빌 비올라의 비디오 아트와 전통적 종교화의 관계에 대한 연구-PASSION 시리즈를 중심으로
- Author(s)
- 김정훈
- Issued Date
- 2015
- Abstract
- Bill Viola, a world-renowned video artist, contributed to making video an artistic genre. After the medium experimentation in the early 1970s during which he studied the expressive range and possibilities of video, between mid-1970s and late-1990s, he continued to explore humans, life, and birth. In 1998, as a scholar-in-residence at the Getty Research Institute, he conducted research and seminar on the Representation of Passions. During this time, he became interested in strong emotional expression found in the late Gothic period until the Renaissance Christian art, which became a direct motivation for the Passion series.
Viola created 20 works for the Passion series between 2000 and 2003. He used Christian artworks and images whose theme was passion in his works. And he used other media and techniques than those used in previous works in order to represent strong emotions like sorrow, pain, and surprise. He used actors like in a movie, designed the stage and costumes, and directed actors' acting. He excluded large-scale installation and sound effects, which used to be characteristic to his work. A small LCD panel was used so that the audience can have visual immersion as they do when viewing religious paintings. Sound was removed so that the emotion expressed by actors will create more resonance within the audience like 'mute scream.' A screen was filled with the upper body of the actor, or the actor's face was enlarged in a close-up to draw attention to the expression and gesture of the characters. Slow motion allowed viewers to observe detailed changes step by step and experience more profound emotion.
The Passion series has direct similarity to the image of the Bible in respect of character, color sense, background, form, etc. However, rather than the problem of reproducing Christian religious painting, this research paid attention to universal emotion that transcends era, culture, history, and race. In other words, Christian theme or image were not the goal itself, but the opportunity to form a strong emotion, Passion series reveals the depth of emotion that is experienced in daily life rather than huge theme in the previous works, also, shows his constant reflection in humankind.|세계적인 비디오 아티스트 빌 비올라는 비디오를 미술의 한 장르로 위치시키는데 기여한 작가이다. 1970년대 초 비디오의 표현 범위와 가능성을 연구했던 매체적 실험기를 거쳐, 1970년 중반부터 1990년대 후반까지 죽음, 탄생 등 인간에 대한 탐구를 지속했다. 1998년 그는 게티연구소의 주재연구원으로 ‘강렬한 정서들의 재현(The Representation of Passions)’에 관한 연구 및 세미나에 참여했다. 이 시기 그는 고딕 말부터 르네상스 기독교 미술에서 나타난 강렬한 정서의 표현에 관심을 갖게 되었다. 이러한 관심은 Passion 시리즈의 직접적인 계기가 되었다.
비올라는 2000년부터 2003년까지 정서를 주제로 20여점의 Passion 시리즈를 제작했다. 수난의 주제가 묘사된 기독교 종교화의 이미지를 작품에 활용했다. 그는 슬픔, 고통, 놀람 등 정서의 강렬한 표현을 위하여 이전의 작품들과 다른 매체와 기법을 사용했다. 영화 촬영처럼 배우를 고용하고, 무대와 의상을 디자인했으며, 작가 자신이 감독이 되어 배우들의 연기를 지도했다. 이전 작품의 특징이었던 거대한 설치와 음향효과를 배제했다. 관객들이 마치 종교화를 감상하는 듯한 시각적 몰입을 위해 소규모 LCD패널을 이용했다. 음향을 삭제함으로써 배우들이 나타내는 정서가 ‘소리없는 절규’처럼 관객의 내부에 더 큰 반향을 일으키게 했다. 작품의 화면을 배우의 상반신으로 가득 채우거나, 얼굴을 확대한 클로즈업을 통해 인물의 표정과 제스처에 주목하게 했다. 슬로우 모션은 극도로 느려진 움직임으로 정서의 세세한 단계적 변화를 관찰할 수 있게 하고, 정서에 깊이를 더했다.
비올라의 Passion 시리즈는 전통적인 기독교 종교화에서 표현되었던 성서 속의 이미지와 인물, 색감, 배경, 형식 등의 측면에서 직접적인 유사성이 발견된다. 그러나 기독교 종교화를 다시 재현하는 문제보다는 시대, 문화, 역사, 인종을 초월하는 보편적인 정서에 주목했다. 다시 말해 기독교적인 주제나 이미지는 강렬한 정서를 형성하기 위한 계기이지 목표 자체는 아니었다. Passion 시리즈는 이전 작품에 나타난 거대주제보다 일상에서 경험되는 정서의 깊이를 드러내며, 인간에 대한 그의 끊임없는 성찰을 보여준다.
- Alternative Title
- A Study on the Relationship between Bill Viola's Video Art and The Traditional Religious Painting-Focusing on Passion series
- Alternative Author(s)
- Kim Jung Hun
- Department
- 일반대학원 미학·미술사학과
- Advisor
- 김승환
- Awarded Date
- 2015-08
- Table Of Contents
- 국문 초록
ABSTRACT
Ⅰ. 서론
1. 연구 배경과 목적 1
2. 연구 범위 및 방법 3
Ⅱ. 빌 비올라 Passion 시리즈 이전의 작품 세계
1. 비디오 매체의 실험 : 1970년-1976년 5
2. 인간에 대한 탐구 : 1976년-1990년대 후반 10
Ⅲ. 빌 비올라 Passion 시리즈와 기독교 종교화
1. 기독교 Passion의 개념과 이미지 양상 17
1) 기독교 Passion의 개념과 의미 17
2) 기독교 종교화에 나타난 Passion 이미지 양상 21
2. 빌 비올라의 Passion 시리즈의 제작배경과 특징 28
1) Passion 시리즈의 제작 배경 26
2) Passion 시리즈의 표현 매체와 기법적 특징 32
Ⅳ. 빌 비올라 Passion 시리즈 분석
1. 38
2. 43
3. 48
Ⅴ. 결론 52
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 김정훈. (2015). 빌 비올라의 비디오 아트와 전통적 종교화의 관계에 대한 연구-PASSION 시리즈를 중심으로.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12520
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000265040
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2015-08-25
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