CHOSUN

청소년의 학업적 자기효능감, 대인관계능력이 학교생활 적응에 미치는 영향력 분석 : 초, 중, 고, 대학생을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
김지한
Issued Date
2014
Abstract
ABSTRACT

Analysis on the influence of adolescence academic self-efficacy, interpersonal ability, and school life adaptation.


Kim Ji Han

Dept. of Counseling Psychology,

Graduate School of Chosun University

Advisor : Prof. Kim Tack ho, Ed. D

This research was executed with a purpose to analyze the effects of academic self-efficacy and interpersonal ability for the elementary school, middle school, high school and university students in school life adaptation. To achieve the purpose of this research, the research problem and research hypothesis were set as below.
Research Problem 1. What would be the effects of academic self-efficacy and interpersonal ability in school life adaptation?
Research Hypothesis 1_1. The academic self-efficacy will positively effect in school life adaptation.
Research Hypothesis 1_2. The interpersonal ability will positively effect in school life adaptation.
Research Problem 2. What would be the differences on effects of academic .self-efficacy and interpersonal ability in school life adaptation based on the school level?
Research Hypothesis 2_1. During the elementary school period, the interpersonal ability will have greater effects than the academic self-efficacy in school life adaptation.
Research Hypothesis 2_2. During the middle school period, the academic self-efficacy will have greater effects than the interpersonal ability in school life adaptation.
Research Hypothesis 2_3. During the high school period, the academic self-efficacy will have greater effects than the interpersonal ability in school life adaptation.
Research Hypothesis 2_4. During the university period, the interpersonal ability will have greater effects than the academic self-efficacy in school life adaptation.
In this research, the surveys were conducted for the elementary school, middle school, high school, and university students located in G Metropolitan City. Inappropriate 69 surveys were eliminated from the 1000 responded surveys so, 931 responded surveys were analyzed and the results of research are as follow.
First, the academic self-efficacy and interpersonal ability showed positive effect for the students in school life adaptation. This result indicated that the academic self-efficacy and interpersonal ability have relation to the school life adaptation.
Second, for the degree of effects of academic self-efficacy and interpersonal ability in the school life adaption by school level, the interpersonal ability showed greater effects in school life adaptation during the elementary school and university period whereas the academic self-efficacy showed greater effects in school life adaptation during the middle and high school period.
From these results, it could explain which factors have greater importance in the school life adaption to the students for different school levels.
This research studied the effects of academic self-efficacy and interpersonal ability for adaptation to the school life. The purpose of this research was to provide suggestions for utilizing in consulting that is related to the school life adaptation based on each school level (elementary school, middle school, high school and university).


keyword : academic self-efficacy, interpersonal ability, school life adaptation.
|국 문 초 록

청소년의 학업적 자기효능감, 대인관계능력이
학교생활 적응에 미치는 영향력 분석


김지한
조선대학교 일반대학원 상담심리전공
지도교수 : 김택호

본 연구는 청소년의 학업적 자기효능감과 대인관계능력이 학교생활 적응에 미치는 영향력을 초등학교, 중학교, 고등학교, 대학교 학생을 대상으로 하여 분석하기 위한 목적으로 수행되었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 다음과 같이 연구문제와 연구가설을 설정하였다.
연구문제 1. 학업적 자기효능감과 대인관계능력이 학교생활 적응에 미치는 영향은 어떠할 것인가?
연구가설 1_1. 학업적 자기효능감은 학교생활적응에 긍정적 영향을 미칠 것이다.
연구가설 1_2. 대인관계 능력은 학교생활 적응에 긍정적인 영향을 미칠 것이다.

연구문제 2. 학교 급별 수준에 따라 대인관계능력과 학업적 자기효능감이 학교생활 적응에 미치는 영향력의 정도는 어떠한 차이를 보일 것인가?
연구가설 2_1. 초등학교 시기에는 대인관계 능력이 학업적 자기효능감보다 학교생활적응에 더 커다란 영향력을 미칠 것이다.
연구가설 2_2. 중학교 시기에는 학업적 자기효능감이 대인관계능력보다 학교생활적응에 더 커다란 영향력을 미칠 것이다.
연구가설 2_3. 고등학교 시기에는 학업적 자기효능감이 대인관계능력보다 학교생활적응에 더 커다란 영향력을 미칠 것이다.
연구가설 2_4. 대학교 시기에는 대인관계능력이 학업적 자기효능감보다 학교생활적응에 더 커다란 영향력을 미칠 것이다.

본 연구는 G광역시에 위치한 초등학교, 중학교, 고등학교, 대학교 학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 총 1000부의 설문을 실시하여 회수된 설문지 931부 중에서 불성실하게 응답한 설문지 69부를 제외한 931부를 최종 분석하였으며, 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 학업적 자기효능감과 대인관계 능력은 청소년의 학교생활적응에 긍정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과는 학업적 자기효능감과 대인관계능력이 청소년의 학교생활적응에 관련이 있음을 보여준다.
둘째, 학교 급별 수준에 따라 학업적 자기효능감과 대인관계 능력이 학교생활 적응에 영향을 미치는 영향력의 정도는 초등학교와 대학교 때는 대인관계능력이 학교생활적응에 더 큰 영향력을 미쳤으며. 중학교와 고등학교 때는 학업적 자기효능감이 학교생활적응에 더 큰 영향력을 미친다는 것을 알 수 있다.
본 연구는 청소년의 학업적 자기효능감, 대인관계 능력이 학교생활 적응에 미치는 영향을 살펴봄으로써, 학교 급별 수준(초등학교, 중학교, 고등학교, 대학교)에 따른 청소년의 학교생활 적응과 관련하여 상담에 유용하게 활용될 수 있는 시사점을 제공하는데 목적이 있다.



키워드 : 학업적 자기효능감, 대인관계능력, 학교생활적응
Alternative Title
Analysis on the influence of adolescence academic Self-Efficacy, interpersonal ability, and school life adaptation. : Focus in elementary, middle, high, university student
Alternative Author(s)
Kim, Ji Han
Affiliation
조선대학교 상담심리대학원
Department
일반대학원 상담심리학과
Advisor
김택호
Table Of Contents
목 차

표 목 차 7
ABSTRACT 8
국문초록 10

Ⅰ. 서 론 12
A. 연구의 필요성 및 목적 12
B. 연구 문제 및 가설 15

Ⅱ. 이론적 배경 16
A. 학교생활적응 16
B. 대인관계능력 18
1. 대인관계능력 개념 18
2. 대인관계능력과 학교생활적응 19
3. 대인관계능력과 학교 급별 수준 19
C. 학업적 자기효능감 20
1. 학업적 자기효능감 개념 20
2. 학업적 자기효능감과 학교생활적응 21
3. 학업적 자기효능감과 학교 급별 수준 21

Ⅲ. 연구 방법 22
A. 연구 대상 22
B. 측정 도구 22
1. 대인관계능력 척도 22
2. 학업적 자기효능감 척도 23
3. 학교생활적응 척도 24
C. 연구절차 25
D. 분석방법 25

Ⅳ. 연구 결과 26
A. 인구통계학적 특성분석 26
B. 주요변인들의 기술통계분석 27
C. 학업적 자기효능감, 대인관계능력, 학교생활적응
상관관계분석 28
D. 학업적 자기효능감, 대인관계능력, 학교생활적응
다중회귀분석 28

Ⅴ. 결론 및 논의 31

Ⅵ. 참고문헌 34

Ⅶ. 부 록 41

Ⅷ. 감사의 글 51
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
김지한. (2014). 청소년의 학업적 자기효능감, 대인관계능력이 학교생활 적응에 미치는 영향력 분석  : 초, 중, 고, 대학생을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/12140
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264837
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2015-02-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.