한국과 중국 대학교의 평생교육체제 비교연구
- Author(s)
- 반효비
- Issued Date
- 2009
- Abstract
- The modern society in 21st century is a globalized, informative, un-stop changing society. As time goes by, people as an individual beings, can not live just by formal education. Besides, in the informative society, many information, knowledge and technology needed keeping studied and used after the colleague government. As long as the development of times, Chinese government which is a developing country will achieve lifelong education academic system around 2010.
The university which is creating and spreading knowledge will play the leading role and be the example on the process of lifelong education system. The complete university lifelong education system will be the significant foundation of country’s lifelong education system. The Chinese university lifelong education system , especially the founding of university lifelong education system has achieved the practiced efforts.
Korea, as the neighbor of china, has taken many experience from western countries and has many similar factors in both society and cultural area with china. So it is much more a compared and reference country than some other western country. The policy of Korea lifelong education system or university lifelong education system especially the successfully experience will affect a lot for Chinese lifelong education system and university lifelong education system. Meanwhile, some problems occurred in Korea university students lifelong education is an vivid example for setting and developing the lifelong education system for china, it has great enlightenment for the displaying of china’s lifelong education system.
The comparison of Korea & Chinese lifelong education system, is based on the university lifelong education system, which is researching its necessity and association. From the analysis of Korea university lifelong education and Chinese university lifelong education will inspire Chinese people to find the solution and direction of Chinese university lifelong education.
- Alternative Title
- A Comparative Study on the University Lifelong Education System between Korea and China
- Alternative Author(s)
- Pan, Xiao Fei
- Affiliation
- 조선대학교
- Department
- 일반대학원 행정학과
- Advisor
- 박희서
- Awarded Date
- 2010-02
- Table Of Contents
- 제1장 서론 1
제1절 연구목적 1
제2절 연구범위 및 방법 3
제2장 이론적 배경 5
제1절 대학평생교육 5
1. 평생교육의 의의 5
2. 대학평생교육의 개념 14
3. 대학평생교육의 필요성 19
제2절 대학평생교육의 유형 21
1. 학습자의 참여 유형 21
2. 대학교평생교육의 유형 25
제3절 선행연구 28
제4절 분석틀의 설정 29
1. 이념적 측면 29
2. 법제도 측면 30
3. 학사운영 측면 30
4. 행⦁재정적 지원 측면 31
제3장 한국 대학평생교육체제 32
제1절 교육이념 32
제2절 법제도의 측면 33
제3절 교육기관과 학사운영의 측면 35
1. 대학교평생교육 실시기관 35
2. 대학교평생교육 과정형태 36
3. 대학교평생교육 학사운영 37
제4절 행⦁재정지원 측면 41
1. 대학평생교육의 행정체제 41
2. 평생교육사와 대학평생교육의 교수요원 43
3. 대학평생교육 재정 지원 44
제4장 중국 대학평생교육체제 46
제1절 교육이념 46
제2절 법제도의 측면 47
제3절 교육기관과 학사운영의 측면 49
1. 대학평생교육기관 49
2. 대학평생교육 과정형태 49
3. 대학평생교육 학사운영 50
제4절 행⦁재정지원 측면 51
1. 행정체제 현황 51
2. 대학평생교육 교수요원 53
3. 대학평생교육 재정 지원 53
제5장 한⦁중 대학평생교육체제 비교 55
제1절 양국 대학평생교육이념 비교분석 55
1. 개념 사용 측면 55
2. 교육 기본 이념 측면 56
3. 평생교육의 이념 측면 57
제2절 양국 대학평생교육의 법규와 제도 비교분석 58
제3절 양국 대학평생교육기관 및 학사운영 비교분석 59
1. 대학평생교육기관 비교 60
2. 대학평생교육 과정형태 비교 60
3. 대학평생교육 학사운영 비교 61
제4절 양국 대학평생교육 행⦁재정 지원 비교 분석 61
제6장 요약 및 결론 63
참고문헌 68
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 반효비. (2009). 한국과 중국 대학교의 평생교육체제 비교연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8637
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239655
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2010-01-25
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.