CHOSUN

기상인력의 전문화 방안 연구

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Author(s)
임나영
Issued Date
2016
Abstract
Abstracts

A Study of Specialist Training for KMA Meteorologists

Yim Nayoung
Advisor : Prof. Ryu Chan-Su, Ph.D
Department of Atmospheric Science
Graduate School of Chosun University

The Korea Meteorological Administration(KMA) requires a large number of specialist staff, for example to develop numerical models or analyze data from complex observing systems, such as meteorological satellites and weather radar. As well as trying to hire staff with the necessary skills, it is also necessary to train existing staff so that they can fill these specialist positions, even if they already have significant experience in meteorology.
In this report I discuss current methods for training meteorologists at KMA, and suggest ways the training might be improved. In particular, I recommend that KMA should try to establish a new educational institute to provide specialist training. In order to realise this goal, KMA will first need to develop plans for presentation to the Ministry of Education and the Ministry of Strategy and Finance, including proposed training programs and management systems for the students. If the plans are accepted by the ministries, they will work with KMA to propose a budget and location for the new institute, so that KMA can then develop proposals for the required government legislation. One possibility would be for KMA to try and obtain general legislation from the National Assembly, but a better option would be to pursue special legislation from the Judiciary.
The kind of educational institute required by KMA would need to train only a small number of students at one time, so could be run as a single department. However, it should aim to provide accreditation for a number of specialisms.
Alternative Title
A Study of Specialist Training for KMA Meteorologists
Alternative Author(s)
Yim Nayoung
Department
일반대학원 대기과학과
Advisor
류찬수, 정효상
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차

List of Tables ⅴ
List of Figures ⅵ
Abstracts ⅶ

제1장 서 론 1
제1절 연구목적 1
제2절 연구 필요성 5
제3절 자료 및 연구범위 6

제2장 기상인력 양성과 경력 단계별 교육 8
제1절 기상인력 양성 8
1. 국립기상기술원양성소 운영 8
2. 기상인력의 선발과 경력 단계별 체계화 교육 10
가. 기본교육 10
나. 전문교육 11
다. 능력개발교육 15
라. 기타교육 17
제2절 재직자의 직무능력 강화 18
1. 학점은행제 대기과학 전공과정 18
가. 과정개설 배경 18
나. 학점은행제 대기과학 전공과정 개요 19
2. 예보 전문인력 양성 21
가. 과정개설 배경 21
나. 예보실무과정 21
다. 예보전문과정 개요 22
제3절 시사점 및 제언 23

제3장 기상인력의 전문화 방안 26
제1절 고등전문교육기관 설립 검토 26
1. 검토배경 26
2. 국내외 사례 분석 및 관련 제도와 정책 환경 분석 26
가. 국내 고급전문인력양성기관, 대학원대학 등 사례 분석 26
나. 국외 고급전문인력양성기관, 대학원대학 등 사례 분석 32
다. 국외 기상대학교 사례 분석을 통한 시사점 분석 38
라. 대학원대학 관련 제도 및 관련부처 정책방향 등을 고려한 시사점 분석 41

제2절 수요예측 등을 통한 기상대학원대학 등 설립 타당성 분석 50
1. 기상분야 국내 대학원 교육 현황 조사 50
가. 강릉원주대학교 대기환경과학과 50
나. 경북대학교 천문대기과학과 52
다. 공주대학교 대기과학과 54
라. 부경대학교 환경대기과학과 56
마. 부산대학교 대기환경과학과 58
바. 서울대학교 대기과학전공 59
사. 연세대학교 대기과학과 60
아. 조선대학교 학·연·산 협동과정 61
자. 종합 및 시사점 63
2. 국외 기상교육훈련 사례 64
가. 미국 64
나. 영국 68
다. 호주 71
라. 종합 및 시사점 76

제3절 기상대학원대학 등 설립 추진 방안 78
1. 기상대학원대학 등 설립에 필요한 법적, 제도적 추진 절차 78
가. 기상청 소속 기관으로 설립하고자 하는 경우 78
나. 독립된 기관으로 설립하고자 하는 경우 78
2. 기상대학원대학 등 설립 추진과 관련한 문제점 및 해결방안 78
가. 입법을 위한 방안 78
나. 현 고등교육 정책 방향과의 마찰 79
다 교육 수요 확보 및 수료자 활용 79
3. 기상대학원대학 등 설립 기본계획안 80
가. 고등전문 교육훈련 기관 설립대안 검토 80
나. 대학원대학 등 운영방안 제시 80
4. 기상분야 고등전문교유기관 전공과정 검토 81
5. 타 대학원대학 등 설립절차와 추진전략 제시 82
가. 기상대학교 설립 추진 전략 82
나. 기상대학원대학교 설립 추진 전략 82

제4절 기타 고등전문 교육기관의 설립을 위한 정책대안 84
1. 전문교육 부설기관 설치 방안 등 84
가. 전문교육 부설기관 설치 방안 84
나. 기존 대학 및 대학원을 활용하는 방안 84
2. 기상 대학원대학 등의 입지 결정에 대한 검토 85
3. 고등전문교육기관의 설립 타당성과 필요성에 대한 홍보방안 85
4. 기타 고등전문교육기관 설립과 관련된 다각적 검토 86

제4장 요약 및 제언 87

참고문헌 90
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
임나영. (2016). 기상인력의 전문화 방안 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12652
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265272
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
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