지각된 의료서비스와 전환장벽이 관계품질과 서비스충성도에 미치는 영향에 관한 연구
- Author(s)
- 장원재
- Issued Date
- 2006
- Abstract
- Recently, the focus of marketing research has changed from transaction marketing to relationship marketing, so exchange between a company and a customer emphasize the long-term orientation. Such a trend is also true in medical service industry because of the increasing competition, globalization of medical service industry and increasing expectation of service by the customer. So this research focuses on relationship marketing of the medical service industry.
The core concepts of relationship marketing research are the relationship quality and service loyalty. The research model of this research include two main themes. One is that the medical service quality(technical quality, personal quality, physical quality, and order quality) has an effect on the service loyalty(attitudinal loyalty, behavioral loyalty) through the relationship quality(satisfaction, trust). The other is that moderating effects of switching barriers(switching cost, attractiveness of alternatives) between satisfaction and behavioral loyalty, and between trust and behavioral loyalty.
Empirical research was conducted for that purposes and the findings are as follows.
- Technical quality, personal quality, physical quality, and order quality have effects on satisfaction,
- Personal quality has an effect on the trust,
- Satisfaction has an effect on trust, behavioral loyalty, and attitudinal loyalty through trust,
- Trust has an effect on the behavioral loyalty and attitudinal loyalty,
- Attractiveness of alternatives has a moderating effects between satisfaction and behavioral loyalty, but it doesn't between trust and behavioral loyalty. This means that, if unsatisfied customers find available new hospital, they do not use that hospital again, But the customers who have trust, they are going to use that hospital again because trust means credence and credibility formed in a longtime bases.
The contributions of the research are that this is the first relationship approach in the medical service marketing, and strategic alternatives are proposed for the long-term relationships between hospital and customer. But it also have limitations in sampling and measurement. And more fruitful results are expected, if types of the hospital and the customer characteristics are considered in the future research.
- Alternative Title
- A Study on the Effects of Perceived Medical Service and Switching Barrier on the Relationship Quality and Service Loyalty
- Alternative Author(s)
- Chang, Won-Jae
- Affiliation
- 조선대학교 대학원
- Department
- 일반대학원 경영학과
- Advisor
- 황인창
- Awarded Date
- 2007-02
- Table Of Contents
- ABSTRACT
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 문제의 제기 = 1
제 2 절 연구의 방법과 구성 = 5
1. 연구의 방법 = 5
2. 연구의 구성 = 6
제 2 장 이론적 배경 = 8
제 1 절 의료서비스의 개념과 특징 = 8
제 2 절 의료서비스와 관계마케팅 = 10
1. 관계마케팅의 개념 = 10
2. 서비스분야에서의 관계마케팅 = 13
제 3 절 의료서비스 품질 = 15
1. 서비스품질의 개념과 특성 = 15
2. 서비스품질의 측정 = 17
3. 의료 서비스품질의 측정 = 18
제 4 절 관계품질 = 20
1. 고객만족 = 22
2. 신뢰 = 27
제 5 절 서비스 충성도 = 30
1. 서비스 충성도의 개념 = 30
2. 서비스 충성도의 태도적 측면과 행동적 측면 = 31
3. 서비스 충성도의 선행요인 = 34
제 6 절 전환장벽 = 36
1. 전환비용 = 36
2. 대안의 매력도 = 39
제 3 장 가설의 설정 및 연구모형 = 41
제 1 절 가설의 설정 = 41
1. 의료서비스 품질과 고객만족 = 41
2. 의료서비스 품질과 신뢰 = 43
3. 고객만족과 신뢰 = 44
4. 고객만족과 서비스 충성도 = 45
5. 신뢰와 서비스 충성도 = 47
6. 전환장벽의 조절적 역할 = 48
제 2 절 연구모형 = 53
제 4 장 실증분석 = 55
제 1 절 변수의 측정 = 55
1. 의료 서비스품질 = 55
2. 고객만족 = 56
3. 신뢰 = 56
4. 태도적 충성도 = 57
5. 행동적 충성도 = 57
6. 전환비용 = 57
7. 대안의 매력도 = 58
제 2 절 자료의 수집 = 58
1. 표본의 대상 및 자료의 수집 = 58
2. 표본의 특성 = 59
제 3 절 변수의 신뢰도 및 타당도 분석 = 62
1. 탐색적 요인분석을 통한 타당도 및 신뢰도 검증 = 62
2. 확인적 요인분석을 통한 타당도 검증 = 66
제 4 절 가설의 검증 = 69
1. 구조모형의 검증 = 69
2. 연구가설의 검증 = 70
제 5 절 가설검증 결과의 요약 = 79
제 5 장 결론 = 80
제 1 절 연구의 요약 = 80
제 2 절 연구의 시사점 = 81
제 3 절 연구의 한계점 및 제언 = 86
참고문헌 = 88
설문지 = 107
- Degree
- Doctor
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 장원재. (2006). 지각된 의료서비스와 전환장벽이 관계품질과 서비스충성도에 미치는 영향에 관한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6729
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234200
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Appears in Collections:
- General Graduate School > 4. Theses(Ph.D)
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-
- AuthorizeOpen
- Embargo2008-09-01
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