CHOSUN

특수학교 기본교육과정 과학과의 전통적 평가와 수행평가의 비교 사례연구

Metadata Downloads
Author(s)
김규리
Issued Date
2009
Abstract
This study compared traditional assessment and performance assessment of science in basic curriculum for special school.
For this, the following questions are presented:
First, what is the difference in procedures on traditional assessment and performance assessment of science in basic curriculum for special school?
Second, what is the difference in results on traditional assessment and performance assessment of science in basic curriculum for special school?
The results are presented as follows:
First, this study identified the differences in procedures on traditional assessment and performance assessment of science in basic curriculum for special school. As a result, it was found that there was significant differences in ease of construction, scoring efficiency and validity in procedures.
Second, this study identified the differences in results on traditional assessment and performance assessment of science in basic curriculum for special school. As a result, it was found that there was significant differences in reliability, ease of utilization and quality of feedback in results.
The following methods and procedures were used to conduct this study
1) Analysis of the related literature and dacuments including the basic curriculum for special school
2) Developing assessment standards(rubric) according to the basic curriculum for special school
3) Developing of exemplary assessment instruments which are based assessment stadards(rubric)
4) Examing the validity of assessment stadards(rubric) and exemplary by teacher who have been taught science in special school.
Most special education teachers assessed students based on IEP. They selected the assessment criteria in accordance with IEP's goal. The assessment methods mainly used were observation and collection portfolio. Results were utilized in order for IEP to be planned and revised. Special education teachers pointed that they had difficulty in setting the assessment-related criteria and writing reports.
In conclusion, this study provided the example of performance assessments of science to the teachers in the field who are difficulty in assessing science for the students with mental retardation. If these methods are applied manifoldly, we come to understand learning process and results synthetically and systematically and contribute to promote school performance and improve learning in special school.
Alternative Title
A case study on comparing traditional assessment and perfromance assessment of science in basic curriculum for special school
Alternative Author(s)
Kim, Kyu Ri
Affiliation
조선대학교 일반대학원 특수교육학과
Department
일반대학원 특수교육학과
Advisor
이승희
Awarded Date
2010-02
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 4
3. 용어의 정의 4

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 특수교육에서의 교과교육 평가 6
2. 특수교육에서의 수행평가 7
1) 수행평가의 개념 7
2) 특수교육과 수행평가 12
3. 특수교육에서의 교과교육과 수행평가 12
4. 관련 선행연구 16
1) 국내 관련 선행연구 16
2) 국외 관련 선행연구 18

Ⅲ. 연구방법 20
1. 연구설계 20
2. 연구대상 20
3. 연구도구 22
1) 전통적 평가를 위한 평가지 23
2) 수행평가를 위한 평가지(채점기준표) 25
3) 전통적 평가와 수행평가의 비교분석표 30
4) 비교분석표 채점자간 신뢰도 산출 척도 31
4. 연구절차 32
1) 단원 분석 32
2) 기본학습지 개발 33
3) 전통적 평가와 수행평가를 위한 평가지 개발 33
4) 전통적 평가와 수행평가의 비교분석표 개발 34
5) 평가지 내용타당도 검증 34
6) 기본학습지를 이용한 수업 실시 35
7) 평가지 작성 35
8) 평가자간 신뢰도 산출 35
9) 전통적 평가와 수행평가의 비교분석표 작성 37
10) 비교분석표 채점자간 신뢰도 산출 37
5. 자료분석 38

Ⅳ. 연구결과 39
1. 전통적 평가와 수행평가의 절차 비교 39
1) 평가지 제작의 용이성 39
2) 평가지 채점의 효율성 40
3) 내용타당도 40
2. 전통적 평가와 수행평가의 결과 비교 41
1) 평가자간 신뢰도 41
2) 활용의 용이성 42
3) 피드백의 질 42
3. 결과 요약 43

Ⅴ. 논의 45
1. 전통적 평가와 수행평가의 절차 비교 45
1) 평가지 제작의 용이성 45
2) 평가지 채점의 효율성 45
3) 내용타당도 46
2. 전통적 평가와 수행평가의 결과 비교 46
1) 평가자간 신뢰도 46
2) 활용의 용이성 47
3) 피드백의 질 48

Ⅵ. 결론 및 제언 49
1. 결론 49
2. 제언 50

참고문헌 54

부 록 59
1차시 기본학습지 60
2차시 기본학습지 67
3차시 기본학습지 76
4차시 기본학습지 85
학생 A의 주별 전통적 평가와 수행평가 결과 93
학생 B의 주별 전통적 평가와 수행평가 결과 98
학생 C의 주별 전통적 평가와 수행평가 결과 103
학생 D의 주별 전통적 평가와 수행평가 결과 108
비교분석표 채점자간 신뢰도 산출 척도 평정 결과 113
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
김규리. (2009). 특수학교 기본교육과정 과학과의 전통적 평가와 수행평가의 비교 사례연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8621
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000239629
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2010-01-25
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.