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단일 킬 및 이중 킬 요트의 저항특성에 관한 연구

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Author(s)
이유신
Issued Date
2008
Abstract
최근 거의 모든 산업분야에서 적용되고 있는 주5일 근무제와 국민소득 증대 그리고 생활환경의 글로벌화로 인한 여가 환경의 변화는 육지에서 바다로 여가공간을 넓히면서 자연 친화적이고 체험적인 해양여가의 확산을 가져오고 있다.

우리나라의 해양관광객은 매년 약 1.8%정도의 신장세를 보이고 있으며 2010년경에는 해양관광객 수가 전체관광인구의 약 40% 정도가 될 것으로 예상 하고 있다. 전 세계 관광인구 중 해양관광인구가 차지하는 비율이 전체의 약 70% 정도인 것을 감안하면 국내 해양레저 인구 역시 향후 크게 증가할 것으로 예상된다. 그러나 우리나라의 해양레저는 아직까지 해수욕 등과 같은 후진국형 레저활동이 주를 이루고 있는 실정이다. 외국의 경우 요트 등의 해양스포츠가 매우 활성화 되어 있으며 해양스포츠가 전체 해양레저에서 차지하는 비중이 높은 것과는 대조적이라 할 수 있다.

본 연구에서는 경기/인천지역과 같이 수심이 낮고, 개펄이 넓은 서해안 지역에서도 레저활동이 가능한 세일링 요트를 개발하고자 하였다.

본 연구에서는 기존의 연구와는 달리 킬의 형상은 변화시키지 않고 선저 중앙에 길게 돌출된 킬을 선저 양측에 나누어 배치하여 낮은 수심의 연안에서 킬에 의한 방해를 최소화 할 수 있는 요트를 개발하고자 15피트급 딩기요트에 동일한 형상과 침수표면적을 갖는 싱글킬과 더블킬을 각각 부착하여 킬 위치변화에 따른 저항특성을 회류수조에서의 모형시험과 전산유체역학(CFD)을 통하여 분석하였다.

본 논문의 제 2 장에서는 회류수조에서 수행된 저항시험결과와 유동분석 결과를 정리하였고, 제 3 장에서는 상용 CFD Code인 FLUENT를 사용하여 수행된 Simulation 결과를 모형시험결과와 비교하여 설명하였다. 본 연구의 종합적인 결론은 제 4 장에서 제시하였다.|Because of five-days workweek system applied to almost industries, an increase of national income and globalization of living environment, a leisure environment has been changed to a sea from a land, and the leisure has extended to the nature-friendly and experiential ocean leisure.

Korea’s marine tourists increase by 1.8% each year. It is expected that the total marine tourists will become about 40% of the population of tourism in 2010. By considering that the rate of marine tourism population among the world population of tourism, is about 70% of the total, the population of marine leisure is expected to largely increase in the future. However, Korea’s marine leisure still has the underdeveloped country’s leisure activity. IN foreign countries, the marine sports such as yacht are very activated, and the marine sports occupy the high portion of total marine leisure.

This study was intended to develop the sailing yacht for the leisure activity in the west coat which has the low depth of water and extended tideland like Gyeonggi/Incheon area.

Unlike the existing studies, the keel shape was not changed in this study. In order to develop the yacht which can minimize an obstacle by keel in the low coast by arranging the projected keel on both sides of the bottom of the ship, the resistance characteristics by change of keel position were analyzed through the model test and CFD (Computational fluid dynamics) in the circulating water channel, by attaching the single keel and double keel of the same shape and wetted surface to 15 feet dinghy yacht.
Chapter 2 of this paper mentioned the resistance test result and flow pattern analysis result conducted in the circulating water channel. Chapter 3 explained a comparison of the simulation using the commercial CFD Code ‘FLUENT’ with the model test result. In Chapter 4, the synthetic conclusions of the study were mentioned.
Alternative Title
A Study on the Resistance Characteristics of a Yacht with Single and Double Keels
Alternative Author(s)
Lee, you shin
Affiliation
일반대학원 선박해양공학과
Department
일반대학원 선박해양공학과
Advisor
박제웅
Awarded Date
2009-02
Table Of Contents
목 차

List of Tables ……………………………………………………………………… ⅱ
List of Figures …………………………………………………………………… ⅲ
Nomenclatures ………………………………………………………………………… ⅴ
Abstract ……………………………………………………………………………… ⅵ


제 1 장 서 론 ……………………………………………………………………… 1
1.1 연구 배경 …………………………………………………………………… 1
1.2 연구 내용과 목적 …………………………………………………………… 6

제 2 장 모형시험 ………………………………………………………………… 7
2.1 회류수조 …………………………………………………………………… 7
2.2 대상 선형 …………………………………………………………………… 9
2.3 저항시험 …………………………………………………………………… 13
2.4 유동관찰 시험 ……………………………………………………………… 21
2.4.1 파형관찰시험 …………………………………………………………… 21
2.4.2 유선관찰시험 …………………………………………………………… 32

제 3 장 전산유체역학 …………………………………………………………… 35
3.1 좌표계 및 지배방정식 …………………………………………………… 35
3.2 난류모형 및 이산화 ………………………………………………………… 35
3.3 수치격자 및 경계조건 ……………………………………………………… 37
3.4 CFD 결과 …………………………………………………………………… 41
3.5 결과 비교 및 분석 ………………………………………………………… 44

제 4 장 결 론 ……………………………………………………………………… 45
Degree
Master
Publisher
조선대학교
Citation
이유신. (2008). 단일 킬 및 이중 킬 요트의 저항특성에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/7484
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000237525
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2009-02-04
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