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클림트 회화에서의 장식성의 미적 변용과 그 특성에 관한 연구

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Author(s)
김정희
Issued Date
2007
Abstract
Ornaments had been composed of the essential factors in the traditional aesthetic theory while defined as a part of actions to create world in the medieval ages. The dichotomy of structure and ornament, which is utilized as the framework to despise ornament, has been maintained in architecture and paintings since the medieval ages. Ornaments has developed in the theory and practice of architecture, paintings and industrial arts since 19th century.
Ornament was despised and regarded as committing a sin in modernism which takes a serious view of structure and function, but it revived its position in the flow of post-modernism. This theoretical and practical change about ornament suggests the historical possibility of aesthetic transfiguration.
Klimt's ornament paintings result affluently in the possibility of aesthetic and artistic transfiguration and get the special position in that ornament consists of one of the most important linchpins in his ornament art and aesthetic transfiguration. His ornament is similar to a prerequisite of his paintings because it ensures his personality of paintings. Klimt's ornaments are composed of the formal structure itself in his paintings and the structure of ornament leads to his special notion of female and significance of life.
This study tries a modelling analysis about ornament characteristics in Klimt's paintings and investigates the process and the quality of aesthetic transfiguration which makes it a condition that the quality of ornament brings about paintings. This study has this objective and background about Klimt's paintings, seeks the quality of ornament and the essence of aesthetic transfiguration, i.e. investigating the process and characteristics of it and differentiating between formal structure and contents.
Alternative Author(s)
Kim Jung-hee
Affiliation
조선대학교 일반대학원 미학미술사학
Department
일반대학원 미학·미술사학과
Awarded Date
2008-02
Table Of Contents
서 론: 클림트 회화의 장식성의 문제 1

Ⅰ. 장식성의 미학적 위치 13
1. 장식의 미학적 규정과 구조 13
1.1. 자연적 형식구조의 모방으로서의 장식성 13
1.2. 상징으로서의 장식성 16
1.3. 순수 형식으로서의 장식성 19
2. 장식의 형식적 구조 22
2.1. 바탕과 패턴의 관계 22
2.2. 구조와 장식의 이원구조 23

Ⅱ. 클림트 회화의 장식성의 사적배경과 전개 27
1. 클림트 회화의 장식성의 미적맥락 27
1.1. 상징주의 27
1.2. 아르누보 34
2. 장식성의 개요와 그 전개 39
2.1. 초기 역사주의 회화와 빈 분리파 40
2.2. 황금시대의 여성초상화 49
2.3. 색채 시대의 풍경화 55

Ⅲ. 미적변용의 형식적 요소들 61
1. 형태심리학적 요소 61
1.1. 회화와 건축의 매개구조로서의 장식 61
1.2. 장식에 의한 형태와 배경의 가역성 69
1.3. 패턴의 형태(게슈탈트)적 성격 75
2. 색채요소 84
2.1. 상징적 의미로서의 색채 84
2.2. 색채의 장식적 패턴화 90
3. 형식적 측면의 미적 성과 94
3.1. 모더니즘과 장식적 측면 95
3.2. 평면성의 장식성 98

Ⅳ. 미적변용의 의의와 내용 107
1. 알레고리 107
1.1. 알레고리와 절충주의 107
1.2. 상징성과 암시 113
1.2.1. 삶과 여성성 114
1.2.2. 자연과 자아 121
2. 에로티시즘 123
2.1. 장식과 여성성 123
2.2. 욕망의 수사학 128
3. 총체적 특성 137

결 론 140
도 판 144
참고문헌 166
국문초록 170
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
김정희. (2007). 클림트 회화에서의 장식성의 미적 변용과 그 특성에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/7189
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236377
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2008-02-19
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