CHOSUN

중국 전지 예술과 그림자 연극을 토대로 한 애니메이션의 기술적 활용 방안

Metadata Downloads
Author(s)
이건
Issued Date
2010
Keyword
중국 애니메이션|중국 전지 예술|그림자 연극|전지 애니메이션|중국 전통 애니메이션
Abstract
중국 전통의 민족 전지 예술과 그림자 연극의 역사는 유구하고 그 특색은 뚜렷하다. 이들은 강렬한 중국 민족의 특색을 갖고 있기 때문에 세계무대에서도 고유하고 분명한 특색을 나타내고 있다. 1950년대와 1960년대를 이어가며 전통적인 중국의 문화형태를 중국 애니메이션에 잘 적용시켜오고 있었다. 그러나 현대에 이르러 애니메이션 산업화의 발전과 제작 기술이 계속해서 새롭게 바뀌면서 이 두 가지의 전통 예술 형식은 애니메이션 제작 영역에서 점차 사라지게 되었고, 내리막을 걷는 현재의 상황에 직면하게 되었다.
본 연구의 졸업 작품은 중국 전통의 전지 예술과 그림자 연극의 연출 형식 및 특색에 현대적인 디지털 기법을 적용한 새로운 형식으로 제작하고자 하였다. 이와 관련하여 본 연구에서 전지 예술과 그림자 연극의 특징을 애니메이션 작품 제작 과정 속에서 표현하고자 하였다. 연구의 전반부는 중국 전통 전지 예술과 그림자 연극의 발전사 및 애니메이션 작품의 활용 사례에 대해 논술하였고, 이 두 가지 예술 형식의 현황을 개략적으로 조사하고 분석하였다. 연구의 후반부는 애니메이션 작품의 제작 과정을 전기(시나리오와 캐릭터 및 배경의 창작), 중기(캐릭터는 MAYA로 기술적인 활용), 후기(음악과 특수 효과의 제작)로 나누었고 이 제작 과정 속에 전지 예술과 그림자 연극의 특성과의 상호 연관성에 대해 논술하였다.
애니메이션 작품 제작 과정 중, 작품의 기획 단계에서 기대했던 결과와 제작 후에 완성된 결과와의 비교에서 알게 된 기획‧제작‧연출․‧기술에 대한 이해와 제작 과정 중에 익힌 전통과 현대 기술의 접목이라는 경험을 바탕으로, 앞으로 중국 전통의 민족 특색과 전통적인 예술 형식인 전지 예술과 그림자 연극이 중국 현대의 여러 문화와 예술에서도 유효하게 활용되어 영상 디자인, 시각 디자인, 광고 디자인, 포장 디자인, 패션 디자인, 만화, 애니메이션, 게임 등 다양한 문화의 영역에 미래의 발전에 봉사할 수 있다는 가능성을 확인할 수 있었다.|The history of the traditional Chinese paper cut Art and Shadow play are long and unique. They have showed obvious traits even in the world, because of their strong Ethnic characteristic of China. In the 1950s and 1960s, these forms of traditional Chinese culture had been applied well to animation.
However, as the development & new changing of animation industry and production technology at present, Chinese traditional arts have gradually been disappeared and faced on walking downhill.
This graduate work is attempted to apply modern digital techniques to the directing and featuring of the Chinese traditional paper cut Art and Shadow play. Regarding this paper, I have studied features of them through making process of my work. In the first half of the reserch, it treats the history of those arts and the application to animation and analyzes roughly the present conditions of them. In the second half of the research, it treats the three parts of animation production process, the pre production(scenarios, characters and background), main production (character motions utilized MAYA technology), post production (background music and special effects), and their qualities and mutual relations in this process.
Through this animation making process, I found out what is different the expected results from the planning step and the finished ones and learned many traditional and modern skills. With this experience, I can make sure of the contribution of culture and future development in the various area by applying the Chinese ethnic traits, Chinese paper cut Art and Shadow play to Chinese contemporary arts and culture, Image Design, Visual Design, Commercial Design, Packaging Design, Fashion Design, cartoon, animation, game, in China.
Alternative Title
The Research of Technique Application of the Animation about foundational Chinese paper cut Art and Shadow Play
Alternative Author(s)
Li jian
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 만화애니메이션학과
Advisor
김일태
Awarded Date
2010-08
Table Of Contents
국문초록
ABSTRACT
제 1 장. 서 론 1
제1절. 작품 연구 배경과 목적 1

제 2 장. 본 론 3
제1절. 중국의 전지 예술과 그림자 연극의 변천과 현황 3
1. 중국의 전지 예술 3
2. 중국의 그림자 연극 7
제2절. 작품 제작 과정 10
1. 제작 전기 11
가. 주요 캐릭터 디자인 14
나. 배경 디자인 17
2. 제작 중기 17
3. 제작 후기 24

제 3 장. 결 론 27

참고문헌 29
Degree
Master
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
이건. (2010). 중국 전지 예술과 그림자 연극을 토대로 한 애니메이션의 기술적 활용 방안.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8786
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000240257
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-08-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.