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기업교육 강사 선정기준에 관한 기업교육 담당자의 인식 연구

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Author(s)
박지아
Issued Date
2014
Abstract
본 연구는 기업교육 담당자들이 강사 선정과 관련하여 어떠한 인식을 가지고 있으며 어떠한 기준에 의해 강사를 선정하고, 또 그것에 영향을 미치는 요인들을 무엇인지 등을 확인함으로써, 개선된 기업교육 강사 선발 체제 구축을 위한 시사점을 마련하고자 하였다.
이러한 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같은 구체적인 연구문제를 설정하였다.
첫째. 교육담당자들이 중요하게 생각하는 기업교육 강사 선정기준의 우선순위는 어떠한가? 둘째. 교육담당자들의 특성에 따라 기업교육 강사 선정기준의 우선순위에는 차이가 있는가? 셋째 기업교육 강사 선정기준에 대한 기업교육 담당자들의 선호도는 어떠한가? 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째. 기업교육담당자가 강사를 선정 할 때 가장 중요하게 여기는 기준 1위는 강사의 경력이었고, 2위는 강사의 해당업종 근무 여부, 3위는 강사의 수강료 요구수준, 4위는 강사의 성별, 5위는 강사의 학력, 6위는 강사의 나이, 7위는 강사의 외모, 8위는 강사의 사회적 지위나 명성, 9위는 강사의 강의 관련 자격증 소지여부, 10위는 강사의 결혼유무로 10가지 선정 기준 중 강사의 경력에 대한 인식수준이 가장 높게 나타났다.
둘째. 교육담당자의 특성별 강사선정기준의 우선순위에 차이가 있었다. 강사의 경력에 대한 담당자의 특성별 차이를 주목해보면, 20대이면서, 근무기간이 1년 미만의 기업교육담당자가 강사 경력의 우선순위에 대한 인식수준이 가장 높은 것으로 나타났다. 기업형태별 차이를 살펴본 결과 대기업 담당자들이 다른 기업형태의 담당자들에 비해 강사의 성별을 우선적으로 고려하고 있었고, 성별 차이를 살펴본 결과 남자 담당자가 강사의 나이와 외모에 대한 인식수준이 높고, 여성은 강사의 학력에 대한 인식수준이 높았다. 또한 연령대별 차이를 살펴보면, 30대는 해당업종근무여부에 대한 인식수준이 가장 높은 것으로 나타났고, 50대는 수강료 요구수준과 결혼유무에 대한 인식수준이 가장 높은 것으로 나타났다.
셋째. 기업교육 강사 선정기준에 대한 기업교육담당자들의 선호도를 살펴본 결과, 기업교육 담당자들이 가장 선호하는 강사의 경력은 5년~7년 미만이었고, 선호하는 강사의 수강료 수준은 10만원~20만원 미만이 가장 높게 나타났으며, 남성보다 여성강사를 더 선호하는 것으로 나타났고, 가장 선호하는 강사의 학력은 대졸로 나타났으며, 가장 선호하는 강사의 연령대는 30대로 나타났으며, 가장 중요하게 생각하는 강사의 외모는 얼굴/표정이었다.
연구 결과를 종합해 본 결과, 현재 기업교육 담당자들의 선정기준이 비교적 합리적인 것으로 평가될 수 있으며, 기업교육 강사가 수행해야 할 교육활동의 내적 요소에 영향을 미칠 요소를 외적인 요소보다 상대적으로 강조하고 있음을 확인할 수 있었다. 또한 기업교육담당자의 특성이 강사선정에 영향력을 미치고 있다는 것을 알 수 있었다. 마지막으로 기업교육 강사 선정기준에 대한 담당자들의 인식을 구체적으로 확인할 수 있었다.
이 연구는 여러 가지 한계점에도 불구하고, 기업교육 강사 선정과 관련된 연구들을 촉발해 낼 수 있는 시발적 연구로서 의의를 갖는다고 할 수 있다. 그동안 기업교육영역의 다양한 분야에서 많은 연구가 이루어졌지만 강사 선정에 대한 연구는 거의 이루어지지 않았다. 이러한 상황에서 본 연구는 강사선정과 관련된 후속 연구들을 이끌어 낼 수 있을 것이다. 또한 기업교육 강사들이 어떠한 것들을 준비하고 노력해야 하는지 정보를 제공해 줌으로써 기업교육 강사로 활동하는 데 실질적인 도움을 줄 수 있는 계기가 되었다는 점에서 의의가 있다.|The purpose of this study is to prepare implications for establishing the improved corporate training instructor selection system, by identifying how corporate training staffs recognize with respect to instructor selection, what kind of standards they select instructors by, and what kind of factors affect it. To this end, the following specific research questions were set. Firs, what is the priority of corporate training instructor selection standards which training staffs think important? Second, is there a difference in the priority of corporate training instructor selection standards depending on the nature of training staffs? Third, what about preferences of corporate training staffs for corporate training instructor selection standards?
The study can be summarized as follows: First, when corporate training staffs selected instructors, No.1 of the standards they thought important was instructor’s career, No.2 was the status of working corresponding types of business, No.3 was fee required level, No.4 was gender, No.5 was education, No.6 was age, No.7 was appearance, No.8 was social status and prestige, No.9 was the status of having teaching-related qualifications, and No.10 was marital status, so the awareness level on instructor’s career among 10 kinds of selection standards was highest.
Second, there was a difference in the priority of training staffs’ instructor selection standards by properties, looking at training staffs’ difference by properties on instructor’s career, corporate training staffs with less than 1 year of working in the 20s showed the highest awareness level on the priority of instructor’s career. As a result of examining the difference in each company type, large company staffs considered instructor’s gender first compared to staffs in other company types, as a result of investigating gender differences, male staffs’ awareness level on instructor’s age and appearance showed higher, female staffs appeared higher awareness level on instructor’s education. In addition, looking at a difference by age, 30s showed the highest awareness level on the status of working corresponding types of business, 50s showed the highest awareness level on fee required level and marital status.
Third, as a result of examining the preference of corporate training staffs on corporate training instructor selection standards, corporate training staffs showed that the most preferred instructor’s career was less than 5~7 years, the most preferred instructor’s fee required level was less than 100,000~200,000 won, they preferred female instructors to male instructors, the most preferred instructor’s education was college graduation, the most preferred instructor’s age was 30s, instructor’s appearance they thought most important was face/expression.
Taken together the results of the study, current corporate training staffs’ selection standards were evaluated to be relatively reasonable, it was confirmed that factors to affect internal elements of training activities corporate training instructors should do was emphasized relatively more than external elements. Also, the characteristics of corporate training staffs affected instructor selection. Finally, training staffs’ awareness on corporate training instructor selection standards was confirmed specifically.
The study can be said to have significance as a starting study to prompt studies involved in corporate training instructor selection, even though it has several limitations. Meanwhile, although a lot of research in various fields of corporate training has been done, the study of instructor selection has not nearly been done. In such situations, this study can derive instructor selection-related follow-up studies. Moreover, it’s significant to become an opportunity to give practical help in acting as corporate training instructors by providing the information about what corporate training instructors prepare and try.
Alternative Title
Study on the recognition of Corporate Trainers about the selection criteria of the Corporate Training Instructor
Alternative Author(s)
Park Ji A
Department
일반대학원 교육학과
Advisor
배영주
Awarded Date
2014-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
A. 연구의 필요성 및 목적 1
B. 연구문제 2
C. 용어의 정의 2

Ⅱ. 이론적 배경 4
A. 기업교육의 특성과 강사 선정방식 4
B. 기업교육 강사의 현황 및 역할 11
C. 기업교육 담당자의 현황 및 역할 18

Ⅲ. 연구 방법 26
A. 연구대상 26
B. 연구도구 29
C. 자료 수집방법 31
D. 자료 분석방법 31

Ⅳ. 연구 결과 33
A. 기업교육 담당자의 강사 선정기준 우선순위 33
B. 담당자 특성에 따른 강사 선정기준 우선순위의 차이 34
C. 강사 선정기준에 대한 담당자의 선호도 47
D. 논의 50

Ⅴ. 요약 및 제언 55
A. 요약 55
B. 제언 58

참고문헌 62
부 록 (설문지) 66
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
박지아. (2014). 기업교육 강사 선정기준에 관한 기업교육 담당자의 인식 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12250
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000276241
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-08-26
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