CHOSUN

기업의 디자인경영 수준에 따른 디자인경영컨설팅 프로세스 개발연구

Metadata Downloads
Author(s)
임효선
Issued Date
2013
Keyword
디자인컨설팅, 디자인경영컨설팅, 디자인컨설팅 프로세스, 디자인경영컨설팅프로세스
Abstract
기업의 디자인경영 수준에 따른 디자인경영컨설팅 프로세스 개발 연구

Development of the Design Management Consulting Process
according to the Level of Corporate's Design Management Capability



우리나라 디자인산업의 디자인컨설팅은 디자인 개발중심의 서비스모델이 지배적이다. 정부지원 사업들도 디자인컨설팅을 지원하는 사업들을 시도하고 있지만 결과적으로는, 디자인경영컨설팅이 아니라 디자인 개발을 지원하고 있다.

그러나 기업의 경영전략으로서 디자인이 중심이 되는 디자인경영컨설팅이 요구되고 있다. 따라서 개별적인 디자인개발에 중심을 둔 디자인컨설팅과는 다른 디자인경영컨설팅의 프로세스와 개념정리가 요구되어진다.
그럼에도 지금까지 디자인경영컨설팅의 요소, 프로세스, 모형, 척도 등에 관한 연구가 거의 없었다. 그 결과 디자인컨설턴시(전문디자인회사)가 고객기업의 디자인경영컨설팅에 활용할 수 있는 방법론과 툴(tool)이 부재한 실정이다.

본 연구에서는 광범위한 자료조사와 전문가인터뷰 및 설문조사를 통해 디자인경영평가 요소와 척도를 개발하고 설문조사와 전문가인터뷰를 기반으로 디자인경영컨설팅의 모델을 제시했다. 그 결과 최종 디자인경영컨설팅 프로세스 6단계(디자인경영환경 수준 진단 및 범위규정, 고객기업 참여자 선정 및 조사설계, DMES를 활용한 진단 및 평가, 결과분석 및 제안, 고객기업 실행, 성과평가 및 종료)를 제안하였다.
디자인경영컨설팅 프로세스는 DME(Design Management Europe)의 디자인경영계단(The Design Management Staircase)에서 제시한 디자인경영 환경 성숙도를 기반으로 디자인프로젝트수준, 디자인부서수준, 디자인경영센터 수준으로 분류하여 고객기업의 디자인경영환경 수준에 따라 적용 할 수 있다.

디자인경영컨설팅 프로세스는 거시적인 관점으로 디자인중심 기업경영 환경구축이 되도록 기업의 체질개선을 유도하고 그 결과로 기업만의 아이덴티티구축 및 매출증대의 성과와 조직 내·외부 및 이해관계자들이 감동할 수 있는 기업문화를 제공하는 프로세스 중심의 컨설팅을 수행하도록 지원할 것이다

디자인경영컨설팅 능력이 요구되는 디자인컨설턴트를 위한 방법론과 툴(tool)로서 디자인경영컨설팅 프로세스를 제안하여 디자인경영이 필요한 고객기업을 위해 전문적이고 체계적인 컨설팅이 실현될 수 있도록 이론적 실무적 지식체계를 마련하였다.

본 연구를 바탕으로 다양한 후속연구가 지속적으로 이루어져 향후 디자인경영컨설팅 산업이 정착되는데 지침이 될 수 있기를 기대한다.

Keywords : 디자인컨설팅, 디자인경영컨설팅, 디자인컨설팅 프로세스, 디자인경영컨설팅 프로세스|ABSTRACT

Development of the Design Management Consulting Process according to Level of Corporate's Design Management Capability

Lim, Hyo-seon
Advisor : Prof. Lee, Jin-ryeol
Department of Design management,
Graduate School of Chosun University

Design consulting service focusing on design development is dominant in Korean design industry. There has been design consulting service supported by Korean government. However, as a matter of fact, it can be considered as design development, not as design management consulting.

But now, there are so much requires on design management consulting which focuses on the development of corporate management strategies based on design issues. So we need to define the concept and process of design management consulting which differ from design consulting which has focused on individual design development. Not the less, there has been few studies on the factors, process, model, measurements of design management consulting so far. As a results, there has been no useful tool or methodology with which design consultancies can execute design management consulting for client corporations.

In this study, we showed elements, measurements, and model of design management consulting based on vast literature review, questionnaire survey and expert focus group interview. Then finally, we showed 6-step design management consulting process; define research area, selection of participants, diagnosis and evaluation, analysis and suggesting. execution and feedback. This design management consulting process can be basically adopted to the corporations according to the level design management capability suggested by Design Management Europe; design management as project level, design management as function level, design management as center level.

Design Management consulting process suggested in this study will induce the change of corporations into design-centered management characteristics with the macro point of view then as a result, it will support processed-centered design management consulting which provides the establishment of unique identity, sales increases, corporate culture affecting internal and external stakeholders.

Design management consulting process developed in this study can be a role of activating design management consulting industry for 2 sides. First is for the design consultancies to perform design management consulting service with the tool suggested in this study. Second is for the client corporations which need professional design management consulting. We hope the results of this study can guide future researches on design management consulting theoretically and practically.

Keywords : Design consulting, Design management consulting, Design consulting process, Design management consulting process.
Alternative Title
Development of the Design Management Consulting Process according to Level of Corporate's Design Management Capability
Alternative Author(s)
Hyoseon, Lim
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 디자인경영학과
Advisor
이진렬
Awarded Date
2013-08
Table Of Contents
ABSTRACT
제1장 서론 2
제1절 연구의 배경 2
제2절 연구의 목적 3
제3절 연구의 구성 9

제2장 이론적 고찰 12
제1절 디자인경영 컨설팅의 개념과 목표 12
제2절 디자인경영컨설팅 의 대상 16
제3절 디자인경영컨설팅 프로세스 고찰 21
1. 컨설팅 프로세스 21
2. 디자인컨설팅 프로세스 25
3. 디자인경영컨설팅 프로세스 29
4. 선행연구 분석결과 31

제3장 디자인경영 평가 고찰 및 평가시스템 개발 34
제1절 디자인경영 평가모형 및 요소 고찰 34
1. 국내 디자인경영 평가 모형 및 요소고찰 35
2. 국외 디자인경영 평가 모형 및 요소고찰 37
제2절 디자인경영 평가 시스템(DMES) 개발 42
1. DMES 모형 42
2. DMES 요소 47
3. DMES 척도개발 75
4. DMES 시스템 개발 89

제4장 디자인경영 수준에 따른 디자인경영컨설팅 프로세스 개발 92
제1절 디자인경영컨설팅 프로세스 제안 92
제2절 디자인경영컨설팅 프로세스 실행단계 95
1. 디자인경영환경수준 진단 및 분석범위의 규정 95
1-1. 디자인경영환경수준의 진단 95
1-2. 분석범위의 규정 99
2. 고객기업 참여자 선정 및 조사설계 110
2-1. 분석요소의 측정척도 설계 110
2-2. 참여자 선정 115
3. DMES를 활용한 진단 및 평가 120
4. 결과분석 및 제안 129
4-1. 디자인경영 프로세스 제안 129
4-2. 디자인경영 실행방안 제안 158

제5장 결론 166
제1절 연구의 결과 166
제2절 연구의 시사점 169
제3절 연구의 한계점과 향후 연구방향 171


참고문헌
부록
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
임효선. (2013). 기업의 디자인경영 수준에 따른 디자인경영컨설팅 프로세스 개발연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9899
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263957
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2013-08-22
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.