CHOSUN

스포츠이벤트 적합성이 조직태도와 조직시민행동에 미치는 영향

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Author(s)
강동완
Issued Date
2013
Abstract
ABSTRACT

The Effects of Sports Event Fit on Organizational Attitude and Organizational Citizenship Behavior
: Focused on the Hyundai Card Super Match

Kang, Dong-wan
Adviser : Prof. Jeong Myeong-su
Department of Physical Education
Graduate School of Chosun University

The purpose of this study is to analyze the effects of sports marketing strategy fit on organizational attitude and organizational citizenship behavior and explore the internal effect of sports marketing strategy by diagnosing the business performance of organization fit in the Hyundai Card Super Match. Then, samples were selected from Hyundai Card employee in Seoul and Gwangju using the convenience sampling method and self administration method. A total of 350 questionnaires were distributed and 315 were used for the final analysis except data with insincere and unreliable answers because of omitted data. Statistical technique used for this study included frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, t-test, one-way ANOVA, and structural equation model(SEM). Finally, the results can be suggested from two perspectives.
First of all, for the results of demographic characteristics, first, age showed statistically significant difference in organizational satisfaction(organizational attitude)(p<.01) and citizenship(organizational citizenship behavior)(p<.001). Second, age showed statistically significant difference in organizational performance(organizational attitude)(p<.05) and politeness(organizational citizenship behavior)(p<.05). Third, the length of the service showed statistically significant difference in person fit(sports event)(p<.05). Fourth, mean monthly income showed statistically significant difference in organizational commitment(p<.05) and organizational performance(p<.05)(organizational attitude) and citizenship(organizational citizenship behavior)(p<.001).
Next, for the relationship among business-person fit of sports event, organizational attitude, and organizational citizenship behavior, first, business fit(p<.01) and person fit(p<.001) of sports event had a positive(+) effect on business trust. Second, organizational trust had a positive(+) effect on organizational satisfaction(p<.001), organizational committment(p<.001), and organizational performance(p<.001); organizational satisfaction had a positive(+) effect on organizational commitment (p<.001); and organizational commitment had a positive(+) effect on organizational performance(p<.001). Third, organizational performance had a positive(+) effect on altruism(p<.001), conscience (p<.001), politeness(p<.001), and citizenship(p<.001) (organizational citizenship behavior). Finally, organizational satisfaction that held a mediating position in this study showed the mediating effects on the relationship between organizational trust and organizational commitment, and organizational commitment showed the mediating effects on the relationship between organizational trust and organizational performance.
Alternative Title
The Effects of Sports Event Fit on Organizational Attitude and Organizational Citizenship Behavior
Alternative Author(s)
kangdongwan
Affiliation
조선대학교 체육학과
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
정명수
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 1
2. 연구목적 5
3. 연구모형 5
4. 연구가설 6
5. 용어의 정의 14
6. 연구의 한계점 16

Ⅱ. 이론적 배경 17
1. 적합성 17
1) 개인-조직 적합성 및 개인-직무 적합성의 개념 17
2) 적합성의 유형 19
2. 조직태도 21
1) 조직신뢰 21
2) 조직만족 25
3) 조직몰입 29
4) 조직성과 32
3. 조직시민행동 36
1) 조직시민행동의 개념 36
2) 조직시민행동의 구성요소 38

Ⅲ. 연구방법 41
1. 연구대상 41
2. 조사도구 42
3. 조사도구의 타당도와 신뢰도 46
4. 연구의 절차 53
5. 자료처리방법 54

Ⅳ. 연구결과 55
1. 인구통계학적 특성에 따른 적합성, 조직태도, 조직시민행동의
차이분석 55
1) 성별에 따른 스포츠이벤트 적합성, 조직태도, 조직시민행동의
차이분석 55
2) 연령에 따른 스포츠이벤트 적합성, 조직태도, 조직시민행동의
차이분석 57
3) 근속기간에 따른 스포츠이벤트 적합성, 조직태도, 조직시민행동의
차이분석 59
4) 월수입에 따른 스포츠이벤트 적합성, 조직태도, 조직시민행동의
차이분석 61
2. 스포츠이벤트 기업-개인 적합성과 조직태도, 조직시민행동과의
관계분석 63
1) 연구모형의 적합도 분석 64
2) 연구가설의 검증 64

Ⅴ. 논의 72
1. 인구통계학적 특성에 따른 적합성, 조직태도, 조직시민행동의 차이 72
2. 스포츠이벤트 기업-개인 적합성과 조직태도, 조직시민행동과의 관계 74

Ⅵ. 결론 및 제언 81
1. 결론 81
2. 제언 84

참고문헌 85
부록(설문지) 106

표 목 차

표 1. 신뢰의 구성요소 22
표 2. 신뢰와 관련된 정의와 개념 23
표 3. 조직신뢰 및 신뢰와 관련된 선행연구 26
표 4. 조직만족의 구성요인 28
표 5. 조직몰입의 구성요인 31
표 6. 조직성과에 대한 개인, 집단, 조직수준의 측정 변수 33
표 7. 조직성과 결정요인 33
표 8. 조직성과 요인 36
표 9. 연구대상의 인구통계학적 특성 42
표 10. 설문지 구성 43
표 11. 적합성의 탐색적 요인분석결과 47
표 12. 조직태도의 탐색적 요인분석결과 48
표 13. 조직시민행동의 탐색적 요인분석결과 49
표 14. 전체문항의 확인적 요인분석결과 50
표 15. 신뢰도 분석 52
표 16. 상관관계 분석 53
표 17. 성별에 따른 차이분석 56
표 18. 연령에 따른 차이분석 58
표 19. 근속기간에 따른 차이분석 60
표 20. 월평균수입에 따른 차이분석 62
표 21. 연구모형의 적합도 검증 64
표 22. 연구가설 Ⅱ의 검증 65
표 23. 연구가설 Ⅲ의 검증 65
표 24. 연구가설 Ⅳ의 검증 66
표 25. 연구가설 Ⅴ의 검증 66
표 26. 연구가설 Ⅵ의 검증 67
표 27. 매개효과 분석 69

그 림 목 차

그림 1. 연구모형 6
그림 2. 내부적합성 / 외부적합성과 기업성과간의 관계 19
그림 3. 전략적 적합성과 기업성과간의 관계 20
그림 4. 동태적합성과 기업성과간의 관계 21
그림 5. 경로계수모형 68
그림 6. 조직만족의 매개효과 70
그림 7. 조직몰입의 매개효과 71
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
강동완. (2013). 스포츠이벤트 적합성이 조직태도와 조직시민행동에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/11964
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264355
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
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