CHOSUN

Internationalization and Democratization

Metadata Downloads
Author(s)
투무루쿠 오간바야르
Issued Date
2013
Keyword
Ph.D. dissertation
Abstract
경제적 국제화의 정치적 영향을 연구하는 많은 학자들은 국제화가 국내사회와 국내정치에 미치는 영향을 분석해왔다. 이 연구는 이와 같은 국제화의 정치경제학의 기본적인 문제의식을 공유하면서 몽골사례를 통해 어떻게 국제화의 확대가 국내정치에서 민주화를 공고화하는 지를 분석하고자 한다. 기존 연구들은 경제적 국제화의 국내정치적 영향을 분석함에 있어 국가를 특수이익집단의 압력에 포획된 존재로 보는 이론적 경향을 공유하고 있는 반면, 이 연구는 국익 혹은 사회 공동이익을 실현하기 위해 독립적 행위자로서 역할과 선호를 갖는 행위자로서 국가를 인식한다. 이점에서 이 연구는 기존의 “역전된 제 2이미지” 가설을 대외경제정책의 국내정치에 관한 다양한 이론과 가설들 특히, “국가중심주의적 현실주의” 와 결합시켜 보다 정교화하는 분석을 수행하고자 한다. 이 연구는 광산자원의 국제화를 핵심으로 하는 몽골의 국제화의 확대가 몽골의 신생민주주의 공고화에 어떤 영향을 미치는 지를 분석한다. 몽골 신생민주주의에 대한 기존 연구는 대부분 몽골이 민주주의 국가로의 이행에는 성공했지만, 민주화의 공고화에는 심각한 어려움에 직면하고 있다고 주장한다. 그러나 이 연구는 국제화가 몽골 민주화의 공고화를 강화시키는 구조적 효과를 갖는다는 가설을 제기하고자 한다. 제기된 가설을 검증하기 위해 이 연구는 국제화와 민주화의 인과관계를 분석함에 있어 국제화 시기 몽골의 민주화가 공고화되었는지를 측정하기 위해 먼저, 프리덤 하우스(Freedom House), 국제투명성기구 (Transparency International), Polity IV에서 제공된 데이터를 통해 몽골의 민주화와 민주주의에 대한 평가를 살펴보았다. 또한 몽골의 시민사회수준에서 민주화 공고화가 진행되었는지를 측정하기 위해 국제공화연구원 (International Republican Institute)과 아시아 바로미터 (Asia barometer)의 여론 조사들을 분석했다. 보다 핵심적으로 정부 수준에서 민주화의 공고화를 분석하기 위해 2008년 이후 정부에 의해 주도된 세 가지 정치개혁들과 몽골의 국가 행태 변화를 다양한 일차자료와 경험적 준거들을 통해 분석했다. 본 연구의 중요한 경험적 발견은 국제화가 두 단계를 통해 몽골의 민주화의 공고화에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것이다. 첫번째 단계에서 국제화는 몽골의 경제 성장률을 증대시켰고, 국제화의 경제적 효과와 더불어 몽골의 국민 소득도 늘어났지만, 신생민주주의 국가인 몽골에서 국제화의 경제적 영향은 또한 후견주의 정치를 강화시켰다. 그런데, 후견주의 정치는 높은 물가 상승률과 빈부격차의 확대등을 포함한 사회적 문제를 야기했을 뿐만 아니라, 국가 자율성을 위협하는 강한 친-국제화이익집단 및 압력집단들의 사회적 정치적 영향력을 강화시켰다. 몽골의 연성국가는 민주화의 공고화 과정에서 그들의 영향력을 통제하는 데 실패하여, 정치 부패와 환경 악화 등 심각한 정치적 그리고 사회적 문제들에 직면하게 되었다. 그러나 국제화의 두 번째 단계는 첫번째 단계에서 발생한 국제화의 부정적인 영향에 대하여 몽골 시민사회가 정치개혁을 요구하고 이를 실행할 수 있는 강한 국가의 형성에 대한 시민적 공감대가 마련되었다. 이러한 정치경제적 맥락하에서 정치엘리트와 여당을 국제화의 부정적 효과와 후견주의에 의한 정치부패와 사회경제적 문제를 해결할 수 있는 국가능력을 강화시키는 것이 자신들의 재선 가능성과 직결됨을 인식하게 되었다. 이에 민주당 출신 대통령과 민주당의 정치엘리트들은 몽골 시민사회의 정치적 지지를 동원하면서 약한 국가에서 강한 국가로의 국가 행태 변화를 통해 국제화의 다양한 도전들과 국내정치 개혁을 나아간다. 이 연구는 이와 같은 국제화와 민주적 공고화 사이의 상호작용의 두 단계를 몽골의 대외에너지정책 및 광산자원의 국제화를 중심으로 분석하고자 했다. 결론적으로 이 연구는 몽골 사례를 광산자원의 국제화를 핵심으로 하는 국제화의 도전들이 국가 그리고 시민사회의 수준에서 민주화의 공고화에 긍정적인 구조적 영향을 낳았으며, 국제화에 의해 제기된 다양한 도전들을 극복하기 위한 국가-시민사회의 정치적 협력을 통해 민주화의 공고화에 성공한 대표적인 사례로서 평가할 수 있다는 주장을 제기한다.|Many scholars have studied the political and economic effects of internationalization on domestic society and politics. This research also addresses these common issues of political and economic sciences to observe whether the expansion of internationalization leads to a democratic consolidation in a domestic politics on the basis of Mongolia’s case. According to the common understanding of extant literature on the effects of internationalization on a domestic politics, a state is captured by specific pressure groups. However, this research argues that the state functions as an independent actor in order to further its own goal to defend national interest or general societal interest. Therefore, it attempts to update the theoretical tradition of the “second image reversed” with the various theories that address the domestic politics on the issues of foreign trade policy, especially a state-centric realism to conduct an analysis.
This research analyzes how the internationalization of Mongolia’s mineral resources affects the consolidation of Mongolia’s new democracy. Most existing theories on the Mongolia’s new democracy claim that Mongolia made a democratic transition successfully, but it has encountered a serious problem in consolidating the democracy. However, it raises a central hypothesis arguing that the internationalization is having a structural cause that is strengthening Mongolia’s democratic consolidation. It first examined the evaluations on the Mongolia’s democratization or democracy based on the data of Freedom House, Transparency International, and Polity IV in order to measure whether the Mongolia’s democratization is consolidating in connection with the causal effects of the expansion of internationalization. Moreover, it analyzed the public opinion surveys of International Republican Institute and Asia barometer in order to measure the democratic consolidation is occurring in the level of Mongolia’s society. Most importantly, it used various primary data and empirical evidence to observe the three major reforms of government and the state behavioral change since 2008 in order to analyze the democratic consolidation in the level of the state. The most important empirical finding of this research is that the internationalization has had positive effects on the Mongolia’s democratic consolidation through two stages. In the first stage, the internationalization has increased the economic growth of Mongolia and as a result, Mongolia’s national income has also increased, but the economic effects of internationalization created clientelism in the Mongolia’s new democracy. Besides the social problems such as inflation and the widening of rich-poor gap, clientelism strengthened the influence of strong pro-internationalization interest groups and specific pressure groups that threat the state autonomy. As a result, the Mongolia’s weak state had failed to deal with the influences of those interest groups and serious political and social problems such as political corruption in the domestic politics and environmental degradation emerged in a Mongolia. However in the second stage of the interactions between the internationalization and the democratic consolidation, Mongolia’s new societal demand on political reforms and strong state which are able to realize the democratic consolidation has appeared in association with the negative effects of internationalization that occurred during the first stage. Due to the combined effects of the new societal demand and the institutional advantage of electoral democracy, the political elites and ruling party realized that they would be able to increase the probability of their reelection and the strength of their reputations if they succeed in strengthening the state capacity so that the state is able to solve the political corruption and socioeconomic problems which had emerged because of the negative effects of internationalization and clientelism. In the framework of this influence, the president who was elected from the Democratic Party and the political elites of Democratic Party succeeded in dealing with the challenges of internationalization and realizing the domestic political reforms by making the state’s behavioral change from a weak state to a strong state based on the societal political support. This research focused on the Mongolia’s foreign trade policy and the internationalization of Mongolia’s mineral resources when it analyzes these two stages of the interactions between the internationalization and the democratic consolidation. In conclusion, this research argues that the Mongolia’s case typifies a successful democracy which has been succeeding in strengthening the democratic consolidation in both state’s and societal levels in the face of the structural effects of internationalization.
Alternative Title
국제화와 민주화: 몽골의 발전국가와 대외 에너지 정책
Alternative Author(s)
Uuganbayar Tumurkhuu
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 정치외교학과
Advisor
Prof. Mi-Kyung Kim, Ph.D.
Awarded Date
2013-08
Table Of Contents
Table of Contents

Introduction: Internationalization and Democratization 1
I. Research Question 1
II. The Second Image Reversed Perspective: Why does it
need a State-centric Realism? 7
III. Literature Review 13
IV. The Central Analytic Model: Hypotheses and
Concepts 19
Internationalization and State Autonomy 19
Democracy and State Autonomy 22
Weak and Strong States in Democracies 25
Internationalization and Democracy 28
Hypotheses 41
Chapter I: Two Neighbors’ New Strategies and Internationalization of Mongolia’s Mineral Resources 50
I. No Economic Stability and No Big Ambition 52
II Weak State and Weak Vision 55
III. China’s New Strategy towards the Developing World and
its Impact on Mongolia 62
1.Beijing’s Grand New Strategy in the Post-Cold War
World Order 62
2. New Policy on the Developing World and
Internationalization of Mongolia’s Mineral
Resources 65
IV. Russian New Ambition and its Impact on Mongolia 71
1. Putin’s Arrival and Moscow’s Ambitious Energy
Politics 71
2. Russia’s Eye over the Asian-Pacific Market:
Mongolian Challenge and Opportunity 77
Chapter II: Historical Lessons and Mongolian Public Belief in Democracy 90
I. Why the Last Two Decades? 95
II. Collapse of Communism and Mongolian
Public Opinion 97
III. Internationalization and Public Behavioral Change:The
Public Wants a Strong State 102
IV. Mongolians Want a Strong State, not a Communist
State 113
Chapter III: Internationalization, Democracy, and State Autonomy in a Developmental State 116
I. The Challenges of Internationalization and Elbegdorj’s
Strong Presidency 125
II. Three Different Contexts and Three Different Presidential
Behaviors 131
MPRP Dominance and Weak Presidency 131
Strong Veto Power and Political Crisis 134
Effective in Foreign Affairs, but Weak in Domestic
Reforms 136
III. Three Decisive Steps and Resurging Democracy 139
Suspension of Mining Licenses’ Issuance 139
Irgenii Tankhim (Citizen Hall) and the Rise of Direct
Democracy 142
Judiciary and IAAC Reforms 144
IV. Democracy and the Strong State Autonomy 149
Democratic Consolidation and State Autonomy 149
Strong State and Democratic Consolidation 151
Evidence of Democratic Consolidation 161
Chapter IV: The More Democracy, the Stronger Foreign Policy Autonomy 165
I. The Advantage of Democracy and the Failure of Russian
Energy Pressure 175
II. Democratic Consolidation and Negotiations with
Multinational Firms 179
III. Democracy Resurging and Defense of National Interest
over Private Interests 187
IV. Democracy and Mongolia’s Diplomacy in the face of
Internationalization 194
“Third Neighbor” Strategy without
Internationalization 194
“Third Neighbor” Strategy with Internationalization 197
Conclusion 204
References 216
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
투무루쿠 오간바야르. (2013). Internationalization and Democratization.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9865
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263912
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2013-08-22
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.