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앤디 워홀의 을 통한 현대미술에서의 차용 연구

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Author(s)
공제진
Issued Date
2015
Abstract
We get to the heart of abundance and joy through numerous works of art from the past until now. We often think that such works are made of brilliant creativity of the artist. And it came accordance something different from past work it makes the work and should not be taboo in the creation of works of art considered at the same time would like harmful.
The author is not God to create from nothing. If depth study of materials and articles for the origin of the art, not the things people have in fact created a complete thought pure creative inspiration from the previously existed in the past, work or imitation, or as part of a good quote it can be seen that been made. Thus creating no net appropriation and imitation is perceiving this does not exist. In particular, borrowing and imitation in contemporary art is seen as an essential means of reaching groups.
Modernist painters homage to the spirit of past writers through borrowing on past works, or sought a variety of experiments to discover a new art form. Pop art also took the borrowing as an important means for their art work. Work of Roy Lichtenstein borrowed media and contents of the work of Andy Warhol or comics to borrow an image of a star is its advertising or public representative examples. This study seeks to understand the meaning of art borrowed from his life and art through the works of Andy Warhol.
In particular, Through the analysis of by Leonardo da Vinci and Warhol borrowed warhol explored the nature of the borrower. In addition, Warhol's borrowing is examined how it affects to the subsequent artists.
Andy Warhol greatest achievements obtained through the series is that it has re-interpreted in a modern way is one of Leonardo da Vinci's silk screen and repeat the cloning of representative works of Western art history. through this Warhol was literally borrowed the works of past artists. however, through a mechanical repeated image uniqueness, originality, and beyond the criteria of the scarcity of traditional works of art opens up new perspectives and horizons of contemporary art.|우리는 미술 작품을 통해 마음의 풍요와 즐거움을 얻는다. 우리는 흔히 그러한 작품들이 작가의 천재적인 창조력으로 만들어진 것이라고 생각한다. 다른 작품의 일부나 전체를 모방해서 작품을 만든다는 것은 미술작품의 창조에 있어서 하지 말아야 금기이며 동시에 해로운 것이라고 여긴다.
작가는 무에서 유를 창조하는 신이 아니다. 미술 작품의 기원에 대한 자료와 글을 깊이 연구하면, 사람들이 순수한 창조라고 생각했던 것들이 사실은 완벽한 창조가 아니라 이전에 존재하였던 과거의 작품으로부터 영감을 얻거나, 모방을 하거나, 좋은 부분을 따옴으로써 이루어졌음을 알 수 있다. 이처럼 차용과 모방이 전혀 없는 순수한 창조는 존재하지 않는다고 보아도 무방하다. 특히 현대미술에서 차용과 모방은 필수적인 수단으로 여겨지기에 이르렀다.
모더니즘 화가들은 과거의 작품에 대한 차용을 통해 과거 작가들의 정신을 오마주하거나, 새로운 예술형식을 발견하기 위해 다양한 실험들을 모색했다. 팝 아트 역시 차용을 자신들의 미술작업에 중요한 수단으로 삼았다. 만화라는 매체와 내용을 차용한 로이 리히텐슈타인, 광고와 대중스타의 이미지를 차용하는 앤디 워홀이 그 대표적 실례이다. 본 연구는 앤디 워홀의 삶과 예술작품을 통해 그의 미술에서 차용의 의미를 이해하고자 했다.
특히 레오나르도 다빈치의 을 차용한 워홀의 에 대한 분석을 통해 워홀의 차용의 본질을 탐구했다. 아울러 워홀의 차용이 이후 미술가들에게 어떤 영향을 미쳤는가를 살펴보았다.
앤디 워홀이 시리즈를 통해 얻은 가장 큰 성과는 서양 미술사의 대표적 작품 중 하나인 레오나르도 다빈치의 을 실크스크린과 반복⦁복제라는 현대적 방식으로 재해석했다는 점이다. 이를 통해 워홀은 과거 예술가의 작품을 그대로 차용하였지만, 기계적인 반복이미지를 통하여 유일성, 독창성, 희소성이라는 전통적 예술 작품의 평가 기준을 넘어 현대 미술의 새로운 시각과 지평을 열었다는 점이다.
Alternative Title
A Study on the appropriation used in contemporary art in the case of Andy Warhol's
Alternative Author(s)
Kong, Je-Jin
Department
일반대학원 미학·미술사학과
Advisor
김승환
Awarded Date
2015-08
Table Of Contents
국문 초록
ABSTRACT

I. 서론
1. 연구 배경과 목적 1
2. 연구 범위 및 방법 2

II. 현대미술과 차용
1. 차용의 개념적 이해 4
2. 모던 미술가들의 작품에 나타난 차용의 사례와 의미 7
1) 에드워드 마네 7
2) 빈센트 반 고흐 11
3) 파블로 피카소 16
4) 마르셀 뒤샹 19
5) 살바도르 달리 21
6) 프란시스 베이컨 26

III. 앤디워홀의
1. 팝아트와 차용 30
2. 앤디 워홀의 분석 38
3. 앤디 워홀의 차용방식이 이후 미술에 미친 영향 48


IV. 결론 50

참고문헌 52
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
공제진. (2015). 앤디 워홀의 을 통한 현대미술에서의 차용 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12532
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265065
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-08-25
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