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창조도시를 위한 일본 센다이의 전략에 관한 연구

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Author(s)
이영문
Issued Date
2008
Abstract
As environments surrounding cities are changing, such as population, physical structures and intensified competition with other cities around the world, it is important for Sendai, Japan to make use of its existing resources and characteristics to enhance its advantages.
The city vision of Sendai is to incorporate relevant policies and to create a beautiful and active city according to the four basic directions: to establish a city of creation, a city of exchange, and a city of using both creation and exchange as key words, and a city of forests.
Thus, Sendai aims to create a city which pursues creative options while using its creative resources such as intelligent resources as a city of education and artistic and cultual activities.
Sendai also wants to work closely with other cities around the world to ensure there is a base of permanent energy through international and national exchanges.
In multi-angled perspectives of 「Sendai, a hub city」,「Sendai as a core of regional networks」,「Sendai as a central residential zone」, it is preparing for the city base on which creation and exchange are created. Therefore, strategic vision for the framework to be developed for definite realization of city image targeted by Sendai 21 Plan should be practically considered.
Alternative Title
A Study on the Vision for Creative City in Sendai of Japan
Alternative Author(s)
Lee, Young Moon
Affiliation
일반대학원 건축공학과
Department
일반대학원 건축공학과
Advisor
임만택
Awarded Date
2009-02
Table Of Contents
Ⅰ. 序 論 1
1.1 硏究의 背景 및 目的 1
1.2 硏究의 範圍 및 方法 2

Ⅱ. 創造都市의 槪念과 센다이를 둘러싼 環境 4
2.1 創造都市의 槪念 4
2.2 創造都市의 系譜 5
2.3 유네스코의「The Creative Cities Network」 8
2.4 센다이의 槪要 10
2.5 센다이의 强點 11
2.5.1「敎育都市」로서의 知的資源의 集積 12
2.5.2 藝術․文化 등 創造的 活動의 擴大 12
2.5.3 프로 스포츠 등 都市 娛樂의 存在 14
2.5.4 오랜 歷史와 傳統에 육성된 獨自的 文化 14
2.5.5「숲의 都市」의 傳統, 풍부한 自然과 都市機能이 조화한
特色 있는 都市空間 15
2.5.6 商業機能, 都市서비스産業의 集積과 큰 經濟圈의 存在 16
2.5.7 東北의 中樞都市․交流據點으로서의 位置 17
2.5.8「居住하기 편리한 都市」로서의 브랜드 이미지의 定着 18
2.5.9 市民, NPO 등에 의한 여러 領域에서의 都市建設의 實踐 19

Ⅲ. 都市建設의 理念과 方向 21
3.1 都市空間形成의 틀 21
3.1.1 都市空間形成의 基本方向 21
3.1.2 土地利用의 基本方針 21
3.1.3 都市機能의 提携 22
3.1.4 都市空間形成의 推進 23
3.2 創造와 交流를 위한 都市建設 23
3.3 都市建設의 理念과 4가지의 基本方向 25
3.3.1 基本方向 1:「創造」都市 26
3.3.2 基本方向 2:「交流」都市 32
3.3.3 基本方向 3:「創造」와「交流」의 場이 되는 都市基盤
造成 37
3.3.4 基本方向 4:「숲의 都市」의 再構築 42

Ⅳ. 都市비전 實現을 위한 틀 47
4.1 都市政策의 綜合的 展開 47
4.2 都市經營 觀點에서의 틀 49
4.3 다양한 主體의 提携에 의한 都市建設 50
4.4 人材育成 51
4.5 都市비전에 바탕한 틀의 進行管理 52
4.6 主體的․創造的 都市經營의 推進 52
4.7 市民과 行政의 協力에 의한 都市建設의 推進 52
4.8 效率的인 行財政運營의 推進 53

Ⅴ. 結 論 55

參考文獻 56
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
이영문. (2008). 창조도시를 위한 일본 센다이의 전략에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/8105
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-02-04
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