CHOSUN

Fitness-Sharing 어플리케이션 품질 요인과 추구 편익에 따른 브랜드 애착, 브랜드 충성도, 전환 행동과의 관계

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Author(s)
고관호
Issued Date
2016
Abstract
ABSTRACT

Relationship between Brand Attachment, Brand Loyalty and Switching Behavior by Quality Factor and Pursuit Benefit in Fitness-Sharing Application

Ko, Kwan Ho
Adviser : Prof. Jung, Myeong-Soo
Department of Physical Education.
Graduate School of Chosun University

This research is to identify relationships between quality factors of Fitness-Sharing application, brand loyalty, switching behavior to ensue high management efficiency, competitive advantage, qualitative and quantities growth of the service and also to revitalize fitness sharing application, which fulfills desires and needs of customers who want healthy life, by letting users to experience diverse sports and leisure activities. Support to manage business efficiently and effectively by providing empirical marketing data. In addition, by providing empirical number of marketing data, this research will prove how to manage business efficiently and effectively.
To achieve objectives of this study, 430 people who have experience in using fitness-sharing applications were selected in the time period of Sep 2015~Nov 2015. The survey was conducted in Personal interviews by self administration survey reply and used 400 valid samples. Moreover, research conducted frequency analysis to learn demographic characteristics, and perform Varimax and Cronbach’s α to analyze validity and reliability of the survey. Test and One-way ANOVA was used to enforce difference between Demographic characteristics and pursuit benefit, and if there were significant differences, Post verification used Scheffe were practiced, and results were as follows, after Correlation analysis, Multiple regression analysis together with SEM.
First, according to demographic characteristics, there are significant difference between application quality factors and pursuit benefit. Second, there are significant difference between application quality factors and brand attachment. Third, application quality factors and brand loyalty are positively correlated. Fourth, brand attachment and application pursuit benefit are positively correlated. Fifth, brand loyalty and application pursuit benefit are positively correlated. Sixth, application brand attachment and switching behavior are positive correlated. Finally, application brand loyalty and switching behavior are positively correlated.
Throughout the research, we expect to present basic data for the possibility of efficiency in application development and operation, utilization of marketing techniques, efficient communication channel in rapidly changing O2O market and sport industry.
Alternative Title
Relationship between Brand Attachment, Brand Loyalty and Switching Behavior by Quality Factor and Pursuit Benefit in Fitness-Sharing Application
Alternative Author(s)
Ko, Kwan Ho
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
정명수
Awarded Date
2016-02
Table Of Contents
목 차


ABSTRACT
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구의 목적 5
3. 연구의 모형 6
4. 연구의 가설 7
5. 용어의 정의 12
6. 연구의 제한점 15

Ⅱ. 연구방법 16
1. 연구 대상 16
2. 설문지 구성 17
3. 자료처리 방법 21
4. 설문지 타당도 및 신뢰도 검증 22
1) 탐색적 요인분석 22
2) 신뢰도 분석 26
3) 확인적 요인분석 및 상관관계 분석 27

Ⅲ. 연구결과 34
1. 인구통계적 특성에 따른 어플리케이션 품질요인과 추구편익의
차이 분석 34
2. 어플리케이션 품질요인이 브랜드 애착에 미치는 영향 45
3. 어플리케이션 품질요인이 브랜드 충성도에 미치는 영향 46
4. 어플리케이션 추구편익이 브랜드 애착에 미치는 영향 47
5. 어플리케이션 추구편익이 브랜드 충성도에 미치는 영향 48
6. 어플리케이션 브랜드 애착이 전환행동에 미치는 영향 49
7. 어플리케이션 브랜드 충성도가 전환행동에 미치는 영향 50
8. 어플리케이션 품질요인과 추구편익에 따른 브랜드 애착, 브랜드 충성도,
전환행동과의 구조모형 50
1) 연구모형의 적합도 평가 50
2) 가설 검증 51

Ⅳ. 논 의 53
1. 인구통계적 특성에 따른 품질요인과 추구편익의 53
2. 어플리케이션 품질요인이 브랜드 애착에 미치는 영향 55
3. 어플리케이션 품질요인이 브랜드 충성도에 미치는 영향 56
4. 어플리케이션 추구편익이 브랜드 애착에 미치는 영향 57
5. 어플리케이션 추구편익이 브랜드 충성도에 미치는 영향 58
6. 어플리케이션 브랜드 애착이 전환 행동에 미치는 영향 59
7. 어플리케이션 브랜드 충성도가 전환 행동에 미치는 영향 60

Ⅴ. 결론 및 시사점 61
1. 결 론 61
2. 시사점 63

참고문헌 65
부록(설문지) 79



표 목 차


연구 대상자의 인구통계적 특성 16
설문지의 구성 18
어플리케이션의 품질요인과 타당도 검증 23
어플리케이션의 추구편익의 타당도 검증 24
브랜드애착, 브랜드충성도, 전환행동의 타당도 검증 25
어플리케이션 품질요인, 추구편익, 브랜드애착, 브랜드충성도,
전환행동의 신뢰도분석 결과 26
어플리케이션 품질요인 확인적 요인분석 28
어플리케이션 품질요인 상관관계 분석 29
추구편익 확인적 요인분석 30
추구편익 상관관계 분석 31
브랜드애착, 브랜드충성도, 전환행동의 확인적 요인분석 결과 32
브랜드애착, 브랜드충성도, 전환행동의 상관관계 분석 33
성별에 따른 어플리케이션 품질요인과 추구편익의 차이 35
연령에 따른 어플리케이션 품질요인과 추구편익의 차이 36
학력에 따른 어플리케이션 품질요인과 추구편익의 차이 37
직업에 따른 어플리케이션 품질요인과 추구편익의 차이 39
월평균 방문횟수에 따른 어플리케이션 품질요인과
추구편익의 차이 41
월평균 어플리케이션 접속횟수에 따른 품질요인과
추구편익의 차이 43
어플리케이션 품질요인이 브랜드 애착에 미치는 영향 45
어플리케이션 품질요인이 브랜드 충성도에 미치는 영향 46
어플리케이션 추구편익이 브랜드 애착에 미치는 영향 47
어플리케이션 추구편익이 브랜드 충성도에 미치는 영향 48
어플리케이션 브랜드 애착이 전환행동에 미치는 영향 49
어플리케이션 브랜드 충성도가 전환행동에 미치는 영향 50
연구모형의 적합도 분석 결과 51
연구모형의 변인 간 관계 및 가설 검증 51
















그 림 목 차


연구 모형 6
O2O 시장 규모 64
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
고관호. (2016). Fitness-Sharing 어플리케이션 품질 요인과 추구 편익에 따른 브랜드 애착, 브랜드 충성도, 전환 행동과의 관계.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12601
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265186
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2016-02-25
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