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의미소 개체화 기반 게임형토론시스템

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Author(s)
정이창욱
Issued Date
2007
Keyword
게임형토론시스템|의미소 개체화 기반|Semantic Individualization|Game-type Forum System|인터넷
Abstract
The cyber community's development idol makes efforts on individualization and array style information in form of the cafe, the cyworld, the blog, the mobile phone etc., also side effect of paradoxical information poverty, because of information flood. So, in treatise that see, by implementation way of public ownership style information that can overcome shortcoming of array style information, propose "Game-type Forum System based on Semantic Individualization" Go forward in normative public ownership of wiki way that is observed by alternative of array style information and Web 2.0's model in old, it is way that interactive evaluation is exchanged by numerical value and Weighting Values is used accordingly, between composition individuals. This is synthetic discussion of Semanticweb and Web 2.0, and it is natural development direction of internet. Can call Internet that this system is implemented that Forumnet is. Forumnet may be implemented actually and technologically from person base evaluation to individual base evaluation.
Alternative Title
Game-type Forum System based on Semantic Individualization
Alternative Author(s)
JungLee, Chang-Uk
Affiliation
조선대학교 산업대학원
Department
일반대학원 정보통신공학과
Advisor
신영숙
Awarded Date
2007-08
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 인터넷의 당면 문제와 연구동향 = 3
A. 정보홍수 = 3
B. 기존 BBS 방식 = 4
C. 위키(Wiki) 방식 = 5
D. 추천시스템(Recommendation System) 방식 = 6
E. 연구동향, 시맨틱웹(Semantic Web)과 웹2. = 6
F. 대안으로서의 위키 방식과 그 한계 = 7
Ⅲ. 의미소 개체화와 게임형토론 = 11
A. 개체화와 다층적 기록·평가 = 11
B. 개체(구성원)의 범주 = 12
C. 개체화와 게임형토론 = 13
D. 게임형토론의 현황 = 15
(1) 온라인게임 = 15
(2) 인터넷토론 = 16
(a) 더딘 진화 = 17
(b) 현황 = 17
Ⅳ. GFS의 정보설계와 모델링 그리고 정책로드맵 = 19
A. GFS의 정보설계(Information Architecture) = 19
(1) 개체화 = 19
(2) 평가 = 19
(3) 평가 수치의 움직임 = 20
(4) 평가와 공유 = 21
(5) 기록 = 21
(6) 구조변화 = 22
(7) 요약 = 22
B. GFS의 UML 메타모델링 = 23
(1) 요구 모델링 = 24
(2) 분석설계 모델링 = 26
(3) 구현 모델링 = 32
C. 포럼넷(GFS) 촉진 정책 로드맵 = 35
(1) 배포·활성화 영역(Deployment·Activation Domain) = 35
(2) 개발·유지 영역(Implement·Maintenance Domain) = 36
(3) 환금성(Realization) = 37
(4) 키(Key) = 37
Ⅴ. 결론 = 39
참고문헌 = 40
Degree
Master
Publisher
조선대학교 산업대학원
Citation
정이창욱. (2007). 의미소 개체화 기반 게임형토론시스템.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6900
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234430
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • AuthorizeOpen
  • Embargo2007-11-13
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