CHOSUN

‘과학적 모형의 사회적 구성' 중심 탐구학습전략의 개발과 적용: 영재교육원의 수업 적용 사례

Metadata Downloads
Author(s)
정영은
Issued Date
2011
Abstract
The purpose of this study is to develop an inquisitive learning strategy based on a version of the scientific model with a reinforced co-construction factor. This strategy will be applied to the acquisition of chemical change and physical change concepts to better understand the modalities of learner model-building and social interactions. A modeling acquisition strategy was developed, based on a modified and supplemented version of Halloun’s Model Learning Cycle. The developed modeling acquisition strategy was introduced into sessions at the N Education Center for Gifted Children. Class observation, recording and activity analysis sheet analysis formed the base for analyses of learner model-building processes and interaction modalities, and a survey was performed to study learner perceptions of the modeling acquisition strategy. The study showed that the modeling acquisition strategy was effective in acquisition of non-visual phenomena and abstract scientific concepts. Learners were found to perform model-building based on their own subjective rationale, and to explain observed phenomena using the so-built models. Also, differences in model selection and modification were observed according to differences in group interaction modalities. Analysis of models suggested by learners is expected to allow for the understanding of learner reasoning systems, which will in turn contribute valuable information to deciding the direction of scientific acquisition. In order for effective modeling acquisition to take place, a cooperative classroom atmosphere must be created, and conditions need be made to allow for all group members to actively participate in class sessions.
Alternative Title
An Instructional Design and Implementation by Co-Construction of Scientific Model as Learning Inquiry: Cases in a Gifted Education
Alternative Author(s)
Jung, Youngeun
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 자연교육학과(과학교육학전공)
Advisor
박현주
Awarded Date
2012-02
Table Of Contents
목 차

제 1장 서론 1
제 1절 연구의 필요성 1
1. 기존 탐구 학습의 문제점 1
2. 화학교육에서 모형형성의 중요성 2
3. 모형형성에서 사회적 구성의 중요성 3
제 2절 연구 목적 4

제 2장 이론적 배경 5
제 1절 모형(Model) 5
1. 모형(Model)과 모형형성(Modelling) 5
2. 모형(Model)을 활용한 교수·학습 전략 6
제 2절 사회적 구성주의 10
1. 사회적 상호작용 10
2. 협동학습 11

제 3장 연구방법 12
제 1절 연구 절차 12
제 2절 자료 개발 13
1. 단원 선정 13
2. 연구 참여자 선정 13
3. 학습전략 개발 14
제 3절 적용 15
1. 물리변화 및 화학변화 학습에서 Modelling 학습전략의 적용 15
2. Modelling 학습전략에 대한 학습자의 인식 조사 15
제 4절 자료 수집 및 분석 16

제 4장 결과 및 논의 19
제 1절 MLC를 적용한 Modelling 학습전략의 개발 19
1. 1∼2차시: 실험활동 20
2. 3∼4차시: 모형형성 21
3. 5∼6차시: 모형 수정 및 가장 합리적인 모형 선정 22
제 2절 ‘과학적 모형의 사회적 구성’중심 탐구학습 전략의 적용과 학습자의 모형 및 사회적 상호작용의 양상 분석 24
1. 학습자가 형성한 모형의 유형 24
2. 사회적 상호작용의 양상과 모형 선정 27
제 3절 Modelling 학습전략에 대한 학습자의 인식 분석 40
1. Modelling 학습전략에 대한 인식 40
2. 모형 만들기에 대한 인식 41
3. 조별 협동학습에 대한 인식 43

제 5장 결론 및 제언 45

참고문헌 47

부 록 51
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
정영은. (2011). ‘과학적 모형의 사회적 구성’’ 중심 탐구학습전략의 개발과 적용: 영재교육원의 수업 적용 사례.’
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/9295
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256632
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2012-02-02
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.