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골프산업 인식에 따른 정책만족도에 관한 연구

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Author(s)
박한생
Issued Date
2009
Abstract
본 연구는 골프산업의 성장 시기에 골프산업정책의 지속적인 추진과 골프인구의 증대에 따른 수요에 상응하면서 국민의 공감대 형성 및 현실적인 여건과의 조화에 대한 시사점을 파악하기 위하여 골프장 시설의 입지 경향을 파악하고, 골프산업에 대한 인식 차이를 규명하여 인구통계적인 특성과 참여 장소, 그리고 골프산업에 대한 인식이 골프산업 정책 만족도에 미치는 영향을 규명하였는데, 결과를 정리하면 다음과 같다.

1. 골프장의 입지 경향을 분석한 결과, 대부분 보전대상지역 해당사항이 없는 농림지역과 관리지역에 입지하는 성향이 크게 나타났으며, 평가 결과도 관리계획 수립이 가능한 C등급으로 판정되었다.
다만, 보전대상지역 중 생태자연도상 전 구역이 별도관리지역에 포함되어 있는 경우는 별도의 보전대책을 강구하여 개발을 최소화하고 도시관리계획 입안구역에 포함시킬 수 있다

2. 인구통계학적인 특성에 따른 골프산업 인식은 모든 요인에서 남자가 여자보다 산업인식이 높은 것으로 나타났고, 연령, 골프경력은 경제성, 사회성, 문화성, 교류성, 환경성에서 산업인식 요인의 차이가 있었다.
이는 골프산업의 특성이 아직까지는 남자가 여자보다는 산업에 대한 관심과 인식이 높고, 접근성이 나은 것으로 사료되며, 연령이 중요한 변수로 나타나는바 골프산업의 인식이 중, 장년층에서 점차적으로 젊은이들에게 대중화되고 있는 것으로 보이므로 대중골프장과 같은 저렴한 가격으로 친숙해질 수 있는 골프장이 필요한 것으로 사료된다.

3. 인구통계학적인 특성에 따른 만족도는 남자가 여자보다 만족도가 높고, 연령별로는 50대가 산업정책만족도가 가장 높으며, 평균수입에서는 600~800만원의 소득을 가진 집단이 인프라구축, 정보기술개발, 시장확대 및 투자유치면에서 가장 만족도가 높고, 골프경력에 따른 산업정책 만족도에서는 전반적으로 경력이 길수록 골프산업정책에 대한 만족도가 큰 것으로 나타났다.
이는 사회적으로 안정화되고 여유로운 생활을 즐길 수 있는 사회적인 위치에 올라가고 경제적으로 여유가 있는 시기에 골프산업 인지와 정책 만족가 높게 나타나는 결과를 보였는데, 800만원 이상의 고소득자는 더 나은 환경을 요구하는 것으로 나타났으며, 구력이 적은 골프고객이 만족도가 낮은 것으로 나타났는바 초심자들이 골프산업 시장에 쉽게 접근할 수 있는 정책이 시급한 것으로 사료된다.

4. 참여장소에 따른 골프산업 만족도는 인프라구축, 정보기술개발, 시장확대 및 투자유치에서 의미 있는 차이가 나타났는데 골프장 고객이 골프 연습장 고객보다 만족도가 높은 것으로 나타났다.
이는 보다 많은 고객을 골프산업으로 유인하기 위해 골프연습장의 고객의 만족도를 높이기 위한 차별화된 전략이 필요할 것으로 보이며, 또한 골프연습장에서 골프장으로 갈 수 있는 접근성을 열어주어 제도적인 면이 아니라 경제적인 정책에서 차별화가 필요한 것으로 사료된다.

5. 골프산업 인식에 따른 정책만족도에 관한 견해는 골프산업인식이 높을수록 정책도에 대한 만족도가 높은 것으로 나타나고 있는데 인구통계학적인 특성, 참여 장소, 골프산업인식에 따른 골프산업정책의 만족도는 인구통계학적인 변수에서는 성, 연령, 평균수입, 골프경력이 주요한 변수로 나타났다.
따라서 골프산업인식 변수에서는 경제성, 환경성이 큰 영향을 미치는 요인임을 감안하여 골프산업정책에 대한 전략을 수립해야 할 것으로 사료된다.|This study grasped the location trend of golf course facilities to check the suggestion of harmony that corresponds to the constant progress of golf industry policy and demand of increased golf population, formation of sympathy of the nation and harmony with the realistic situation in the growth of golf industry, clarified difference in recognition of golf industry in order to clarify the influence that demographic and statistical property, participating place and recognition has on the satisfaction in golf industry. The result is as follows.
1. Analyzing the trend of location of golf course, the propensity to be located in farming and management area which hardly have the pertinent matters of preserving area was checked notably. The result of evaluation was judged to be C for which management plan can be established. However, if all areas on ecological nature among preserving area is included in separate management area, it is possible to prepare separate preservation measure so as to minimize the development and to make it included in the area drafted for urban control plan.
2. The recognition of golf industry as per demographic and statistical property was found to be higher industrial recognition in all factors for men than women. There was difference in industrial recognition factor of economy, sociality, culture, exchange and environments with respect to age and golf career. It seems that men are still more interested in the property of golf industry with recognition than women and higher accessibility. Age emerges as important variable. It seems that recognition of golf industry is gradually popularized from older class to youngsters. Thus, golf course with low price like popular golf course seems necessary.
3.When it comes to satisfaction per demographic and statistical property, men are more satisfied than women. In the age, 50s' are most satisfied in the industrial policy. The class with average income of Won 6~8 million is most satisfied in infra construction, development of information technology, market expansion and investment inducement. With respect to satisfaction in industrial policy as per golf career, the longer career is, the more they are satisfied in the policy of golf industry.
When people are in social position where they are socially stabilized with leisurely life and economic abundance, they show high recognition of golf industry and satisfaction in policy. It was found that those earning more than Won 8 million a month require better environment and the golf customers with shorter career are less satisfied. Thus, the policy that enables novices to easily approach the market of golf industry is urgent.

4. The satisfaction in golf industry depending on the participating place shows notable difference in infra construction, development of information technology, market expansion and investment inducement. It was found that the customers of golf course are more satisfied than those of golf exercise center. Thus, the distinct strategy to enhance the satisfaction of customers in golf exercise center would be necessary to induce more customers to golf industry. The distinction in economic policy rather than institutional aspect would be necessary by opening the accessibility from golf exercise center to golf course.

5. When it comes to the opinion on the policy satisfaction in golf industry recognition, it is found that they are more satisfied in policy if golf industry recognition is higher. With respect to satisfaction in golf industry policy as per demographic and statistical property, participating place, golf industry recognition, the gender, age, average income and golf career were the main variables in demographic and statistical property.
Thus, it is judged that the strategy of golf industry policy should be established by considering that economy and environment are influential factors in the variables of golf industry recognition.
Alternative Title
A Study on Policy Satisfaction according to recognition of Golf Industry
Alternative Author(s)
Park, Han Saeng
Affiliation
조선대학교 일반대학원
Department
일반대학원 토목공학과
Advisor
오재화
Awarded Date
2009-08
Table Of Contents
목 차

표 목 차 ⅳ
그 림 목 차 ⅵ
ABSTRACT ⅷ

1. 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 목적 1
1.2 선행연구 동향 3
1.3 연구의 범위 및 방법 5

2. 골프장 시설에 관한 이론고찰 7
2.1 기반시설과 도시계획시설 7
2.1.1 도시관리계획 주민 제안 10
2.1.2 도시관리계획의 입안 11
2.1.3 도시관리계획의 결정 13
2.1.4 도시계획시설사업의 시행 15
2.2 골프장 입지 및 시설기준 20
2.2.1 설치 가능 용도지역 20
2.2.2 도시계획시설의 결정‧구조 및 설치기준 21
2.2.3 골프장의 입지기준 및 환경보전 등에 관한 규정 24
2.2.4 체육시설의 설치‧이용에 관한 법률 26
2.3 골프장시설의 입지특성 28
2.3.1 토지의 적성평가 개념 28
2.3.2 평가체계Ⅱ 평가절차 31
2.3.3 토지의 적성평가 단위 38

3. 골프장 현황 및 시설입지 특성 46
3.1 골프장 및 내장객 현황 47
3.1.1 국내 골프장 현황 47
3.1.2 골프장 내장객 현황 53
3.2 골프장 입지특성 분석 55
3.2.1 시설입지특성 사례 및 DB구축 57
3.2.2 우선보전입지 분석 60
3.2.3 개발가능지역 분석 62
3.2.4 시설의 입지특성 분석 결과 65

4. 골프산업 인식에 따른 산업정책 만족도 68
4.1 설문조사 및 요인분석 68
4.1.1 설문조사 개요 68
4.1.2 요인분석 결과 71
4.2 골프산업에 대한 인식차이 고찰 76
4.2.1 인구통계학 특성별 산업인식 차이 76
4.2.2 참여 장소별 산업인식 차이 82
4.2.3 골프산업인식에 대한 소결 83
4.3 골프산업 정책에 대한 만족도 고찰 84
4.3.1 인구통계학 특성별 정책 만족도 84
4.3.2 참여 장소별 정책 만족도 88
4.3.3 골프산업정책 만족도에 대한 소결 89
4.4 골프산업 정책 만족도 영향요인 분석 90
4.4.1 골프산업인식과 정책만족도 관계 90
4.4.2 산업인식에 따른 정책만족도 소결 94

5. 결 론 95

참 고 문 헌 98
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
박한생. (2009). 골프산업 인식에 따른 정책만족도에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8243
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000238319
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-08-04
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