내면 탐구로서의 소설 창작 방법
- Author(s)
- 정용준
- Issued Date
- 2011
- Abstract
- 본 논문에서는 소설 창작에 대한 의견을 창작자의 관점에서 논한다. 창작자가 자신의 작품에 대한 창작 동기와 표현 방식에 대해 논하는 모종의 불편함에도 불구하고 창작론을 피력하는 여러 가지 이유가 있다. 문예창작학이라는 학문은 그 특성상 창작 작업과 문학 연구 작업을 동시에 진행해야 한다. 문예창작학을 공부하는 문학도와 자신의 소설을 창작해야 하는 창작자 사이에서 고민해야 한다. 하지만 본 학문의 최종적인 목적은 작품을 창작하는 것이다. 국문학과 창작학의 궁극적인 차이가 여기에 있다. 즉, 문학에 대한 연구와 소설에 대한 고민 모두 자신의 창작활동에 도움이 되어야 하는 것이다. 또한 동시대 문학에서 소설이 갖고 있는 위상과 의미에 대해 고찰하고 소설에 대한 역사와 다양한 작품을 비교 분석하는 작업을 통하여 자신이 창작하려는 소설이 어떤 의미를 갖는지에 대해 고민해야 할 것이다. 그러기 위해서는 국문학을 비롯한 타 인문학 분야에서 접근하는 소설에 대한 연구와는 다른 방식과 형식이 필요할 것이다. 물론 자신의 작품을 타자화 시키고 연구의 대상으로 삼는 것이 어려운 일이고 거리두기에 있어 객관성을 확보하기가 쉽지 않다는 문제도 있다. 하지만 소설을 창작하는 창작자가 자신의 작품에 대해 연구하고 깊이 고찰함으로써 창작의 방법을 고민하고 그 의미에 대해 생각하는 것은 적절한 동기 유발과 함께 소설적 가치에 대해 확립할 수 있는 긍정적 효과를 얻을 수 있다.
1장에서는 본고의 연구 목적 및 방법을 밝힌다.
2장에서는 소설이 인간의 내면을 탐구하는 것이 어떤 의미를 갖는지에 대해 살펴본다. 매스미디어와 영상매체로 인한 소설의 위기를 지적하고 소설이 이러한 위기를 어떻게 이겨내야 할 것인가에 대해 논한다. 또한 인간을 탐구한다는 것은 인간의 1차적 행동과 사건에 집중한다는 것이 아닌 인간의 내면세계를 비롯한 총체적인 실존을 탐구하는 것이라는 것에 대해 피력한다. 프루스트와 제임스 조이스 그리고 카프카의 경우를 살펴보며 인간을 탐구하는 소설의 발자취를 되짚는다. 필자가 창작한 4편의 소설 「굿나잇,오블로」「벽」「떠떠떠,떠」「가나」를 통해 작품 속에서 다루고 있는 인물이 세계와 상황 속에서 어떻게 살아가고 있는지에 대해 살펴보고 창작의식과 표현방식에 대해 개관한다.
3장에서는 작품을 통해 심층적으로 인간의 내면과 행위의 문제를 다룬다. 먼저 에서는 물질과 자본이 강력한 힘을 내고 있는 현대사회가 갖는 상황과 구조를 살펴봄으로 그 속에서 살아가는 인간이 주체성을 상실한 체 망각된 존재로 전락하고 있는 실존을 연구한다. 과학과 기술 그리고 철학도 인간을 다루지 못하는 현실 속에서 인간을 하나의 주체로 삼고 그의 삶을 세계의 중심으로 삼고 내면의 목소리를 경청할 수 있는 소설의 효과와 다양한 형식적 가능성을 연구한다.「굿나잇,오블로」와 「벽」에 등장하는 인물을 통해 망각된 존재들이 갖고 있는 내면 세계와 기억의 서사를 살펴본다. 망각되었다는 것을 밝히는 것만으로도 망각의 바깥으로 드러내는 효과가 있을 것이고 그것에 대해 문제 삼고 그들이 망각될 수밖에 없는 세계의 구조와 그 속에 잠식당한 개인의 서사와 소외를 살펴본다. 또한 에서는 행위자의 일차적 의도를 알 수 있는 행위를 살펴봄으로 행위와 행위자의 의도가 작동하고 있는 내면 사이의 틈을 탐구해본다. 인간은 행동을 통해 자신을 나타내는데 이 모습이 전혀 그를 닮지 않은 것을 지적하며 의도와 내면의 욕망대로 행동할 수 없는 현실을 문제 삼는다.「떠떠떠,떠」에서 다루고 있는 인물과 인물을 둘러싼 세계 속에서 고립되고 억압받는 개인의 행위와 왜곡된 서사를 살펴봄으로 행위의 주체는 행위의 당사자이지만 행위를 결정할 수 있는 주권이 개인에게 허락되지 않는 폭력과 억압의 세계를 조명해본다. 또한 에서는 행위와는 독립적으로 움직이고 있는 내면의 서사를 살펴보고 그 독립적인 차이를 살펴본다.「가나」의 인물을 통해 인간의 행위가 정지되거나 구속된 상황 속에서도 활발하게 움직이는 내면을 탐구한다. 소설이 인간의 내면과 심리에 집중하기 시작하면서 얻게 된 인간에 대한 놀라운 인식과 새로운 세계를 살펴본다.
4장에서는 본고에서 다루고 있는 창작자의 작품「굿나잇,오블로」「벽」「가나」「떠떠떠,떠」의 본문을 첨부한다.
결론에서는 논문의 내용을 요약하고 창작론의 의미와 문제의식을 재확인한다.|ABSTRACT
A Study on the Method of Writing Fiction as a Search of Inner Psyche
Jung Yong Jun
Advisor: Prof. Lee, Seung-U PH.D.
Department of Literature,
Graduate School of Chosun University
?
In this paper, the theory of novel writing is defined by the writers. There are several reasons that writers express their theory of creative writing even when there may exist certain arguments when the writer discusses his or her own motives of creative writing and ways of expression on their pieces of work. Creative writing is by nature followed by creative work and literature studies simultaneously. The writer should decide what to be between a student to study creative writing or a creator to write one's own novel. The ultimate goal of this field of study is to create literary works. The ultimate difference between studying Korean literature and creative writing can be found right here. In other words, both study on literature and consideration on novel should be ultimately useful for one's own creative writing. In addition, the status and significance of the novel in the contemporary literature should be considered in addition to the history of novel, with a variety of works to be compared and analysed, taking into consideration the significance of novel that the writer wants to write.
?
Methods and formats that are different from ways of studying on novels that approach Korean literature as well as other fields of humanities are necessary. There, of course, exist some challenges in othernizing one's own writing works and using them in study while retaining objectivity. Nevertheless, studying and in-depth consideration of writer's own works can serve as a positive role in bringing an appropriate motivation and establishing the novelistic value. This may also establish a new approach to creative writing, and contribute to the development of the science of literature.
In the Chapter 2, the roles and significance of the novel in exploring human beings is taken into consideration. The chapter expresses that the exploration of human beings is to search for the overall existence along with the inner world of the humans, not focused on their primary action and events. In this chapter, the course of novels in exploring humans will be retraced by looking into the cases of Proust, James Joyce, and Kafka. In addition, looking into 4 pieces of the creative novel the writer of this paper wrote that include "Good night, Oblo", "Wall", "Stuttering", and "Ghana", how the characters are managing the characters' worlds and situations given in those books are to be taken into consideration and the creative consciousness and ways of expression are viewed.
?
In the Chapter 3, the inner behavior and problems of humans identified in the books are dealt with thoroughly. In the book called "Hidden Epics of forgotten beings" the status and structures of today's society that exhibits the strong power of materials and capital, the reality of humans that fell so low as to become the forgotten being while losing their own independent thinking is studied. Even when science, technology and even philosophy cannot deal with humans in reality, novel can use humans as one independent being as a subject matter, focus on his or her world of life, and listen to the inner voices. Such effects of the novel and a verity of its structural possibilities are examined. Through the characters appearing in the books "Good night, Oblo" and "Wall", the inner world of the forgotten beings and their epics are studied. Even by disclosing the fact of being forgotten, forgottenness can be revealed outwardly, through which problems are raised and the structures of the world are considered where they are meant to be forgotten and the narratives and alienation of an individual that are eaten away in such a world. In the book called "Between behavior and inner side", certain gap identified in the inner side of an individual where an agent and his or her intention is working is explored by looking into the behavior that tells the primary intention of the agent. Humans reveal themselves by how they act, while this chapter points out that the intention and behavior do not correspond, calling it into question that the reality does not allow the person to act by their intention and inner desires. In the book "Stuttering", the world of violence and suppression is explored, the world that does not allow an individual to have independence to make their own decision even though they are the agent of the action. In order to do that, the behavior and distorted epics of the individuals are examined who are isolated and suppressed by the world surrounding the characters. In the book " inner voice and arts of expression", epics inside of the individual that moves independently from the behavior and look into such differences. Through the characters in the book "Ghana", the inner side of a human that works actively even in the situations that the behavior is stand-still or binding is taken into consideration. In other words, an significant awareness on human beings plus a new world acquired when the inner side and psychological part of humans began to focus on are examined.
?
In the Chapter 4, four pieces of works that were dealt with in this paper written by the writer of this paper including "Good night, Oblo", "Wall", "Stuttering", and "Ghana" are attached.
?
In the conclusion, the paper contents are summarized and the creative writing theory and problems are recalled in the paper.
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2012-02-02
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.