CHOSUN

병원의 학습지원이 조직구성원들의 혁신행동에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
박서정
Issued Date
2018
Keyword
Informal learning, The perception of organizational politics, Innovation behavior
Abstract
Nowadays, as the medical environment changes rapidly, we are demanding flexible and prompt coping ability through learning.
Aggressive learning support (especially informal learning) of supervisors and colleagues in hospital organizations has had a more positive impact on innovation behavior when applied to work and with appropriate feedback, as well as time consideration for learning.
In addition, the higher the perception of organizational politics, the lower the informal learning and innovation behavior. For these reasons, we have found that reducing organizational politics and enhancing employee innovation behaviors will increase the competitiveness of the organization.
If your superiors and colleagues have learning support and a tidy plan, the hospital organization will develop and be in a competitive advantage.
This study suggests that bosses and colleagues can improve the results of innovative behavior by supporting informal learning, positively impacting innovation behavior, and reducing organizational politics.|요즘 의료환경은 빠르게 변화함에 따라 학습을 통한 유연하고 신속한 대처능력을 요구받고 있습니다.
병원조직의 상사와 동료의 적극적인 학습지원(특히 무형식학습)은 학습을 위한 시간적 배려 뿐 아니라 업무에 적용하고, 적절한 피드백이 있었을 때 혁신행동에 더욱 긍정적인 영향을 가져왔습니다.
또한 조직정치지각이 높을수록 무형식학습과 혁신행동을 낮추는 것으로 나타났습니다. 이러한 이유 때문에 조직정치를 줄여 직원들의 혁신행동을 높이는 것이 조직의 경쟁력을 높이는 것임을 알 수 있었습니다.
병원은 상하관계를 가지고 있기 때문에 상호 협력해야 하며, 상사와 동료의 적극적인 학습지원이 필요합니다.
상사와 동료의 학습지원과, 치밀한 계획이 있다면 병원 조직은 발전하며, 경쟁우위에 있을 수 있습니다.
이 연구는 상사와 동료의 무형식학습지원과 혁신행동에 대한 긍정적인 영향, 조직정치지각을 줄여 혁신행동의 결과를 개선할 수 있다는 의견입니다.
Alternative Title
The Effects of Learning Support on Hospital Employees’ Innovative Behavior: Informal Learning as a Mediator, Perceived Organizational Politics as a Moderator
Alternative Author(s)
Park, Seo Jung
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
조윤형
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
목 차

제1장 서 론 1
제1절 연구의 필요성 1
제2절 연구의 목적 4

제2장 이론적 배경 6
제1절 상사와 동료의 학습지원 6
제2절 혁신행동 9
제3절 무형식 학습 11
제4절 조직정치 지각 15

제3장 연구 설계 및 연구 방법 19
제1절 연구 모형과 가설 19
1. 연구 모형 19
2. 연구 가설 20
제2절 변수의 조작적 정의와 측정 24
1. 상사와 동료의 학습지원 24
2. 혁신행동 25
3. 무형식 학습 26
4. 조직정치 지각 27
제3절 조사방법과 표본구성 29
1. 조사방법 29
2. 조사개요 및 표본의 구성 31

제4장 실증분석 결과 33
제1절 타당성, 신뢰성 및 기술통계량 33
1. 타당성과 신뢰성 검증 33
2. 기술통계량과 상관관계 37
제2절 연구가설의 검증 및 요약 38
1. 연구가설 검증 38
2. 연구가설 검증결과 요약 43

제5장 결 론 45
제1절 연구결과 요약 및 의의 45
1. 연구결과 요약 45
2. 연구의 의의 47
제2절 연구의 한계 및 제언 48

【참고문헌】 51

부록 65
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
박서정. (2018). 병원의 학습지원이 조직구성원들의 혁신행동에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13768
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267177
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.