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브랜드디자인경영의 개념정립과 시스템구축에 관한 연구

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Author(s)
김은영
Issued Date
2007
Abstract
In pursuit of design-oriented management structures, contemporary business company makes an efforts to achieve its increment both of the competitive power and brand value through the enhancement of design power.

Design is very important element to create the brand-asset-value, however, the powerful brand-asset-value is possible only when the concept of Brand Management is realized efficiently dealt traditionally with the management of its culture, operation system and personnel except of increment of design value.

It must be true that Design Management and Brand Management are core strategies for the contemporary business companies targeting the most powerful brand-asset-value establishment. But this study suggests that these two concepts should have organic relationship on the diachronic point of view. In the other words, only when the design-oriented Brand Management and brand-asset-value oriented Design Management is realized, it could be the most desirable business management strategy for its powerful brand-asset-value.

On this premise, Design Management and Brand Management should be developed as a synthetic concept which should be understood as one system, not the independent separate concept, in order to create the brand-asset-value in the more and more competitive environment. This concept is defined as "Brand Design Management" in this study.
This study aims to be the guidelines for business management strategy in order to increment the company's brand value by suggesting the efficient Brand Design Management System and new execution method resulting from defining the concept of Brand Design Management and extracting the necessary elements.

First, I defined the concept of the Brand Design Management on the diachronic point of view understood as one system through the theoretical consideration of each Brand Management and Design Management. Second, I extracted “Purpose”, “Personal”, “Personality”, “Project”, “Positioning” and “Practice” as the elements of Brand Design Management through the experts' interview based on the element of Brand Management and Design Management. Third, we suggested the specific execution methods and developed its checklist. Forth, we built the Brand Design Management System based on its elements and performance process and verified the efficiency to companies.

The suggested Brand Design Management system and execution method are very significant both of the business and the academic aspects. In the business aspect, it gives the ideas of planning and performing the design and brand oriented business operation strategy to the companies aiming the establishment of brand-asset value focusing on design. Also in the academic aspect, it is significant that suggests the new concept of "Brand Design Management System" complementing Brand Management with Design Management and it is expected to help the future studies for the management operation methodology.

In the end, I hope this study leads continuous studies for revisions and complements of the suggested system elements and its execution methods and ultimately helps business company to establish its management system and practice in order to increment the brand-asset value.
Alternative Author(s)
Kim, Eun-young
Affiliation
조선대학교
Department
일반대학원 디자인경영학과
Awarded Date
2008-02
Table Of Contents
ABSTRACT

제1장 서 론 2
제1절 연구의 배경 2
1. 경영환경의 변화 2
2. 브랜드디자인경영의 필요성 5
제2절 연구의 목적 7
제3절 연구의 구성 및 방법 10

제2장 브랜드디자인경영시스템 구축을 위한 본 연구의 접근법 14
제1절 브랜드디자인경영시스템 구축을 위한 본 연구의 접근법 총괄 14
제2절 브랜드디자인경영시스템 구축을 위한 시스템 접근법 17
1. 시스템 접근법(System Approach)의 개념 17
2. 본 연구의 시스템 접근법 28

제3장 브랜드디자인경영의 개념과 요소 36
제1절 브랜드디자인경영의 개념 36
1. 브랜드디자인 36
2. 브랜드경영의 개념과 요소 39
3. 디자인 중심의 경영요소 57
4. 브랜드디자인경영의 개념 73
제2절 브랜드디자인경영의 요소추출 75
1. 브랜드디자인경영의 요소추출과정 75
2. 브랜드디자인경영의 요소 81

제4장 브랜드디자인경영시스템 요소의 실행방안 및 체크리스트 90
제1절 시스템 요소 1_ 목적(Purpose) 91
1. 목적(Purpose) 관리의 요소 92
2. 목적(Purpose) 관리의 실행방안 112
3. 목적(Purpose) 관리의 체크리스트 122
제2절 시스템 요소 2_ 인적자원(Personnel) 125
1. 인적자원(Personnel) 관리의 요소 130
2. 인적자원(Personnel) 관리의 실행방안 148
3. 인적자원(Personnel) 관리의 체크리스트 160
제3절 시스템 요소 3_ 포지셔닝(Positioning) 164
1. 포지셔닝(Positioning) 관리의 요소 167
2. 포지셔닝(Positioning) 관리의 실행방안 170
3. 포지셔닝(Positioning) 관리의 체크리스트 185
제4절 시스템 요소 4_ 퍼스낼러티(Personality) 188
1. 퍼스낼러티(Personality) 관리의 요소 189
2. 퍼스낼러티(Personality) 관리의 실행방안 194
3. 퍼스낼러티(Personality) 관리의 체크리스트 200
제5절 시스템 요소 5_ 프로젝트(Project) 204
1. 프로젝트(Project) 관리의 요소 205
2. 프로젝트(Project) 관리의 실행방안 212
3. 프로젝트(Project) 관리의 체크리스트 226
제6절 시스템 요소 6_ 실행(Practice) 229
1. 실행(Practice)에 대한 PLAN 232
2. 실행(Practice)에 대한 DO 240
3. 실행(Practice)에 대한 SEE 252

제5장 브랜드디자인경영시스템 제안 및 평가와 유효성 검증 258
제1절 브랜드디자인경영시스템 제안 258
제2절 브랜드디자인경영시스템 평가 268
1. 브랜드디자인경영시스템의 속성 평가 268
2. 브랜드디자인경영시스템의 구성요소 평가 270
3. 브랜드디자인경영시스템 구축의 절차 평가 272
제3절 브랜드디자인경영시스템의 유효성 검증 277
1. 유효성 검증의 개요 277
2. 유효성 검증의 결과 279
3. 체크리스트의 활용방안 317

제6장 결론 320
제1절 연구의 결과 320
제2절 연구의 시사점 324
제3절 한계점 및 향후 연구방향 326

참고문헌
부록
Degree
Doctor
Publisher
조선대학교 일반대학원
Citation
김은영. (2007). 브랜드디자인경영의 개념정립과 시스템구축에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/7085
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000236093
Appears in Collections:
General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
Authorize & License
  • AuthorizeOpen
  • Embargo2008-02-19
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