CHOSUN

2D 드로잉 애니메이션 제작에 따른 연출의 특성 연구 : 미국과 일본 애니메이션의 작화방식을 중심으로

Metadata Downloads
Author(s)
설종훈
Issued Date
2012
Abstract
본 논문은 2D 드로잉 애니메이션 제작에 따른 연출의 특성을 연구하는데 그 목적이 있다. 미국과 일본 애니메이션을 중심으로 연출의 특성을 분석한 결과, 작화도구의 활용방식은 작화방식에 따라, 작화방식은 캐릭터와 카메라의 움직임에 따른 장면연출에 의해, 장면연출은 스토리텔링의 시각화에 따라 달라진다는 것을 알 수 있었다. 이 모든 시각화 작업은 작품기획에서부터 철저한 마케팅 전략에 의하여 연출방식의 특성을 드러내는 것으로, 독자적인 연출방식의 구현은 철저한 제작시스템 구축을 전제로 한다.
작화 소도구들로부터 거꾸로 유추해 본 산업전략을 다시 작품의 제작과정 순으로 되짚어 보면, 우선 ‘어떠한 작품을 어떻게 만들어 어떻게 보여줄 것인가’에 입각하여 마케팅 전략을 수립하고, 스토리를 시각화하는 과정에서 연출방식에 적합한 제작시스템을 구축하게 된다. 장면연출은 캐릭터의 연기와 카메라의 워킹을 가장 효율적으로 표현할 수 있는 작화방식으로 작화도구들을 활용하게 된다는 것을 유추해 내었다. 결과적으로 작화방식은 거대한 자본을 전제로 한 영상산업에서 생존하기 위한 철저한 마케팅 전략에 기인한 것이라 할 수 있다.
미국과 일본 애니메이션의 연출특성은 제작방식과 더불어 매체지향성에서도 차이를 보이고 있다. 미국은 거대 자본으로 체계화된 제작시스템을 구축하고 개성적인 캐릭터의 연기를 중심으로 한 ‘움직임의 미학’으로 풀 애니메이션의 극장용 장편 애니메이션을 지향한다. 그와 달리 일본 애니메이션은 다양한 콘텐츠의 출판만화시장을 바탕으로 경제적인 카메라 워킹을 중심으로 한 ‘정지의 미학’으로 리미티드 애니메이션의 TV용 시리즈 애니메이션을 지향하고 있다.
이제 우리가 세계의 애니메이션 시장을 리드해 나가기 위해서는 보다 체계적인 정부의 지원정책과 더불어 지속적인 투자와 철저한 마케팅 전략이 절대적으로 필요하다. 미국과 일본의 첨단시스템과 기술을 적극적으로 수용하고 우리 고유의 색깔과 정서를 담은 한국 애니메이션의 세계관과 정체성을 확립하여야 할 것이다.|This study aims at analyzing features of production according to 2D drawing animation production. The results of analysis about direction features of American and Japanese animation show that the use of drawing tools changes depending on the drawing method and drawing method changes. Depending on scene direction according to character or camera movement and scene direction changes depends on the visualization of storytelling. The visualization tasks expresses features of direction methods from planning the work by marketing strategy. Therefore, the implementation of independent production methods are premised on the exhaustive production system.
If I rethink the inferential industry strategy from drawing tools, first of all, I plan about how they establish marketing strategies based on showing how to make what animation. And then how they shall build suitable production systems for production method through visualization of story. Using scene directing utilize drawing tools as a drawing method for efficiently expressing the performance of the characters and the camera's working that was inferred. As a result, the drawing method come from marketing strategy to survive in the film industry based on a huge capital.
Animation direction features of America and Japan has shown a difference in media directional characteristics as well as the production method. The United States had based on structuring production system by the huge capital and individualistic performances of the characters intend to pursue theatrical feature animation of full-animation as the aesthetics of the movement. On the other hand, Japan had based on publishing cartoons of various contents and Cost-effective camera working intends to pursue animation for TV series of limited-animation as the aesthetics of the standstill.
The systematic support-policy of the government, along with continued investments and the thorough marketing strategy is absolutely necessary in order to lead the global animation market. We must actively accept advanced systems and technology of the United States and Japan. In addition, the world view and the identity of Korean animation containing our unique color and emotion should be established.
Alternative Title
A study of direction features according to production of 2D Drawing Animation : Focused on the drawing method of the American and Japanese animation
Alternative Author(s)
Sul, Jong Hoon
Affiliation
만화애니메이션학과
Department
일반대학원 만화애니메이션학과
Advisor
김일태
Awarded Date
2012-08
Table Of Contents
ABSTRACT

Ⅰ. 서 론
A. 연구의 배경과 목적
B. 연구의 대상과 방법

Ⅱ 작품제작에 따른 연출의 특성
A. 작화방식에 따른 도구의 활용
1. 작화 책상
a. 용도에 따른 종류
b. 작화대의 기울기
2. 페그바
a. 용도에 다른 종류
b. 롤링과 플립핑
3. 콘티
a. 매체에 따른 종류
b. 양식의 구성과 정보기록
4. 익스포저 시트
a. 러닝타임의 단위와 환산
b. 양식의 구성과 정보기록
5. 필드 가이드
a. 가이드의 종류
b. 화면의 비율
6. 작화지
a. 직무에 따른 종류
b. 종이의 크기
7. 연필
a. 흑선의 사용
b. 색선의 사용
B. 작품제작에 따른 연출의 특성
1. 이미지
a. 캐릭터 디자인과 연기연출
b. 카메라 워킹과 배경화
2. 스토리
a. 스토리텔링의 시각화
b. 서사의 포트폴리오화
3. 마케팅
a. 작품기획에 따른 연출
b. 마케팅 전략에 따른 연출

Ⅲ 결 론

참고문헌
국문초록
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
설종훈. (2012). 2D 드로잉 애니메이션 제작에 따른 연출의 특성 연구 : 미국과 일본 애니메이션의 작화방식을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9495
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000263287
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-08-09
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.