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제품 디자인에서 감성의 차원과 표현요소

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Author(s)
박호영
Issued Date
2017
Keyword
Product Design, Emotion, Emotional Design, Dimensional Structure, Type, Expression Elements, Expression Method
Abstract
디자인 패러다임은 산업화의 변화에 대응하며 끊임없이 변화해왔다. 산업의 성장을 이끌었던 대량생산 체재의 한계를 극복하고 기술과 트랜드를 반영하며 제품의 품질과 기능은 안정화 되고 고도화 되고 있다. 그러나 소비자들은 고급스럽고 좋은 기능을 포함한 제품의 풍요 속에서 만족해하지 않고 그 이상의 가치를 요구하고 있다. 제품을 도구가 아닌 감성을 공유할 수 있는 유기체로 인식하고 보이지 않는 많은 가치를 부여할 수 있는 제품에 대한 관심이 증가하며 감성디자인에 관한 연구가 급증하고 있다. 그러나 감성디자인 관련 선행연구들에서는 감성을 유발시키는 원인을 파악하고 제품에 적용 가능하도록 제시한 연구들은 미진한 상황이었다. 본 연구에서는 제품 디자인에 있어 감성을 표현할 수 있는 요소들을 도출하기 위해 감성의 차원을 분류하고 감성디자인의 표현대상을 규정하여 감성디자인에 활용될 수 있는 요소들을 제시하고자 한다. 선행연구자들이 제시한 감성디자인 유형과 표현 요소들은 연구의 시기에 따라 초기에는 오감을 통한 피드백에서 최근 추억의 회상이나, 희소성 또한 감성디자인으로 이해하게 되며 감성디자인의 영역이 확장되고 있었다. 선행연구를 통해 감성디자인의 유형과 요소가 시기별로 달라지는 현상을 파악하고 이러한 요소들을 종합적인 관점에서 분석하여 3가지 감성의 유형을 분류하였으며, 전문가 FGI를 실시한 결과 감성디자인의 표현대상과 디자인표현요소를 도출할 수 있었다. 본 연구의 결과를 통해 감성디자인의 개념을 적용한 제품개발 과정에 적합한 표현요소를 활용할 수 있는 가이드로 활용되어지기를 기대한다.|Design paradigms have continuously changed facing the shifting industrialization. The paradigm overcame the mass-production systematic limitations which once led the industry and reflected technology and its trends, which led to stabilization and enhancement of product quality and function. However, consumers are no more satisfied with the abundant products with advanced and good functions, but want value more than that. They show more interest upon products which could provide more invisible value as if they see products as organisms to share emotions not as a simple tool. This phenomenon led the rapid increase in emotional design. However, precedent study on emotional design reveals that the research to grasp the reason boosting such emotions and to apply the finding into product to be applicable leaves much to be desired. The study attempts to classify emotional dimensions, characterize target of expression of emotional design and finally to make use of factors about emotional designs to better draw factors that better express emotions in terms of design. Precent study suggests that the type of emotional design and elements of expressions stay at the feedback by five senses at first and them regard hem as reminiscence of recent memories, scarcity or emotional designs rendering expanding design scope. Based on the precedent research, the study went further and figured out changing phenomenon of types and factors of emotional designs by the time period. Upon comprehensive analysis of these factors, three types of emotions were drawn. And as a result of conducting FGI on professionals, elements of expression and design factors were figured out in terms of emotional designs. The outcome of this study is expected to be widely used as one of guidelines that could suggest proper expressive factors in product development with emotional designs applied.
Alternative Title
Dimensions And Expession Elements Of Emotion In Product Design
Alternative Author(s)
Park, Ho Young
Department
일반대학원 창의공학디자인융합학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2018-02
Table Of Contents
목차
ABSTRACT
제1장 서론
제1절 연구의 배경 및 목적 2
제2절 연구의 구성 3

제2장 감성 디자인에 관한 이론적 고찰
제1절 감성과 감성디자인의 개념 7
1. 감성의 개념 7
2. 감성 디자인의 개념 12
제2절 감성의 유형 16
1. 감성 디자인에 대한 선행 연구 분석 16
2. 감성 디자인의 유형 분류 26
3. 감성 디자인의 영역에 대한 관점 44

제3장 감성 디자인의 차원 분석
제1절 감성 디자인의 영역 47
제2절 감성 디자인의 유형 50
1. 심미적 감성 50
2. 실용적 감성 66
3. 사회적 감성 78
제3절 감성 디자인의 차원별 표현 대상 및 표현 요소 분류 85

제4장 감성 디자인의 유형별 사례
제1절 심미적 감성 디자인 사레분석 90
제2절 실용적 감성 디자인 사례분석 100
제3절 사회적 감성 디자인 사례분석 118
제4절 사례연구 분석 결과 126

제5장 결론
제1절 연구의 결과 128

참고문헌 131
국문초록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
박호영. (2017). 제품 디자인에서 감성의 차원과 표현요소.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13521
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266742
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2018-02-21
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