CHOSUN

대학위촉사정관 직무역량 강화를 위한 교육 훈련 프로그램 개발

Metadata Downloads
Author(s)
진은정
Issued Date
2014
Abstract
The purpose of this study is to develop the education and training programs for appointed faculty admissions officers in university. For this, literature analysis, case studies, two rounds of delpai survey, required research, expert consultation have been carried out. Based on above studies, education and training programs for appointed faculty admissions officers have been developed as follow.
1. The understanding of document/ interview evaluation and evaluating
simulation for 6 hour
2. The understanding of school records for 2 hour
3. The understanding of the document(personal statement, letters of
recommendation, portfolio) for 2 hour
4. The understanding of major talent for 2 hour
5. The understanding of the way to select creative person for 2 hour
6. The understanding of reliability, consistency, fairness for the evaluation
for 1 hour
7. The understanding of scale of evaluation for 1 hour
8. The understanding of the type of major curriculum for 1 hour
9. The understanding of student selection to meet the talented human resource
for 1 hour
10. The understanding of the type for high school curriculum for 1 hour
11. The understanding of ethics of admissions officers for 1 hour
12. The understanding of high school career guidance for 1 hour
13. The understanding of information of high schools for 1 hour
In conclusion, the 22 period of education and training programs for appointed faculty admissions officers have been developed.
Alternative Title
Development of Education and Training Program for Appointed Faculty Admissions Officers
Alternative Author(s)
Jin, Eun Jung
Affiliation
조선대학교 교육학과
Department
일반대학원 교육학과
Advisor
박주성
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
목 차
ABSTRACT

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 목적과 필요성 1
2. 연구 문제 6
3. 용어 정의 7
4. 연구의 제한점 8

Ⅱ. 이론적 배경 9
1. 입학사정관제 도입배경 9
2. 입학사정관제 운영 현황 12
3. 입학사정관 직무역량 17
1) 한국의 입학사정관 직무역량 18
2) 미국의 입학사정관 직무역량 21
4. 입학사정관 직무역량에 따른 교육 훈련 프로그램 25
1) 한국의 교육 훈련 프로그램 25
2) 미국의 교육 훈련 프로그램 34
3) 한국과 미국의 교육 훈련 프로그램 비교 41




Ⅲ. 프로그램 개발 모형 및 절차 46
1. 연구절차 모형 46
2. 연구대상 48
1) 델파이 조사 대상 48
2) 요구조사 대상 50
3) 전문가 컨설팅 대상 51
3. 연구도구 52
1) 델파이 조사 대상 52
2) 요구조사 대상 53
3) 전문가 컨설팅 대상 53

Ⅳ. 프로그램 개발 54
1. 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 주제 도출 54
1) 1차 델파이 조사 결과 54
2) 2차 델파이 조사 결과 58
2. 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 인식 차이 61
1) 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 내용(주제)의 순위 61
2) 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 내용(주제)의 중요도 62
3) 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 내용(주제)의 인식차이 63
3. 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 구성 안 69
1) 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 구성 안 개발 69
2) 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 교육 안 전문가 컨설팅 72
4. 위촉사정관 교육 훈련 프로그램 교육 최종안 75 Ⅴ. 결론 113
1. 요약 및 논의 113
2. 제언 117

참고문헌 118
부록 121
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
진은정. (2014). 대학위촉사정관 직무역량 강화를 위한 교육 훈련 프로그램 개발.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12256
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276252
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.