존 케이지의 음악이 백남준의 독일시기(1956-1963)에 미친 영향
- Author(s)
- 조가연
- Issued Date
- 2018
- Keyword
- 존 케이지, 백남준, 불확정성, 실험 TV, 관객 참여
- Abstract
- This paper covers a subject of “The Influence of John Cage’s Music in Nam June Paik’s German Period(1956-1963)”. The necessity of the research was recognized in the fact that there is no scholarly research on the artistic relation between John Cage and Nam June Paik in previous studies in Korea. The research was carried out on the question of artistic relation between John Cage and Nam June Paik, focusing on Indeterminacy. This research has a purpose of defining the indeterminacy of Nam Jun Paik, based on John Cage’s philosophy of music and his work.
The research method is to conduct literature reviews. In order to understand the meaning of the term “Indeterminacy” used by John Cage, this research examined 「Changes」,「Indeterminacy」, and 「Communication」 on the theme of 『Composition as Process』, the third lecture of John Cage who participated in the ‘Internationale Ferienkurse für Neue Musik, Darmstadt’. For John Cage, the indeterminacy is an anti-artistic strategy to reform the form of music. It originated in Zen enlightenment, which influenced his composition.
Nam Jun Paik met John Cage in Darmstadt in 1958. Since then, it had influenced Nam Jun Paik’s avant-garde music during his German period. So, it could be considered that Nam Jun Paik’s musical mentor was John Cage in his German period.
In 1963, Nam Jun Paik held his first solo exhibition 《Exposition of Music-Electronic Television》 in Wuppertal. He released ‘13 Experimental TVs’ to the public for the first time. He took note of the artistic feature of indeterminacy in the ‘Experimental TV’. It could be seen that it had a close relationship with John Cage’s (1938). John Cage is seen at the background of the 13 Experimental TVs. Based on the music of John Cage, this research is intended to clarify Nam Jun Paik’s indeterminacy in the Experimental TV.
- Alternative Title
- The Influence of John Cage's Music in Nam June Paik's German Period(1956-1963) : focusing on the Indeterminacy
- Alternative Author(s)
- Jo GaYeon
- Department
- 일반대학원 문화학과
- Advisor
- 장민한
- Awarded Date
- 2018-08
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 연구목적 1
제2절 연구방법 1
제2장 백남준의 예술과 정신 6
제1절 백남준의 생애 6
1. 한국시기: 가정환경과 시대 상황 6
2. 일본시기: 전후 일본과 전위예술 9
3. 독일시기: 뮌헨에서 다름슈타트로 12
4. 독일시기 이후: 비디오 아트의 선구자 15
제2절 백남준의 예술적 배경 21
1. 신음악의 쇤베르크 21
2. 다다의 마르셀 뒤샹 23
3. 네오-다다, 플럭서스 24
제3장 백남준의 예술적 스승, 존 케이지의 불확정성 27
제1절 존 케이지의 예술적 배경 30
1. 음악적 스승, 쇤베르크와 헨리 카웰 30
2. 미국의 선불교와 스즈키 다이세츠 33
제2절 존 케이지의 음악과 불확정성의 전개양상 39
1. (1938), 고른음의 불확정성 41
2. (1951), 작곡 구조의 불확정성 43
3. <4분 33초>(1952), 소리 구조의 불확정성 45
제4장 독일시기 백남준과 존 케이지의 영향 49
제1절 존 케이지와의 만남과 백남준의 행위음악 51
1. 행위음악의 발단, 존 케이지의 불확정성 51
가. 다름슈타트 음악제, 공론의 장 51
나. 존 케이지의 강연과 불확정성의 의미 56
2. 행위음악의 전개양상과 카타르시스의 의미 62
가. 존 케이지의 무작곡을 잇는 백남준의 반음악 63
나. 존 케이지를 공격한 백남준의 해프닝 65
다. 괴짜 음악가로 초대받은 행위 작곡가 백남준 67
제2절 백남준의 첫 개인전(1963)과 불확정성의 의미 71
1. 백남준의 전환점, 《음악의 전시-전자 텔레비전》 72
가. 비디오 아트의 기원, 전시의 현장 73
나. 존 케이지를 넘어선 백남준의 도약 78
2. 관객의 참여를 수용하는 백남준의 불확정성 80
가. 전시공간의 기획과 거시형태의 불확정성 80
나. 실험 TV의 고안과 미시형태의 불확정성 83
제5장 결론 90
참고문헌 93
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 조가연. (2018). 존 케이지의 음악이 백남준의 독일시기(1956-1963)에 미친 영향.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13669
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266983
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2018-08-24
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.