컬레보레이션을 활용한 디자인 전문회사의 고도화 방안
- Author(s)
- 이슬기
- Issued Date
- 2018
- Keyword
- 디자인 전문회사, 컬레보레이션, 고도화 방안
- Abstract
- - 국문초록 -
컬레보레이션을 활용한 디자인 전문회사의 고도화 방안
A Study on Enhancement of Design Firms through Collaboration
디자인 산업의 비즈니스 구조와 패러다임이 다각화 되면서 기업은 이상적인 결과물을 도출할 수 있을 것으로 기대되는 디자인 전문회사와 전략적 협업(Collaboration)을 통해 상생할 수 있기를 기대한다. 고객기업을 파트너 기업으로 인식하고 사업 영역을 확대하기 위해 디자인 전문회사의 관점에서 컬레보레이션 연구를 진행하였다. 기업이 소비자를 대상으로 체험마케팅을 활용하는 것처럼, 디자인 전문회사도 차별화된 디자인 수행능력을 보여주기 위한 전략으로 파트너 기업에게 체험 마케팅적 관점으로 컬레보레이션을 제시하고 이를 통해 고도화를 실현하는 것이다. 본 연구의 목적은 디자인 전문회사의 관점에서 컬레보레이션을 이해하고 목표를 도출하여 디자인 전문회사의 컬레보레이션 추진 방향을 제시하는 것이다. 이를 위해 국·내외 사례 40개를 수집하여 연구에 활용하였고, 내용분석을 통해 컬레보레이션 사례의 개요와 특징을 정리하여 25개의 유형을 발견하였다. 이 유형들로 프리그룹핑을 실시하고 계층적 군집분석방법으로 검증하였다. 그 결과 디자인 전문회사의 컬레보레이션 목표와 위계구조를 도출할 수 있었다. 도출된 네 가지 목표 중 ‘새로운 디자인 창출 및 트렌드 제시’, ‘브랜드 가치향상’, ‘소비 행동 유도 및 라이프스타일 제시’는 서로 융합하여 컬레보레이션 개발 플랫폼으로 이를 통해 ‘네트워크를 형성’ 하게 된다. 네트워크형성은 일시적인 관계일 때는 프로젝트성으로 진행되고, 지속적인 관계로 발전했을 때는 파트너를 확보하고 장기적인 파트너 관리 전략으로서 도약 할 수 있다. 이러한 과정으로 컬레보레이션을 통해 디자인 전문회사와 고객기업의 관계가 파트너 기업으로서 협력하며 발전할 수 있음을 시사하고 디자인 전문회사의 성장과 생존에 기여하기를 기대한다.
키워드 : 디자인 전문회사, 컬레보레이션, 고도화 방안|ABSTRACT
A Study on Enhancement of Design Firms through Collaboration
Lee, Silgi
Advisor : Prof. Lee, Jin-ryeol
School of Design & Creative Engineering,
Graduate School of Chosun University
With the diversification of business structure and paradigm of the design industry, companies anticipate mutual growth through strategic collaboration with design firms expected to draw ideal results. A collaboration research was conducted from the perspective of a design firm in order to extend business area by recognizing clients as partners. Just as companies utilize experiential marketing targeting consumers, design firms offer collaboration to partners as the strategy of showing differentiated design competency in the angle of experiential marketing, for the realization of enhancement.
The objective of this study is to offer direction of collaboration by understanding collaboration in the viewpoint of design firms and by generating objectives. For this purpose, 40 domestic and foreign cases were collected for application in this study, and 25 classes were discovered by organizing outlines and characteristics of collaboration cases through content analysis. These classes were used for free grouping and were verified through hierarchical cluster analysis method. As a result, collaboration goals and hierarchical structures of design firms were derived. Among the four objectives, “new design creation and trend presentation,” “brand value improvement,” and “consumption behavior induction and lifestyle proposal” are integrated as a collaboration development platform for “network creation.” Creation of network proceeds as projects in temporary relationships, and it can leap as a strategy to secure and manage long-term partners when developed into a continuous relationships. It is expected that through such processes of collaboration, the relationship between design firms and clients will lead to cooperation and advancement, and will contribute to growth and survival of design firms.
Keywords: Design firm, Collaboration, Enhancement measure
- Alternative Title
- A Study on Enhancement of Design Firms through Collaboration
- Alternative Author(s)
- Lee, Sil gi
- Affiliation
- 조선대학교 대학원
- Department
- 일반대학원 창의공학디자인융합학과
- Advisor
- 이진렬
- Awarded Date
- 2018-08
- Table Of Contents
- 목차
ABSTRACT
제 1 장 서론
제1절 연구의 배경 및 목적 2
제2절 연구의 구성 및 방법 5
제 2 장 이론적 연구
제1절 디자인 전문회사의 이해 8
1. 디자인 전문회사의 개념 8
2. 디자인 전문회사의 유형 12
3. 해외 우수 디자인 전문회사 사례 14
제2절 컬래보레이션의 이해 18
1. 컬레보레이션의 개념 18
2. 컬레보레이션의 목적과 기대효과 24
3. 디자인전문회사의 컬레보레이션 28
제 3 장 디자인 전문회사의 컬레보레이션 사례연구
제1절 연구 방법 설계 32
제2절 사례 수집 33
1. 자료 수집 과정 33
2. 디자인 전문회사의 컬레보레이션 사례 38
3. 디자인 전문회사의 컬레보레이션 유형 요소 54
제3절 사례의 분석 56
1. 사례의 분석 방법 설계 56
2. 사례 분석 결과 57
제 4 장 디자인 전문회사의 컬레보레이션 목표 및
추진방향
제1절 디자인 전문회사의 컬레보레이션 목표와 유형 65
1. 새로운 디자인 창출 및 트렌드 제시 66
2. 브랜드 가치 향상 69
3. 소비 행동 유도 및 라이프스타일 제시 72
4. 네트워크 형성 75
제2절 디자인 전문회사의 컬레보레이션 추진 방향 79
1. 디자인 전문회사의 컬레보레이션 추진 관점 79
2. 디자인 전문회사의 컬레보레이션 고도화 방안 86
제 5 장 결론
제1절 연구의 주요 발견점 89
제2절 연구의 한계점 및 향후 연구 과제 93
참고문헌 94
국문초록
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 이슬기. (2018). 컬레보레이션을 활용한 디자인 전문회사의 고도화 방안.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13680
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267006
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2018-08-24
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.