한·중 라면 패키지디자인 비교분석에 관한연구
- Author(s)
- 손가총
- Issued Date
- 2008
- Abstract
- ABSTRACT
Study on the Comparison Between Chinese and Korean
Instant Food Packaging
Sun Jia Cong
Advisor : Prof. Lim Chae-Hyong
Dept. of Visual & Media Communication Design,
Graduate School of Chosun University
People regard food as their heave. Food is the basic material source for their living. Instant noodle is unique and outstanding in all kinds of food for its convenience, quickness, low price and various tastes and acquires great approvements from market. Since 1970s 20th century, instant noodle has been welcome all around the world.
The instinct convenience, some noodle and a bowl of water, can quickly cope with the urgent need of food and can give delicious noodle to people of inappetence. Various tastes, beef noodle chicken noodle etc can cater on needs of different people. It can be seen that instant noodle contains huge market potentials and prospects and become the main strategic direction and striving platform of elites of business.
There is a Chinese saying, "Set the saddle on the right horse". Because of the above-mentioned potentials and the existing good market of instant noodle, the design of packing of instant noodle should endlessly break through and innovate.
China is a cultivated old country of long history and also is a fast developing country. Korea, one of "four little dragons" also has great economic power. Korea and China is adjacent and also has closed history origin. So what is the difference of packing design between the two countries, In this paper I will do some research on this topic.
- Alternative Title
- Study on the Comparison Between Chinese and Korean Instant Noodles Package Design
- Alternative Author(s)
- SUN JIA CONG
- Affiliation
- 일반대학원 시각정보미디어 학과
- Department
- 일반대학원 시각정보미디어학과
- Advisor
- 임채형
- Awarded Date
- 2009-02
- Table Of Contents
- 목 차
제1장 서론
제1절 연구 배경과 목적 ……………………………………………………………… 1
제2절 연구 범위와 방법 ……………………………………………………………… 2
제2장 이론적 배경
제1절 라면의 일반적 개념 …………………………………………………………·‥·4
제2절 브랜드이미지와 패키지디자인 ………………………………………‥·7
1. 브랜드이미지의 이론적 배경 …………………………………………………···7
가. 브랜드의 개념 ……………………………………………………………………………·7
나. 브랜드의 역할과 기능………………………………………………………………‥··9
다. 제품차별화에 있어서 브랜드 역할 …………………………………………·10
2. 패키지디자인 이론적 배경 ……………………………………………………···13
가. 패키지의 원리……………………………………………………………………………··13
나. 패키지디자인의 역할과 가치 …………………………………………………‥14
다. 패키지디자인 전망 …………………………………………………………………‥·20
3. 라면의 상품적 특성 …………………………………………………………………·21
제3장 한·중 라면 시장현황 및 사레분석
제1절 한·중 라면 시장현황…………………………………………………………·23
1. 한국 라면 시장현황 …………………………………………………………·‥……·23
2. 중국 라면 시장현황 …………………………………………………………·‥……·29
제2절 한·중 라면 브랜드별 사례분석 ………………………………·‥……·32
1. 한국라면 브랜드별 사례분석 …………………………………………·‥……‥··32
2. 중국라면 브랜드별 사례분석 …………………………………·………·‥……·42
제4장 한·중 라면 패키지디자인 시각적 요소 비교분석
제1절 시각적 요소 분석 …………………………………‥………………‥……‥‥· 54
1. 브랜드 로고타입 분석 ………………………………………………………………··54
2. 일러스트레이션 분석 …………………………………………………………………·56
3. 브랜드색채 분석 …………………………………………………………………·………60
4. 레이아웃 분석 ……………………………………………………………………………‥64
제2절 용기디자인 분석 ……………………………………………‥………………‥·66
1. 용기 재질 …………………………………………………………………·………………‥…‥66
2. 용기 구조 및 형태 …………………………………………………………………………67
제5장 소비자 조사 분석
제1절 조사개요 ………………………………………………………………………………‥69
1. 조사 내용 및 목적 ……………………………………………………………………·‥69
2. 조사 대상 및 설문지 내용 ………………………………………………………···69
3. 조사 결과 및 분석 ……………………………………………………………………····69
제6장 결론
제1절 본 연구의 결과 …………………………………………………………………·‥80
제2절 문제점 및 개선방안 …………………………………………………………···82
참고문헌
부록(설문지)
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교
- Citation
- 손가총. (2008). 한·중 라면 패키지디자인 비교분석에 관한연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8147
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237923
-
Appears in Collections:
- General Graduate School > 3. Theses(Master)
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-
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- Embargo2009-02-04
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