CHOSUN

스키용품 브랜드 개성 및 가치가 브랜드만족과 충성도에 미치는 영향

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Author(s)
오동섭
Issued Date
2012
Abstract
ABSTRACT

Effects of Brand Personality and Value on Brand Satisfaction and Loyalty in Ski Equipment


OH, DONG SUB
Adviser : Prof. LEE, KYEUNG-IL
Department of Physical Education
Graduate School of Chosun University

This study selected ski coaches enrolling in ski schools nationwide in the 2011-2012 season as a population and collected 300 questionnaires by region. Finally, a total of 237 questionnaires were used for analysis after 63 which included insincere responses or partial missing were excluded.
The instrument was a questionnaire survey. It was tested in reliability and validity in previous researches at home and abroad and then modified and added for the purpose of this study. 10 ski instructors were selected as researchers and preeducation was given. After the education, they visited ski coaches directly, explained the intention of this study, and asked them to complete a self-administered questionnaire.
After completed questionnaires were collected and double or no entry data were excluded from analysis. Effective samples were coded according to a coding guideline and coded data were inputted to a computer. Analysis were conducted using AMOS 18.0 and SPSS Windows 18.0 Version and the following conclusion was drawn.
First, brand personality had a significant effect on brand value. Second, brand personality had a significant effect on brand satisfaction. Third, brand personality had a significant effect on brand royalty. Fourth, brand value significantly influenced brand satisfaction. Fifth, brand value significantly influenced brand royalty. Finally, brand satisfaction showed a significant effect on brand royalty.
Alternative Title
Effects of Brand Personality and Value on Brand Satisfaction and Loyalty in Ski Equipment
Alternative Author(s)
Oh, Dong Sub
Department
일반대학원 체육학과
Advisor
이경일
Awarded Date
2012-08
Table Of Contents
목 차

ABSTRACT

I. 서 론 1
A. 연구의 필요성 1
B. 연구의 목적 3
C. 연구가설 및 연구모형 3
1. 연구가설 3
2. 연구모형 4
D. 연구의 제한점 4

II. 이론적 배경 5
A. 스키의 전반적 이해 5
1. 스키의 역사 5
2. 우리나라의 스키역사 6
3. 스키의 특성 7
4. 스키와 문화 7
B. 브랜드 개요 9
1. 브랜드의 정의 9
C. 브랜드 개성 10
1. 브랜드 개성의 개념 10
D. 브랜드 가치 12
E. 브랜드 만족 12
F. 브랜드 충성도 16
1. 브랜드 충성도의 단계 17
III. 연구방법 20
A. 연구대상 20
B. 조사도구 20
1. 스키 브랜드개성 22
2. 브랜드 가치 23
3. 브랜드 만족 23
4. 브랜드 충성도 23
C. 조사도구의 타당도와 신뢰도 24
1. 조사도구의 타당도 24
2. 조사도구의 신뢰도 27
D. 조사절차 28
E. 자료처리 28

IV. 연구결과 29
A. 확인적 요인분석 29
1. 브랜드 개성의 확인적 요인분석 30
2. 브랜드 가치, 브랜드만족, 브랜드 충성도의 확인적 요인분석 32
B. 브랜드개성, 가치, 만족, 충성도의 상관관게 34
1. 브랜드개성, 가치, 만족, 충성도 관계모형의 적합도 35
2. 브랜드개성, 가치, 만족, 충성도의 관계모형 검증 35

V. 논 의 37

VI. 결론 및 제언 39
A. 결 론 39
B. 제 언 40



표 1. 연구대상자의 일반적 특성 21
표 2. 설문지의 구성지표 22
표 3. 브랜드 개성에 대한 요인분석 25
표 4. 브랜드 가치, 만족, 충성도에 대한 요인분석 26
표 5. 요인별 문항수 및 신뢰도 분석 27
표 6. 브랜드 자산의 확인적 요인분석 30
표 7. 브랜드 가치, 만족, 충성도의 확인적 요인분석 32
표 8. 상관관계 분석 34
표 9. 브랜드개성, 가치, 만족, 충성도 관계모형의 적합도 35
표 10. 가 그룹 브랜드 자산, 브랜드 태도, 구매 후 행동 가설검증 36



그림 1. 이론적 구조모형 4
그림 2. 브랜드 충성도 피라미드 18
그림 3. 브랜드 개성의 확인적 요인분석 31
그림 4. 브랜드가치, 만족, 충성도의 확인적요인분석 33
그림 5. 브랜드개성, 가치, 만족, 충성도 인과관계모형 36
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
오동섭. (2012). 스키용품 브랜드 개성 및 가치가 브랜드만족과 충성도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9591
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263416
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-08-09
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