CHOSUN

상징주의 애니메이션제작에 관한 연구(본인 작품 중심으로)

Metadata Downloads
Author(s)
좌은정
Issued Date
2009
Abstract
국 문 초 록
‘작품은 그 사람의 가장 솔직한 고백이다.’는 말이 있다. 우리는 우리의 감정, 사고, 지각을 이미지를 통해 정리하려는 경향을 가지고 있고 또 그렇게 표현할 수 있는 능력이 있는데 그것이 바로 시각적 사고의 증거이다. 실제로 개인에게 충격적인 사건이나 경험은 사진을 찍듯이 어떤 이미지로 각인되는 경우가 많은데 그 경험을 풀어내는 과정 역시 언어적인 측면 보다는 소리나 냄새, 이미지 등 감각에 의존하는 경우를 흔히 볼 수 있다. 이렇듯 이미지 즉 미술은 언어보다도 더 먼저, 더 가까이 무의식적 정보에 접근할 수 있다. 이는 어떤 감정이나 사고에는 그에 상응하는 조형세계가 있으며, 그림 해설 없이도 감정에 직접 영향을 미치는 회화가 상징주의 화가들에겐 그 무엇보다도 중요했음을 말해준다.
상징주의는 물질적 세계와 정신적 세계의 구조적 갈등 속에서 탄생했으며 이는 서구 문화가 르네상스 이후 지향해 온 정신적, 종교적 가치에 대한 상실감에서 나온 태도였다. 상징주의의 목적은 물질적 세계와 정신적 세계의 갈등을 해소하는 것이었으며, 상징주의자들은 새로운 회화양식을 창조한 것은 아니었으나, 예술적 형식보다는 시적 사상을 표현하는 미술과 종교적 신비에 더 많은 관심을 기울인 일종의 개인주의자들이었다.
이와 관련하여 본 논문에서는 상징주의 특성을 가진 본인의 애니메이션작품 창작과정을 중심으로 다음과 같은 내용으로 연구를 하였다.
제1절에서는 정신세계와 감각이라는 현상세계의 경계선에 있는 통로로서 상징의 개념과 상징주의가 등장하는 시대적 배경을 간략히 살펴보았다.
제2절에서는 작품의 모티브가 된 판토마임과 애니메이션과의 관계에 주목하고, 인간과 생명의 정체성에 대한 철학적 문제를 은유와 상징을 통해 풀어나가는 애니메이션작품 ‘공각 기동대’와 사회적, 시대적인 상황에 상처받고 파괴되는 개인의 영혼과 삶을 상징적으로 표현하고 있는 뮤직비디오 형식의 영화 핑크 플로이드의 ‘The Wall’의 예를 들어 상징주의 요소를 알아보았다.
제3절에서는 개인적인 사유와 경험을 서커스라는 상황에 투사하여 애니메이션으로 표현한 본인 작품 속에서 기, 승, 전, 결의 형태로 이루어지는 상징의 의미와 전반적인 창작과정을 정리하였다.
일반적으로 작가는 삶을 통하여 얻은 참다운 미적 가치를 형상화 내지 가시화(可視化)하는 과정에서 대상에 대한 이해, 인식의 방법, 형상화하는 기술과 재료 등의 어려운 난제를 필연적으로 거쳐야 한다. 그리고 표현의 방법으로 예술에 대한 사려 깊은 통찰과 창조 정신과 더불어 예술 작품을 제작한다. 그러나 본인은 인력과 제작환경의 제약으로 몰핑과 같은 애니메이션의 장점을 잘 표현하지 못한 점은 앞으로 더 노력하여 보완할 부분이라고 생각하며, 작품의 창작과정을 통해 자아에 대한 부정적인 것을 극복하고 성숙한 인간이 될 수 있는, 본인이 궁극적으로 찾고 싶은 것은 ‘긍정’이고 ‘밝음’이라는 것을 말하고 싶다.

주요어 : 상징주의, 정신세계, 긍정, 부정, 인간|There is a saying which describes, "The work is the most candid confession." We are apt to organize the emotion, thought and recognition through the image and actually are given capability to express in such a way. This is an evidence for the visual thinking, exactly. In fact, there happens a case to the individual that a certain shocking event or experience is impressed just like taking a picture. Incidentally, It is more likely that the acquired experience becomes paraphrased depending upon such sensual means as sound, scent, or visual image rather than linguistic way in many cases. As such, the image, in other words, the art can be accessible to the non-conscious information more closely than the language. This implies that there exists the formative world corresponding to an emotion or thought and that the picture giving impact to feelings directly without any explanation on it is important above all on the part of symbolistic painter.
Symbolism was born amid the structural conflicts between the material world and the mental world. This is the attitude from a sense of loss about the value in mentality and religion that the western culture has sought for since the Renaissance. The purpose of symbolism was to settle down the conflicts between the two worlds, materialism and mentalism. Though the symbolists didn't create a new mode of painting arts, they are sort of an individualist who paid more interest in the picturesque and religious mystery describing the poetic thoughts than artistic formation.
In regard to this, the paper examined the following, focused on the creation process of my animation works that have the symbolistic characteristic.
The concept of symbol that stands on the boundary passage of mentality world and phenomenal world as an identity of sense and the historical background where the symbolism appeared were reviewed in brief in Chapter I.
In Chapter II, the notice was given to the relation between the pantomime and animation which acts as motif in the works. The components of symbolism were analyzed by taking the samples: the animation film, Ghost in the Shell, in which the philosophical question about the human being and the identity of life is interpreted through metaphoric and symbolic process; the Pink Floyd's music video film, The Wall, where the individual's spirit and life inflicted and destroyed under the social and contemporary circumstances were depicted in a symbolic manner.
In Chapter III, the symbolic meaning handled in the form of introduction, development, turn and conclusion and the working process on the whole were organized and summed up, where there is my expression in animation by projecting the individual's thought and experience into a situation of circus.
The workers, in general, are to go through the knotty problems such as understandings of objects, recognition method and the handling way of techniques and materials in the due course of configuration or visualization about the true aesthetic value obtained in their life. The thoughtful insight and the mind of creativity are also required to make the work of art as their expression method. However, there seems to be some room necessary for making use of the advantages unique to animation such as morphing due to the lack of manpower and the confinement in production. By means of the creation process in works, this writing aims at expressing my goal to seek for the positiveness and brightness in the long run, overcoming the negative factors in ego and making approach to a matured human being.

Key words: symbolism, mental world, positiveness, negativeness, human beings
Alternative Title
The research regarding a symbolism animation production(Focusing on my work 'The Show')
Alternative Author(s)
Choa Eun Jeong
Affiliation
일반대학원 만화애니메이션학과
Department
일반대학원 만화애니메이션학과
Advisor
양세혁
Awarded Date
2009-08
Table Of Contents
ABSTRACT
제1장 서 론 10
제2장 본 론
제1절 상징의 의미 10
1. 상징의 개념 10
2. 상징주의의 시대적 배경 11
제2절 애니메이션에 표현되는 상징주의 13
1. 오시이 마모루의 ‘공각 기동대’ 13
2. 핑크 플로이드의 ‘The Wall’ 15
제3절 본인 작품 분석 17
1. 시놉시스 17
2. 제작노트 17
3. 캐릭터 설정 19
4. 제작기법 21
5. 내용 22
(가) 기 22
(나) 승 22
(다) 전 24
(라) 결 26
제3장 결 론 27
참고문헌
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
좌은정. (2009). 상징주의 애니메이션제작에 관한 연구(본인 작품 중심으로).
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8280
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000238385
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-08-04
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.