Kano 분석을 활용한 공기청정기 개발방향에 관한 연구
- Author(s)
- 최은석
- Issued Date
- 2017
- Keyword
- Air Purifier, Development Direction, Kano Model
- Abstract
- 대기오염의 악화와 함께, 밀폐화 되고 있는 실내공간과 실내 거주시간의 증가로 안전하고 쾌적한 실내공기질에 대한 욕구와 관심이 증가하고 있다. 이에 공기청정기가 가전 필수품으로 인식됨에 따라 수요증가와 시장성장으로 이어지고 있으며, 정부도 관련산업을 육성 중이다. 중견·중소기업 또한 기업의 도약을 위해 독자적인 제품과 브랜드 개발을 모색 중으로, 심화된 경쟁환경 속에서 고급화, 다양화, 개성화 되고 있는 소비자의 욕구를 반영한 제품 개발전략 수립이 필요하다. 이에 본 연구에서는 공기청정기 제품 개발방향 도출을 위해 국내 대기업과 중견기업의 공기청정기 11개 제품을 대상으로 40개의 품질 구성요소를 추출하여, 관련연구를 바탕으로 “조형”, “감성”, “기술”, “기능” 4가지 측면의 23개 품질구성요소로 최종분류 후 설문조사를 통해 수정된 Kano 품질특성 평가 이원표와 Timko 고객만족계수 산출식을 활용하여 분석을 실시하였다. 분석결과 “차별화된 형태”의 조형, “무채색” 컬러와 “금속성”·“비금속성” 질감을 통한 감성측면의 반영, “Control”, “Save”, “Application”의 Smart한 기술의 구현, 그리고 “공기순환 강화 기능”, “운전모드의 다양성”, “맞춤형 필터제공”, “이동 편리성”, “조작방식 다양성”, “Hybrid”의 기능을 포함한 13개의 매력적인 품질요소를 파악하여 관련 제품사례와 트렌드 중심으로 공기청정기 개발방향을 제시하였다. 품질이 평준화되고 혁신이 한계에 다달했을 때 제품경쟁력을 강화할 수 있는 핵심전략으로써 디자인의 중요성을 인식하고, 반드시 차별화가 필요한 매력적인 품질요소와 반드시 확보가 필요한 일원적인 품질요소를 바탕으로 공기청정기 제품개발 과정에서 품질요소 및 디자인 개발방향의 우선순위를 결정하는데 있어 기초자료로 활용되어지기를 바란다.|Given the deterioration of atmospheric pollution, the demand for and interest in cleaner indoor air quality are rising due to the increase in the number of indoor spaces being sealed as well as indoor dwelling times. Recognized as a much needed home appliance, the air purifier is heightened demand and market growth, and the government is also cultivating the related industry. Core medium- and small-size businesses are also searching for proprietary and brand development to advance in the business, and devising product development strategies reflecting the growing sophisticated, diversified and individualized tastes of consumers is necessary amidst the intensifying competitive environment. Thus the present study did an analysis to develop an air purifier by utilizing the binary table of Kano quality characteristics evaluation. The table was revised through a questionnaire survey after final classification into 23 quality components of four types: molding, sensitivity, technology and function. This was based on related studies by the extraction of 40 quality components for 11 air purifiers made by domestic corporations and core businesses, as well as the calculation formula for the Timko Customer Satisfaction Coefficient. According to the analysis results, 13 attractive quality elements including molding of differentiated form, reflection of sensitivity aspects through achromatic color and metallic and/or nonmetallic texture, realization of the smart technologies of “Control”, “Save” and “Application” as well as reinforcement of air circulation function, diversity of operation mode, provision of customized filters, mobile convenience, diversity in manipulation method and hybrid functions, and the development direction for air purifiers has been presented with a focus on case studies and trends of products. When quality reaches a certain level and innovation hits a limit, the hope is that the importance of the design be recognized as a key strategy capable of reinforcing product competitiveness and that the present study results be utilized as basic data in determination of the priorities for quality elements and the design development directions in the product development process of air purifiers. This would be based on attractive quality elements that always require differentiation and one-dimensional quality elements that always need to be secured.
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2018-02-14
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.