CHOSUN

태권도장의 사회적 책임활동 적합성에 대한 도장 브랜드자산과 장기지향성의 관계분석

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Author(s)
유진호
Issued Date
2016
Abstract
ABSTRACT

Relation Analysis of Social Responsibility Activity Suitability in Respect of Taekwondo Studio on Studio Brand Asset and Long-Term Intentionality

Yoo jin-ho
Adviser : Prof, Yoon Oh Nam
Department of Physical Education
Graduate School of Chosun University

The purpose of this study is to analyze whether the contents of a Taekwondo studio’s social responsibility activity has the suitability for school parents, and its consequential influence on studio brand asset and long-term intentionality. As for its research subjects, this study selected school parents of Taekwondo studios in Gwangju Metropolitan City as a population.
Particularly, this study conducted a survey by making a personal visit to a total of 10 places with 2 Taekwondo studios respectively in 5 gus, and used SPSS Ver. 22.0 and AMOS 22.0 statistical package program to deduct the research results.
Lastly, a total of 476 copies of questionnaires were used for analysis, and this study deducted the research results as follows. First, the suitability of social responsibility activity was found to have a positive influence on studio brand awareness. Second, studio asset awareness was found to have a positive influence on studio brand image , brand reliability, and studio brand satisfaction. Third, studio brand image was found to have a positive influence on brand reliability, studio brand satisfaction, and long-term intentionality. Fourth, studio brand reliability was found to have a positive influence on studio brand satisfaction and long-term intentionality. Fifth, studio brand satisfaction was found to have a positive influence on long-term intentionality. In addition, as a result of verification of mediated effects through additional analysis, brand satisfaction was found to have mediated effects in brand image and long-term intentionality, and also brand satisfaction was found to have a significant mediated effects in brand reliability and long-term intentionality.
Conclusively, this study confirmed that the suitability of a Taekwondo studio’s social responsibility activity has an influence on studio brand asset and long-term intentionality.
These results, like the preceding researches presenting that general corporate social responsibility activity serves to enhance a corporate brand value and customer loyalty, indicate that a Taekwondo studio could also achieve its brand improvement through social responsibility activity, and through the trainees’ long-term registration therefrom, it could create an economic gain, too.
Also, these research results prove that a Taekwondo studio’s social responsibility activity is working as a very effective marketing tool targeting a consumer (trainees, school parents), and indicate that a studio’s social responsibility activity is the major activity that has a direct, indirect influence on the surrounding reputation of a Taekwondo studio as a local community.
Accordingly, at this point in time when the area of a Taekwondo studio’s social responsibility activity is non-existent, it is necessary to aggressively inquire into the social responsibility activity area, such as area development through the imitation of sports-field-based social contribution programs, or through the introduction of sports voucher, or in connection with regional volunteer service activity, as well.

Keyword: Social Responsibility Activity, Brand Asset, Long-term Intentionality
Alternative Title
Relation Analysis of Social Responsibility Activity Suitability in Respect of Taekwondo Studio on Studio Brand Asset and Long-Term Intentionality
Alternative Author(s)
Yoo, Jin Ho
Affiliation
조선대학교
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
윤오남
Awarded Date
2017-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 3
3. 용어의 정의 3
4. 연구의 제한점 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 사회적 책임활동 6
1) 사회적 책임활동의 개념 및 정의 6
2) 사회적 책임활동의 개념적 전개과정 8
3) 사회적 책임활동의 변천과정 10
4) 사회적 책임활동의 분류 및 구성요소 12
5) 사회적 책임활동과 사회공헌활동과의 관계 16
2. 브랜드자산 16
1) 브랜드자산의 개념 및 정의 16
2) 고객과 브랜드자산의 관계 21
3) 브랜드자산의 구성요소 22
3. 장기지향성 28
1) 장기지향성의 개념 28
2) 장기지향성의 구성요소 31
3) 장기지향성의 속성 33
4. 선행연구의 분석 35
1) 태권도장의 브랜드자산 관련 연구 35
2) 태권도장의 장기지향성 관련 선행연구 36

Ⅲ. 연구모형 및 연구가설 38
1. 연구의 모형 38
2. 연구가설의 설정 39
1) 사회적 책임활동 적합성과 도장 브랜드인지도와의 관계 39
2) 도장 브랜드인지도와 도장 브랜드이미지, 브랜드신뢰도,
브랜드만족도, 장기지향성과의 관계 40
3) 도장 브랜드이미지와 도장 브랜드신뢰도, 브랜드만족도,
장기지향성과의 관계 42
4) 도장 브랜드신뢰도와 도장 브랜드만족도, 장기지향성의 관계 43
5) 도장 브랜드만족도와 장기지향성의 관계 44

Ⅳ. 연구방법 46
1. 연구대상 46
2. 조사도구 47
1) 조사도구의 조작적 정의 및 측정 47
2) 조사도구의 타당성과 신뢰도 53
3. 자료처리방법 59

Ⅴ. 연구결과 60
1. 연구모형의 적합도 60
2. 연구가설의 검증결과 60
1) 태권도장의 사회적 책임활동 적합성과 도장 브랜드인지도 61
2) 도장 브랜드인지도와 도장 브랜드이미지, 브랜드신뢰도,
브랜드만족도, 장기지향성과의 관계 61
3) 도장 브랜드이미지와 도장 브랜드신뢰도, 브랜드만족도,
장기지향성과의 관계 62
4) 도장 브랜드신뢰도와 브랜드만족도, 장기지향성과의 관계 63
5) 브랜드만족도와 장기지향성과의 관계 64
3. 연구가설의 추가분석 검증결과 66
1) 도장 브랜드이미지, 도장 브랜드만족도와 장기지향성의 관계에서
도장 브랜드만족도의 매개효과검증 66
2) 도장 브랜드신뢰도, 도장 브랜드만족도와 장기지향성의 관계에서
도장 브랜드신뢰도의 매개효과검증 68
Ⅵ. 논 의 70
1. 태권도장의 사회적 책임활동 적합성과 도장 브랜드인지도의 관계 70
2. 도장 브랜드인지도와 브랜드이미지, 브랜드신뢰도, 브랜드만족도, 장기지향성의 관계 72
3. 도장 브랜드이미지와 브랜드신뢰도, 브랜드만족도, 장기지향성의 관계 73
4. 도장 브랜드신뢰도와 브랜드만족도, 장기지향성의 관계 75
5. 도장 브랜드만족도와 장기지향성의 관계 76

Ⅶ. 결론 및 시사점 79
1. 결론 79
2. 시사점 80

참고문헌 82
부록(설문지) 105
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
유진호. (2016). 태권도장의 사회적 책임활동 적합성에 대한 도장 브랜드자산과 장기지향성의 관계분석.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/13203
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000266199
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2017-02-21
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