CHOSUN

어린이집 보육교사의 교사효능감, 사회적 문제해결능력 향상을 위한 해결중심 집단미술치료 프로그램 개발 및 효과

Metadata Downloads
Author(s)
최화영
Issued Date
2016
Keyword
해결중심 집단미술치료 프로그램, 어린이집 보육교사, 교사효능감
Abstract
ABSTRACT

The Development and Effect of Solution-Focused Group Art Therapy Program for Increasing Teacher Efficacy and
Social Problem Solving Competence of
Child-Care Center Teacher

choi, Hwa Young
Advisor: Prof. Kim, seung Hwan
Psychological Art Therapy,
Graduate School of Chosun University

The purpose of this study is to develop and provide Solution-focused Group Art Therapy Program for child-care center teacher, and then to verify that effectiveness. To achieve the above research purpose, I composed of Research I and Research II and ran as follows.
On Research I, I worked out each purpose and proper contents by each step to develop Solution-focused Group Art Therapy Program for the improvement of the teacher efficacy and social problem solving competence of child-care center teacher. I also performed an operation on child-care center teacher, and then evaluated, analyzed, modified and updated this pilot study process. After then, I've got verified its content validity to an expert group and developed Solution-focused Group Art Therapy Program.
On Research Ⅱ, I provided Solution-focused Group Art Therapy Program for child-care center teacher and verified the improvement of the teacher efficacy and social problem solving competence of child-care center teacher.
The effectiveness of Solution-focused Group Art Therapy Program was verified by the experimental group's configuring child-care center teacher 24 people to 12 people experiment group and control group of 12 people and conducting a total of 10 sessions to 120 minutes per session once per week. The result of major known in effectiveness demonstration is as follows :
First, in teacher's sense of efficacy testing, the experiment group showed statistically significant differences compared to the control group. The experimental group showed a statistically significant differences in the interaction effects of the group and test time&period, the collective main effect of test time and the group, compared with the control group, in the general teacher efficacy and personal teacher efficacy, which is a child element of teacher's sense of efficacy.
Second, in the examination of social problem solving competence, the experiment group showed statistically significant differences compared to the control group.
In the issue-oriented and problem-solving skills, the child elements of social problem solving competence testing, the experimental group showed a statistically significant differences in the interaction effects of the group and test time&period, the collective main effect of test time and the group, compared to the control group.
Through the above research results, Solution-focused Group Art Therapy Program was confirmed that a reasonably developed in accordance with the objectives and program development phase. When providing a development solution - Solution-focused Group Art Therapy Program for child-care center teacher to improve teacher efficacy and social problem solving competence had a positive effect, it was found that the effect is lasting.
Therefore, if Solution-focused Group Art Therapy Program developed in this study continue to provide child-care center teacher in the next scene, their infants and young education is considered to be a positive change in teacher efficacy, and social problem solving competence. In addition, it is thought that the day care teachers will have the opportunity for self-growth and improve the quality of life, and further have a positive impact on the spirit of educates of children.

Key Words : Solution-focused Group Art Therapy, child-care center teacher,
teacher efficacy, social problem solving competence|국문초록

어린이집 보육교사의 교사효능감,
사회적 문제해결능력 향상을 위한
해결중심 집단미술치료 프로그램 개발 및 효과

본 연구의 목적은 해결중심 집단미술치료 프로그램을 개발하여 이를 어린이집 보육교사에게 제공하고 그 효과를 검증하고자 하였다. 상기 연구목적을 달성하기 위해 연구Ⅰ과 연구Ⅱ로 구성하여 다음과 같이 진행하였다.

연구Ⅰ에서는 해결중심 집단미술치료 프로그램을 어린이집 보육교사의 교사효능감 및 사회적 문제해결능력 향상을 위해 개발하고자 개발 단계에 따라 목표를 수립하고 이에 적합한 내용을 구성하였다. 이후 해결중심 집단미술치료 예비 프로그램을 어린이집 보육교사를 대상으로 실시하였다. 다음으로 예비연구 과정을 평가 · 분석하고 수정 · 보완하여 전문가집단에게 내용타당도를 검증 받아 해결중심 집단미술치료 프로그램을 개발하였다.
연구Ⅱ에서는 해결중심 집단미술치료 프로그램을 어린이집 보육교사에게 제공하여, 교사효능감 및 사회적 문제해결능력 향상의 효과를 검증하였다.
해결중심 집단미술치료 프로그램은 어린이집 보육교사 24명을 실험집단 12명, 통제집단 12명으로 구성하여 실험집단에게 주1회 회기 당 120분으로 총 10회기를 실시하여 그 효과를 검증하였다. 프로그램 효과성 검증에서 밝혀진 주요한 결과는 다음과 같다.
첫째, 교사효능감 검사에서 실험집단이 통제집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 교사효능감의 하위요소인 일반적 교사효능감과 개인적 교사효능감에서 실험집단이 통제집단에 비해 집단의 주효과, 검사시기의 주효과, 집단과 검사시기간의 상호작용효과에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 사회적 문제해결능력 검사에서 실험집단이 통제집단에 비해 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 사회적 문제해결능력의 하위요소인 문제지향과 문제해결기술에서 실험집단이 통제집단에 비해 집단의 주효과, 검사시기의 주효과, 집단과 검사시기간의 상호작용효과에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다.
이상의 연구결과를 통해 해결중심 집단미술치료 프로그램은 프로그램 개발 목표와 단계에 따라 타당하게 개발되었음을 확인할 수 있었다. 개발된 해결중심 집단미술치료 프로그램을 어린이집 보육교사에게 제공하였을 때 교사효능감 및 사회적 문제해결능력을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있었으며, 그 효과가 지속 되는 것으로 나타났다.
그러므로 본 연구에서 개발한 해결중심 집단미술치료 프로그램을 향후 어린이집 보육현장 및 영·유아교육 현장에서 보육교사들에게 지속적으로 제공한다면 교사효능감 및 사회적 문제해결능력에 긍정적인 변화가 있을 것으로 여겨진다. 또한 보육교사들의 자기성장의 기회를 갖게 되어 삶의 질이 향상될 것이며 더 나아가 피 교육자인 영·유아에게도 긍정적인 영향을 미칠 것으로 생각된다.



주요어 : 해결중심 집단미술치료 프로그램, 어린이집 보육교사, 교사효능감, 사회적 문제해결능력
Alternative Title
The Development and Effect of Solution-Focused Group Art Therapy Program for Increasing Teacher Efficacy and Social Problem Solving Competence of Child-Care Center Teacher
Alternative Author(s)
choi hwa young
Affiliation
대학원 박사
Department
일반대학원 미술심리치료학과
Advisor
김승환
Awarded Date
2016-08
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT ⅷ

Ⅰ. 서론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구문제 7
C. 용어정의 8

Ⅱ. 이론적 배경 9
A. 어린이집 보육교사 9
1. 어린이집의 개념 9
2. 보육교사의 중요성 10
3. 보육교사의 자질 및 역할 11
B. 교사효능감 15
1. 교사효능감의 개념 15
2. 보육교사와 교사효능감 17
C. 사회적 문제해결능력 20
1. 사회적 문제해결능력의 개념 20
2. 보육교사와 사회적 문제해결능력 21
D. 해결중심 집단미술치료 23
1. 해결중심 단기치료 23
2. 해결중심 집단미술치료 29
3. 해결중심 집단미술치료와 교사효능감 34
4. 해결중심 집단미술치료와 사회적 문제해결능력 35
E. 연구의 모형 37

Ⅲ. 연구Ⅰ: 해결중심 집단미술치료 프로그램 개발
A. 연구목적 39
B. 연구절차 39
C. 프로그램 개발모형 40
D. 프로그램 개발절차 43
1. 단계 1: 예비 프로그램 목표수립 44
2. 단계 2: 예비 프로그램 구성 48
3. 단계 3: 예비 프로그램 실행 및 평가 53
4. 단계 4: 본 프로그램 개발 56

Ⅳ. 연구 Ⅱ: 해결중심 집단미술치료 프로그램 효과 검증
A. 연구목적 65
B. 연구가설 65
C. 연구방법 66
1. 연구대상 66
2. 연구의 윤리적 고려 68
3. 연구도구 68
4. 연구설계 69
5. 연구절차 70
6. 자료분석 72
D. 연구결과 73
1. 해결중심 집단미술치료 프로그램이 교사효능감에
미치는 효과 73
2. 해결중심 집단미술치료 프로그램이 사회적 문제해결능 력에 미치는 효과 78
E. 질적 내용분석 87
1. 단계별, 회기별 활동내용 분석 87
2. 개인별 변화양상 분석 102
3. 교사효능감에 대한 집단원들의 변화양상 분석 110
4. 사회적 문제해결능력에 대한 집단원들의 변화양상 분석 112
5. 집단원들의 소감 분석 114


Ⅴ. 논의 및 결론 115
A. 논의 115
1. 연구Ⅰ: 해결중심 집단미술치료 프로그램 개발 115
2. 연구Ⅱ: 해결중심 집단미술치료 프로그램 효과 검증 120
B. 결론 및 제언 127

참고문헌 130

국문초록 146

부록 149
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교
Citation
최화영. (2016). 어린이집 보육교사의 교사효능감, 사회적 문제해결능력 향상을 위한 해결중심 집단미술치료 프로그램 개발 및 효과.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12927
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265735
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.