CHOSUN

중국소비자의 온라인 쇼핑몰 이용 속성경험과 소비자 특성이 쇼핑몰 만족, 몰입 및 재 구매의도에 미치는 영향

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Author(s)
장청
Issued Date
2011
Abstract
ABSTRACT

The Effects of Chinese Consumer's On-line Shopping Mall Attribution Usage and Consumer Characteristic on
Shopping Satisfaction , Involvement and Re-use

by Zhang Qing
Advisor : Prof. Kim, Jong-Ho, Ph.D.
Department of Business Adminstration,
Graduate School of Chosun University

This research purpose is to see Chinese on-line shopping mall which is related in keeping consumer‘s variables regarding shopping mall satisfaction and involvement to examine the effects of Chinese on-line shopping mall attribution usage and Chinese consumer characteristic and the relationship among the shopping mall satisfaction, involvement and repurchase intention.
To achieve this research purpose, reviewing with reference to advanced researches about the online shopping mall attribution usage, I selected main factors of the online shopping mall attribution usage as merchandise information, web site design, interaction and reviewing with the advanced research on consumer characteristic. I also chose Chinese consumer's characteristic as the innovation, economic feasibility, reliability, convenience.
Through these processing I analyzed the relationship between the variables with an empirical analysis.
The research results are as follows.
First, among the Chinese on-line shopping mall attribution usage the website design and interaction have influenced by shopping mall satisfaction positively, however the merchandise information has not influenced Chinese consumer satisfaction, so this is partly adopted as hypothesis 1.

Second, Chinese consumer characteristic(innovation, economic feasibility, reliability, convenience) positively influence consumer involvement so this is adopted as hypothesis 2.
Third, consumer satisfaction positively influence consumer involvement so this is adopted as hypothesis 3.
Fourth, consumer satisfaction and involvement positively influence repurchase intention so this is adopted as hypothesis 4 and 5.
This research results have drawn the following implications.
First, advanced Chinese researches have been mainly focused on online shopping mall attribution usage or separately researched user's characteristic. However this research looks through synthetically as researching, analyzing the effects on satisfaction involvement and repurchase intension.
Second, unlike the Korean on-line shopping mall market, Chinese on-line shopping market is still in less demand. Through this research, Chinese consumers appears that they did not satisfy with the merchandise informations. Therefore, looking at Chinese consumer's sight, we need to provoke new marketing strategy when providing the shopping mall information as providing more information about product of consumer's needs and induce their visit.
Third, according to Chinese consumer characteristic by empirical analyzing shopping mall involvement, Chinese online shopping mall business can make the marketing strategy for Chinese consumer's mentality.
Fourth, today according to the Chinese rapid economic development and the situation of Chinese online shopping mall changes, the people of China has the ability to afford the online shopping. Moreover online shopping mall business can improve consumer satisfaction, involvement, repurchase intention in the technological or consumer aside.
Alternative Title
The Effects of Chinese Consumer's On-line Shopping Mall Attribution Usage and Consumer Characteristic on Shopping Satisfaction , Involvement and Re-use
Alternative Author(s)
ZHANG QING
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
김종호
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 필요성과 목적 1
제 2 절 연구방법 및 구성 3

제 2 장 이론적 배경 4
제 1 절 중국온라인 쇼핑몰 4
1. 중국 온라인 쇼핑몰의 개념 4
2. 중국 온라인쇼핑몰의 분류 6
3. 중국온라인쇼핑몰의 현황 8
제 2 절 중국온라인 쇼핑몰 이용 속성 경험과 소비자만족과의 관계 9
1. 상품정보 9
2. 웹사이트디자인 11
3. 상호작용성 13
제 3 절 중국소비자 특성과 소비자 몰입과의 관계 14
1. 혁신성 지향 14
2. 경제성 지향 16
3. 신뢰성 지향 16
4. 편의성 지향 17
제 4 절 중국소비자 만족, 몰입 및 재 구매의도의 관계 18
1. 중국소비자만족 18
2. 중국소비자의 몰입 19
3. 중국소비자 재 구매의도 20

제 3 장 연구모형 및 가설설정 23
제 1 절 연구모형 및 연구가설 23
1. 연구모형 23
2. 연구가설 24
제 2 절 변수의 조작적 정의 25
1. 중국 온라인 쇼핑몰의 이용 속성 경험 25
가. 상품정보 25
나. 웹사이트디자인 25
다. 상호작용성 26
2. 중국소비자들의 특성 26
가. 혁신성 지향 26
나. 경제성 지향 27
다. 신뢰성 지향 27
라. 편의성 지향 27
마. 소비자 만족 27
바. 소비자 몰입 27
사. 소비자 재 구매의도 28
제 3 절 자료수집 및 분석방법 28
1. 자료의 조사대상 28
가. 표본의 대상 및 자료수집 28
나. 설문지의 구성 28

제 4 장 실증분석 및 가설 검증 30
제 1 절 조사대상의 일반적 특성 30
1. 자료의 조사대상 30
가. 표본의 인구 통계적 특성 30
나. 온라인 쇼핑몰 이용행태에 관한 빈도분석 31
제 2 절 척도의 타당성 및 신뢰성 검정 34
1. 온라인 쇼핑몰 이용 속성경험 요인의 타당성과 신뢰성 검증 35
2. 소비자 특성 변수의 타당성과 신뢰성 검증 36
3. 종속변수의 타당성과 신뢰성 검증 37
제 3 절 가설검증 및 결과 해석 38
1. 쇼핑몰 이용 속성 경험과 소비자만족의 관계에 대한 회귀분석 38
2. 소비자 특성과 소비자 몰입에 대한 회귀분석 39
3. 중국소비자 만족과 소비자 몰입의 관계에 대한 회귀분석 40
4. 중국소비자 몰입이 재 구매의도와 관계에 대한 회귀분석 40
5. 중국소비자 만족이 재 구매의도와 관계에 대한 회귀분석 41

제 5 장 결 론 43
제 1 절 연구결과 요약 및 시사점 43
1. 연구결과의 요약 43
2. 연구의 시사점 44
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구과제 45

참고문헌
설 문 지
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
장청. (2011). 중국소비자의 온라인 쇼핑몰 이용 속성경험과 소비자 특성이 쇼핑몰 만족, 몰입 및 재 구매의도에 미치는 영향.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9436
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256914
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
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