CHOSUN

발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료가 초등학생의 학교부적응에 미치는 영향 연구

Metadata Downloads
Author(s)
신선화
Issued Date
2018
Keyword
발도르프 색채 이론
Abstract
This study inspected how group art therapy with Waldorf color theory influenced maladjusted elementary school students. Through group art therapy program with Waldorf color theory, personal needs of elementary school students may be accepted and fulfilled in the relationship between students and school environment. By enriching their affective development and expression, the color could have a significant effect on students’ sentiments for them to be welcome members of society.
This study conducted its research to confirm that group art therapy with Waldorf color theory influenced maladjustment of elementary school students.
The subjects of this study were 20 students of third to sixth grade from D elementary school situated in N city (experiment group: 10 persons and control group: 10 persons). The study period was from April 2, 2018 to July 20, 2018 and total 15 sessions of group art therapy program (one to five times per month, forty to eighty minutes at each time) without counting before-test and after-test. As to the study tools, the SPSS/WIN 24.0 program is utilized for quantitative analysis to conduct t-test to verify homogeneous testing between experiment group and control group. The changes between before-test and after-test were inspected by the repeated testing variable analysis for their effectiveness to be based on the hypothesis that group art therapy with Waldorf color theory could have a positive effect on maladjustment of students.
Observation from behavioral characteristics of experiment group, KSD(Kinetic School Drawing) changes and the early, middle, late stage works were examined for qualitative analysis.
The following details are the summary of this study:
First, group art therapy with Waldorf color theory was an effective program to maladjusted elementary school students.
Second, group art therapy with Waldorf color theory has an positive effect on maladjusted elementary school students.
The results above suggested that it is effective to apply group art therapy based on Waldorf color theory for maladjustment of elementary school students. It also said that group art therapy utilizing Waldorf color theory could help students to be bright and optimistic members of society by understanding clearly their affective expression and empathizing the expressed sentiments to enrich their effective development.|본 연구는 초등학생을 대상으로 하여 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료에 참여하게 함으로써 학교부적응에 미치는 영향을 검증하였다. 이를 통해 초등학생들이 개인의 욕구가 학교 내 환경과의 관계에서 수용 또는 충족되게 함으로써 학생들의 올바른 정서 함양, 정서 표출, 정서를 승화시키고 풍부하게 하여 건강한 사회의 일원으로 살아가게 하기 위해 색채가 성장하고 있는 아동의 감성에 지대한 영향을 미칠 수 있기에 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료 프로그램을 실시하였다.
이에 본 연구는 초등학생에게 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료 프로그램을 시행함으로써 학교부적응에 미치는 영향을 검증하고자 연구를 진행하였다.

연구대상은 N시의 원도심 주변 외곽에 위치한 D초등학교의 3~6학년 학생 20명(실험집단 10명, 대기집단 10명)으로 구성하였다. 연구기간은 D초등학교의 학교교육과정의 창의적 체험활동 동아리 색채놀이부원(실험집단)의 1학기 활동기간으로 2018년 4월 2일부터 2018년 7월 20일까지 월 1회~5회, 40분~80분씩 사전․사후 검사를 제외하여 총 15회기 집단미술치료 프로그램을 실시하였다. 연구도구는 양적분석으로 SPSS/WIN 24.0 프로그램을 활용하여 실험집단과 대기집단의 동질성 검증으로 t-test를 실시하였다. 두 집단의 사전․사후 검사 변화는 반복측정 변량분석을 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료가 학교부적응에 긍정적 영향을 미칠 것이라는 전제에 맞게 그 효과성을 검증하였다.
질적분석으로 실험집단 행동특성 관찰 내용, KSD(학교생활화) 변화, 초기, 중기, 말기 작품 등을 분석하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료가 초등학생의 학교부적응에 효과적인 프로그램으로 작용하였다.
둘째, 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료 프로그램이 초등학생의 학교부적응에 긍정적 효과가 있다.
이상의 결과는 초등학생의 학교부적응에 발도르프 색채 이론을 기반으로 만들어진 집단미술치료 프로그램을 활용하는 것이 효과적임을 보여준다. 또한 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료 프로그램은 초등학생들의 학교부적응에 정서 표출과 표출된 정서를 정확하게 이해함으로써 정서를 승화시키고 풍부하게 하는데 도움을 주어 밝고 건강한 사회의 일원으로 살아가게 하는 데 긍정적인 영향을 미쳤다고 본다.
Alternative Title
A Study on Influence of Group Art Therapy with Waldorf Color Theory toward Maladjusted Elementary School Students
Alternative Author(s)
shin seon hwa
Affiliation
조선대학교 디자인대학원 디자인학과 미술심리치료전공
Department
디자인대학원 미술심리치료
Advisor
문정민
Awarded Date
2019-02
Table Of Contents
ABSTRACT· ⅵ
Ⅰ. 서론· 1
1. 연구의 필요성과 목적· 1
2. 연구문제· 4
3. 용어정의 4

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 발도르프 색채 이론· ·6
가. 슈타이너의 사상과 인간론· ·6
나. 발도르프 예술 활동· ·7
다. 슈타이너의 색채론 ·9
2. 집단미술치료와 학교부적응 12
가. 집단미술치료의 개념 및 특징· ·12
나. 학교부적응의 개념 및 특징 ·14
다. 집단미술치료와 학교부적응· ·15
3. 집단미술치료와 발도르프 색채 이론 ·16
가. 발도르프 색채 이론과 집단미술치료· ·16
나. 발도르프 색채 이론을 통한 프로그램· ·18

Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구 대상 23
2. 연구 도구 25
3. 연구 절차 27
4. 프로그램 구성· ·28
5. 자료 분석 30

Ⅳ. 연구 결과 32
1. 질적 분석 32
가. 행동특성 관찰 내용 분석· ·32
나. KSD(학교생활화) 변화 분석· 33
다. 작품 분석· ·44
2. 양적 분석 49
가. 기술통계량·· ·49
나. 사전 동질성 검증· ·50
다. 사전․사후 평균 및 반복측정 변량분석· 50

Ⅴ. 논의 ·58

Ⅵ. 결론 및 제언·· ·62
1. 결론· ·62
2. 제언· ·64

참고문헌· ·66

국문초록· ·69

부록· ·71
Degree
Master
Publisher
조선대학교 디자인대학원
Citation
신선화. (2018). 발도르프 색채 이론을 통한 집단미술치료가 초등학생의 학교부적응에 미치는 영향 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/720
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000267171
Appears in Collections:
Art, Design, & Physical Education > 3. Theses(Master)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2019-02-08
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.