CHOSUN

대학생의 자아탄력성, 자아존중감 및 사회적 지지가 정신건강증진에 미치는 영향

Metadata Downloads
Author(s)
정선희
Issued Date
2013
Abstract
다양한 정신건강 문제를 가지고 있는 대학생의 자아탄력성, 자아존중감 및 사회적 지지 등이 정신건강증진에 미치는 영향을 파악하기 위하여 편의 추출된 G 광역시 소재 4개 대학교 학생 957명을 대상으로 2013년 10월 15일부터 22일까지 자기기입식 설문조사를 실시하였다. t-검정, 분산분석, 상관분석 그리고 위계적 다중 회귀분석 등을 실시하여 분석한 결과는 다음과 같다.

대학생의 정신건강증진은 자아탄력성(p=.000)과 자아존중감(p=.013)이 높을수록 유의하게 증가하였으며, 사회적 지지는 유의한 관련이 없었다(p=.206).
음주력에 있어서는 과거음주군이 비음주군에 비해 유의하게 높았으며(p=.034), 학년에 따라서는 3학년이 1학년에 비해 유의하게 높았다(p=.000).

결론적으로 대학생의 정신건강증진은 자아탄력성 및 자아존중감과 유의한 관련이 있어 대학생의 정신건강증진을 위해서는 자아탄력성과 자아존중감을 높일 수 있는 다양한 방안이 개발되고 시행되어야 할 것으로 판단한다.|Background : In Korea, college students have had many mental problems leading to final suicide. Hence, the problem of mental health for college students must be solved and promoted.

Objects : This study was conducted to gather the basic data on the promotion of mental health for the university students. We have examined into the elements of mental health promotion and have analysed several matter of ego-resilience, self-esteem and social support for college students.

Methods : We made up a question which was intended for four universities with one thousand students in Gwang-Ju districts. Responding papers with nine hundred and fifty seven persons (95.7% retrieval rate) except forty three persons lack of proper answer were analysed from Oct. 15 to 22, 2013. Statistical analysis used were the regression coefficient, t-test, ANOVA, its mutual relation and the correction of variables which shown a significance in the simple analysis. Statistical significance was p>.05.

Results : Mental health of college students promoted significantly in the higher level of ego-resilience(p=<.001) and self-esteem(p=.013). However, it had no relationship between social support and the increase in the mental health(p=.206). Students with the drinking experience during the past years(p=.034) had the more effects of mental health promotion than the persons who did not drink. And college students in the third grade had the more effects of mental health promotion compared with the persons in the first grade(p=<.001).

Conclusions : In conclusion, the mental health of university students had a significant relationship with the ego-resilience and self-esteem. It was assumed that a regular school education program must be developed to promote the ego-resilience and self-esteem of college students.


-----------------------------
Key-words : College students, Ego-resilience, Mental health promotion, Self-esteem, Social support
Alternative Title
Effects of College Students' Ego-Resilience, Self-Esteem and Social Support on their Mental Health Promotion
Alternative Author(s)
Jung Sun-Hee
Department
일반대학원 보건학
Advisor
박종
Awarded Date
2014-02
Table Of Contents
I. 서론 1
II. 연구방법 3
A. 연구대상 3
B. 조사도구 3
1. 일반적 특성 4
2. 학업적 특성 5
3. 자아탄력성 5
4. 자아존중감 5
5. 사회적 지지 6
6. 정신건강증진 척도 6
C. 분석방법 8
III. 연구결과 9
1. 대상자의 일반적 특성 9
2. 대상자의 학업적 특성 11
3. 대상자의 정신건강관련 특성 13
4. 대상자의 일반적 특성에 따른 정신건강증진 차이 14
5. 대상자의 학업적 특성에 따른 정신건강증진 차이 16
6. 대상자의 자아탄력성, 자아존중감, 사회적 지지, 정신장애요인 및 정신건강
증진간의 상관관계 18
7. 정신건강증진에 영향을 미치는 요인 19
Ⅳ. 고찰 21
Ⅴ. 요약 및 결론 25
참고문헌 26
부 록 30
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
정선희. (2013). 대학생의 자아탄력성, 자아존중감 및 사회적 지지가 정신건강증진에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/11920
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000264260
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2014-02-26
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.