관계 조사 과정 / 둘째, 최종 툴에 표현되는 스키마의 link 값을 결정하는 Step2의 Correlation 엑셀파일에 값 입력 과정 / 셋째, 모든 과정을 통해 입력된 내용을 바탕으로 표현된 결과를 확인하는 과정으로 이루어져 있다. 이후, 결과를 보고 브랜드 콘셉트, 타깃 소비자, 브랜드 퍼스낼리티, 브랜드 색상, 디자인 포지셔닝과 같이 필요한 정보를 도출하여 브랜드 개발 및 리뉴얼 방향을 정하는 도구로써 활용되어지기를 기대한다.

키워드 : 브랜드 연상 정보, 브랜드 리뉴얼, 프로그램 개발
Alternative Title
Development of Brand Association Information Display Tool
Alternative Author(s)
Yang, A Hyun
Department
일반대학원 창의공학디자인융합학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
제1장 서론
제1절 연구의 배경 및 목적 2
제2절 연구 방법 및 구성 5

제2장 브랜드 연상 정보 표현 방식에 관한 고찰
제1절 브랜드 맵과 브랜드 툴의 개념 및 종류 8
제2절 브랜드 개발 맵의 유용성 분석 12
제3절 브랜드 연상 정보의 개념 및 활용 19
1. SCHEMA의 개념 20
2. SCHEMA의 구조 22
3. SCHEMA와 본 연구와의 관련성 25
제4절 브랜드 수단·목적 사슬이론 개념 및 내용 26
1. 수단·목적 사슬이론 배경 27
2. 수단·목적 사슬이론 내용 29
3. 수단·목적 사슬이론과 본 연구와의 관련성 32

제3장 브랜드 연상 정보 display tool의 개발 과정
제1절 브랜드 연상정보 display tool 개발 프로세스 35
1. 스키마의 node 구현 35
2. 스키마의 link 구현 44
3. 수단·목적 사슬 이론의 위계 분류 52

제4장 브랜드 연상 정보 디스플레이 툴의
프로세스 구축 및 활용 사례 연구
제1절 브랜드 연상 정보 display tool 활용 프로세스 제안 56
1. Phase 1. Data Survey 59
2. Phase 2. Data Analysis 64
3. Phase 3. Data Synthesis 66
4. Phase 4. Data Survey 71
5. Phase 5. Data Analysis 74
6. Phase 6. Data Synthesis(Visualization) 76
제2절 사례연구 (코웨이) 78
1. Phase 1. Data Survey 79
2. Phase 2. Data Analysis 80
3. Phase 3. Data Synthesis 83
4. Phase 4. Data Survey 86
5. Phase 5. Data Analysis 87
6. Phase 6. Data Synthesis(Visualization) 88

제5장 결론
제1절 연구의 결과 95
제2절 연구의 주요 발견점 및 시사점 98
제3절 한계점 및 향후 연구 과제 100

참고문헌 102
국문초록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
양아현. (2018). 브랜드 연상 정보 디스플레이 툴 개발 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13774
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267187
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-06-24
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