CHOSUN

고등학생의 학급공동체의식이 기본심리욕구, 안녕감, 생애목표에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
정재희
Issued Date
2018
Keyword
학급공동체의식", "기본심리욕구", "안녕감", "생애목표", "매개효과
Abstract
The major findings are as follows. First, the sense of classroom community had a positive influence on basic psychological needs and well-being. This result indicates that the sense of classroom community might act as a significant contributing factor to relatedness needs satisfaction as a means of a desire to connect with others. Moreover, the experience of connectedness and belonging through interaction with others seemed to fulfill students’ sense of competence and their autonomy needs. A significant effect of basic psychological needs on well-being was only seen in competence and relatedness needs. Sense of competence showed the greatest impact when students perceived themselves as competent in school, thus leading to a higher probability of life satisfaction and well-being. Sense of classroom community not only showed significant direct effects, but also significant indirect effects on high school students’ life satisfaction and well-being. Apart from autonomy, only competence and relatedness needs acted as a mediator between the sense of classroom community and well-being. Therefore, students’ sense of classroom community seemed to enhance competency and relatedness needs satisfaction, thus acting as a contributing factor on students’ well-being.
Second, the results from examining the influence of students’ sense of classroom community on life goals revealed that sense of classroom community had a significant positive effect on social contribution, self-growth, and human relationship, that is, intrinsic goals. In contrast, the sense of classroom community had a low effect on social status, and no significant effect on material possession. These results emphasize the importance of the sense of classroom community as a factor for promoting self-growth, as well as for providing contributions to the community. Furthermore, it supports to aim for a better life goal through building a harmonious interaction between classroom community members.
The present study suggests that the sense of classroom community enhances high school students’ basic psychological needs and well-being, supporting them to set a healthy life goal. Thus, these results imply the necessity of students’ care and effort for one another in building healthy school climate and classroom community in order to achieve basic psychological needs satisfaction along with the enhancement of their well-being.
|본 연구에서는 고등학생의 학급공동체의식이 기본심리욕구 충족을 매개로 안녕감에 미치는 영향과 학급공동체의식이 생애목표에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 광주지역 6개 고등학교 616명을 대상으로 설문을 실시하였으며, 구조방정식 모형을 이용하여 자료를 분석하였다. 주요 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 학급공동체의식은 기본심리욕구와 안녕감에 모두 정적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 기본심리욕구에 미치는 영향력 중, 학급공동체의식이 관계성에 미치는 영향력이 상대적으로 높게 나타났다. 이는 학급공동체의식이 다른 사람과 연결되고자 하는 관계의 욕구를 만족시키는 데 크게 기여하고 있음을 보여준다. 뿐만 아니라 학급공동체 속에서 타인과 상호작용하며 유대감 및 소속감, 자신의 역할에 대한 충족감을 경험할 때, 학생들은 자신에 대한 유능감, 스스로 중요한 의사결정을 수행하려는 자율성 욕구가 충족되는 경험을 하는 것으로 해석할 수 있다. 기본심리욕구가 안녕감에 미치는 영향은 유능성, 관계성 욕구에서만 유의미하게 나타났으며, 유능감의 영향력이 가장 크게 나타난다. 학교라는 맥락에서 자신이 유능한 존재임을 인식하고 성취감을 느낄 때, 삶에 대한 만족도, 안녕감이 높아질 확률이 가장 크다는 것이다. 학급공동체의식이 고등학생의 삶의 만족도, 안녕감에 미치는 영향은 직접적인 영향뿐 아니라 간접적인 영향 역시 유의미한것으로 나타났다. 자율성을 제외한 유능성과 관계성 욕구가 학급공동체의식이 안녕감에 미치는 영향력을 매개하는 것으로 나타났다. 즉, 학급공동체의식은 유능성과 관계성 욕구의 충족을 도움으로써 안녕감을 높이는 데 기여하는 역할을 하는 것으로 해석할 수 있다.
둘째, 학급공동체의식이 생애목표에 미치는 영향을 분석한 결과, 학급공동체의식은 내재적 목표인 인간관계, 사회적 공헌, 자기성장에 정적으로 유의미한 영향을 미쳤고, 그 영향력의 정도도 상당한 것으로 나타났다. 이에 비해 외재적 목표인 명예에는 상대적으로 그 영향력의 정도가 낮았으며, 물질적 부에 미치는 영향은 유의미하지 않았다. 이러한 결과는 학급공동체의식이 자신의 성장과 더불어 자신이 속한 공동체에 공헌하고 그 구성원들과 조화롭게 상호작용하려는 생애목표를 지향하도록 이끈다는 것을 보여준다.
본 연구의 결과는 학급공동체의식이 고등학생들의 기본심리욕구와 안녕감을 증진시키고, 건강한 생애목표를 설정할 수 있도록 돕는 역할을 한다는 것을 보여준다. 이러한 결과는 서로 배려하고 함께 노력하는 학급풍토, 학급공동체를 형성하는 것은 학생들의 기본심리욕구 충족 및 삶의 안녕감 향상은 물론, 생애목표에도 긍정적인 역할을 수행할 것이라는 점을 시사한다.





* 주제어 : 학급공동체의식, 기본심리욕구, 안녕감, 생애목표, 매개효과
Alternative Title
The Influence of High School Students’ Sense of Classroom Community on Basic Psychological Needs, Well-being and Life Goals
Alternative Author(s)
Chong Jae Hee
Affiliation
교육학과
Department
일반대학원 교육학과
Advisor
김민성
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
목 차

Ⅰ. 서 론 1
A. 연구 목적 및 필요성 1
B. 연구문제 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
A. 공동체와 학급공동체의식 6
1. 공동체와 공동체의식 6
2. 학급공동체의식 9
가. 학급공동체의식의 의미 9
나. 학급공동체의식에 대한 선행연구 12
B. 기본심리욕구 15
1. 기본심리욕구의 의미 및 기능 15
가. 자율성 15
나. 유능성 16
다. 관계성 17
라. 기본심리욕구에 대한 국내 선행연구 17
C. 안녕감 21
1. 안녕감의 의미 21
2. 안녕감에 대한 선행연구 22
D. 생애목표 25
1. 생애목표의 의미 24
2. 생애목표에 대한 선행연구 26
E. 연구모형 29


Ⅲ. 연구방법 33
A. 연구대상 33
B. 측정도구 34
1. 학급공동체의식 35
2. 기본심리욕구 36
3. 안녕감 37
4. 생애목표 38
C. 분석방법 41


Ⅳ. 연구결과 42
A. 주요 변인의 기술통계 42
B. 연구변인들 간의 상관관계 44
C. 학급공동체의식, 기본심리욕구, 안녕감 간의 관계 47
1. 측정모형검증 47
2. 학급공동체의식, 기본심리욕구, 안녕감 간의 구조적 관계 검증 50
D. 학급공동체의식이 생애목표에 미치는 영향 54
1. 측정모형검증 54
2. 학급공동체의식이 생애목표에 미치는 영향 56

Ⅴ. 논의 및 제언 59

Ⅵ. 참고문헌 69

【부록: 설문지】 82
Degree
Master
Publisher
교육학과
Citation
정재희. (2018). 고등학생의 학급공동체의식이 기본심리욕구, 안녕감, 생애목표에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13739
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267105
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.