한국 서비스무역의 중국진출 전략에 관한 연구
- Author(s)
- 우뢰
- Issued Date
- 2009
- Abstract
- ABSTRACT
A Study on the Korea Situation of the Entering Strategy to China for Service Trade
YU LEI
Advisor:Prof. Jun, Eui-Cheon, ph.D
Department of International Trade
Graduate School Chosen University
In recent years, national economy becoming wide in the importance of the service industry. The world countries shoot policies issue for boost up the competition of the service industry.
The globalized trade which is based on the trade freedom is getting outspread, and meanwhile, the globalization of the service industry is getting on, the condition of the service trade is increasing steadily.
Although the merchandise trade is still in surplus between Korea and China, the service trade is in deficit. Therefore, it is becoming an inevitable subject that how to resolve the deficit of the service industry between the two countries. Compare to the developed countries, the service industry in Korea and China is still in a inferior position, but the international competition of this two countries are on a same level. Geographically and culturally, they are very close to each other.
Therefore, service industry have been greatly effect in order to accelerate the free service trade and lustrate the trade barrier. The international competition of Korea and China service trade has been improved step by step, with the enhancement of the free trade between Korea and China and the realization of the reassignment of the service trade resource.
In China, import regulations have been amended, such as non-tariffs barrier, to accelerate the FTA between Korea and China. It becomes an importance to improve Chinese commercial environment through concluding FTA.
Therefore, it becomes the point to which Korean service companies need to make an effort to enter Chinese market, such as exercising the mobilization of the outer resource of a service company. Korea and China should be hand in hand in investigating the continuance of the supplement of the industrial framework.
Keywords : Service industry, Trade liberalization, Non-customs barrier,
FTA.
- Alternative Title
- A Study on the Korea Situation of the Entering Strategy to China for Service Trade
- Alternative Author(s)
- YULEI
- Affiliation
- 경상대학 대학원 무역학과
- Department
- 일반대학원 무역학과
- Advisor
- 전의천 교수님
- Awarded Date
- 2010-02
- Table Of Contents
- ABSTRACT
제 1 장 서 론………………………………………………… 1
제 1 절 연구의 목적………………………………………… 1
제 2 절 연구의 방법 및 범위…………………………………… 3
제 2 장 서비스무역의 이론적 고찰 …………………… 4
제 1 절 서비스의 정의와 분류 ………………… 4
제 2 절 서비스무역의 개념 및 중요성 …………………… 8
1. 서비스무역의 개념………………………………………… 8
2. 서비스무역의 중요성……………………………………… 9
제 3 장 한국 서비스무역의 현황과 중국시장 진출 현황 … 10
제 1 절 한국 서비스시장의 현황………………………… 10
1. 시장개방의 현황……………………………………………10
2. 시장개방의 내용……………………………………………11
3. 개방정책 방향………………………………………………14
제 2 절 한국 서비스무역의 현황 …………………………… 17
1. 한국 서비스 산업의 현황………………………………… 17
2. 한국의 서비스 수출입 현황………………………………20
제 3 절 한국 서비스무역 중국시장의 진출 현황……………22
1. 한국의 산업별 진출 현황 ……………………………… 22
2. 한국의 업종별 투자 현황 ……………………………… 24
제 4 장중국 서비스 시장의 진출전략………………… 27
제 1 절 중국 서비스시장 현황 ………………………… 27
1.중국 서비스 시장의 특징 …………………… 27
2.중국 서비스 시장 부문별 현황………………… 31
3.중국 서비스 시장의 발전 전망………………… 35
4.서비스산업 개방의 영향 …………………………38
제 2 절 한국 서비스 무역의 중국시장 진출전략……… 40
1.서비스사웃소싱 기지로서의 중국 활용………… 41
2.비즈니스서비스 중국 시장 진출 활성화……… 41
3.중국의정책변화에대한대응방안……… 45
제 5 장 요약 및 결론 …………………………………… 49
참고문헌 ……………………………………………………… 51
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 우뢰. (2009). 한국 서비스무역의 중국진출 전략에 관한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8641
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239660
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2010-01-25
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