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중국 전자무역 활성화 방안에 관한 연구

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Author(s)
손학가
Issued Date
2007
Keyword
중국 전자무역|무역 활성화|물류 배송|전자거래|정보인프라
Abstract
Recently, the development of information technology has dramatically lowered transaction cost, speeded up knowledge spread, thus fundamentally changed modern people's way of life. With the application of information technology in marketing, distribution, logistic solution and payment solution, e-commerce is becoming a more and more important substitute for traditional commercial behavior of both firms and consumers.
Based on the research on e-commerce in China, this paper aims at pointing out the current situation, the potential problems and future trend of e-commerce in China. As income level increases, China is now under great pressure to upgrade its industrial structure form labor intensive to capital intensive. In the area of commerce, the upgrading would be the shift from traditional commerce to e-commerce which requires large capital and integrated information technology of various fields. High internet connection penetration rate and dense population offered China with favorable e-commerce condition. Thus, China should continuously improve the legal and social environments to fully utilize the favorable conditions it possesses and grasp the opportunity of e-commerce.
Alternative Title
The Promotion of Electronic Trade in China
Alternative Author(s)
Sun, Xuejia
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 무역학과
Advisor
이성민
Awarded Date
2007-08
Table Of Contents
제1장 서론 = 1
제1절 연구의 배경 및 목적 = 1
제2절 연구의 방법과 구성 = 2
제2장 전자무역의 개요 = 3
제1절 전자무역의 개요 = 3
1. 전자무역의 탄생배경 및 개념 = 3
2. 전자무역의 범위 = 5
제2절 전자무역의 특징 = 6
1. 전자무역의 특징 = 6
2. 전통적 무역과 전자무역의 차이점 비교 = 10
제3장 국제 전자무역의 동향과 활용상의 문제점 = 18
제1절 국제 전자무역 추진동향 = 18
1. 국제기구의 전자무역 추진 동향 = 18
2. 주요국별 추진동향 = 23
제2절 전자무역 활용상의 문제점 = 31
1. 법적·제도적 문제점 = 31
2. 인프라상의 문제점 = 33
제4장 중국 전자무역의 현황과 문제점 = 35
제1절 중국 인터넷전자무역의 발전 = 35
1. 인터넷 발전의 약사 = 35
2. 인터넷 발전의 현황 = 37
제2절 중국 전자무역 인프라 현황 = 41
1. 법·제도적 인프라 현황 = 41
2. 중국 전자무역 시스템 현황 = 44
3. 정보통신 인프라 현황 = 46
제3절 중국 전자무역의 문제점 = 47
1. 전자무역의 가시적 효과 부족 = 47
2. 전자무역의 안정성과 정확성에 의문 = 48
3. 물류·배송의 체계 미비와 금융체계의 지지부족 = 48
4. 대응되는 정책법규 미비 = 49
5. 전자거래 인증기관 미비 = 49
제5장 중국의 전자무역 활성화 방안 = 51
제1절 기업측면에서의 방안 = 51
1. 소비자 대면 = 51
2. 마케팅 및 물류배송 = 52
3. 보안인증 = 53
4. 전통기업과의 연대 = 53
제2절 정부측면에서 방안 = 54
1. 전자무역 Single-Window 체제 강화 = 54
2. 정보 인프라 = 56
3. 법·제도적 장치 마련 = 56
4. G-SCM Hub 구축 = 57
5. 보안인증 = 57
6. 공인인증 = 59
7. 인재양성 = 60
제6장 결론 = 62
제1절 연구요약 및 결론 = 62
제2절 향후 연구과제 = 63
참고문헌 = 65
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
손학가. (2007). 중국 전자무역 활성화 방안에 관한 연구.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6918
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234462
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • Embargo2007-11-13
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