창의적 미술교육을 위한 섬유매체 및 기법에 관한 연구
- Author(s)
- 장보영
- Issued Date
- 2011
- Abstract
- 창의적 미술교육을 위한 섬유매체 및 기법에 관한 연구
장 보 영
조선대학교 디자인대학원
디자인학과 섬유전공
(지도교수 : 노 은 희)
예전의 미술교육은 일방적인 이론적 지식의 주입과 실기능력에 편중되었으나, 오늘날에는 학생들의 즐거움이나 성취감, 창작활동 등에 대한 관심과 흥미는 미술교육에서 자기 학습력의 육성을 위한 필수교육이 되고 있다. 현대의 우리는 정보화 시대에 살고 있다. 즉, 정보 접촉이 완전히 개방되어 있다는 뜻이다. 따라서 21세기는 창의성이 우선시 되고 있으며 국가 발전의 원동력으로 창의적인 인재육성이 최우선 교육적 과제가 아닐 수 없다.
창의적인 미술교육에 있어서 접근하기 쉬운 방법으로는 학생들의 생각이나 감정을 자유롭게 표현할 수 있는 표현 매체와 기법을 통한 방법으로의 접근이다. 이러한 방법은 표현매체와 기법을 통해 기발한 상상력과 흥미를 일으켜 보다 창의적인 세계에 접근하도록 유도하는 것이다. 즉 단순히 기법을 익히는데 그치는 것이 아니라, 학생 스스로의 개성에 기초하여 표현을 창출해 내고 활용할 수 있도록 지도하는 것이 중요하다. 다양한 재료와 기법을 활용함으로써 자유로운 사고의 확장, 즉 표현의 자유를 들 수 있다. 이는 창의적인 사고 없이 나타날 수 없는 것이다.
본 연구는 창의적인 미술교육을 위한 섬유매체의 선택과 사용 그리고 표현 기법에 관한 연구의 필요성을 강조하는데 목적이 있다. 또한 자신의 손으로 직접 실생활에 필요한 일용품을 제작하여 완성시킴으로써 미술의 생활화를 이끌어 내고자 한다.
본 연구 내용은 미술교육과 창의성의 의미에 대해 알아보고 창의적인 미술교육을 통해 창의성을 강화 할 수 있는 지도방법을 살펴보았다. 또한 미술교육의 표현매체 및 기법 중 섬유매체의 개념과 기법의 여러 가지 종류를 연구하여 학생들에게 무한한 창작의 세계를 열어주고자 한다. 또한 섬유매체 및 기법을 적용한 수업 지도안을 구안하였다.
본 연구가 미술의 여러 영역 중 섬유매체 및 기법에 국한 되었지만, 다양한 기법을 활용한 교수-학습 자료가 연구되어 학생들이 창의적인 미술교육을 위한 표현매체 및 기법을 바르게 이해하고 발전시킬 수 있도록 이에 대해 지속적으로 연구해야 할 것이다.|ABSTRACT
Study on Fiber Medium & Techniques for Creative Art Education
Jang Bo Young
Advisor : Noh, Eun-Hee ph. D
Dept. of Design / Textile Major
Chosun University Graduate School of Design
While art education in the past was focused on unilateral injection of theoretical knowledge & practical skills, today's education considers students' enjoyment, achievement & interest in creative activities, etc. essential for cultivating self-learning. We are living in a modern information age. This means that contact with information is completely open. Thus, there is no doubt that creativity takes precedence over all others in the 21st century and that cultivating creative human resources turns out to be the most important educational challenge as the driving force of national development.
An easy way to approach creative art education is through expressive medium & techniques that can freely express students' thoughts & emotions. This method induces students to approach a more creative world by arousing brilliant imagination & interest. In other words, it is important to guide students to create & utilize expressions based on their own personality other than teaching them simply how to master techniques. By utilizing a variety of materials & techniques, expansion of free thinking that is the freedom of expression can be conducted. This cannot occur without creative thinking.
In this study, textile medium such as cloth, thread, han-ji, felt, wire, etc. had been used as well as various techniques such as joomchi, ji-seung, paper quilling, weaving, baskets, felt, dye, etc. for creative education. Specially, joomchi and ji-seung are korean traditional techniques.
Also, it aims to emphasize the necessity of research on expressive techniques and make art a part of life by enabling students to produce & complete commodities necessary in real life on their own.
This study examines the meaning of art education & creativity as well as teaching methods that can enhance creativity through creative art education. In addition, it aims to open a world of unlimited creativity by researching the concept & techniques of textile mediums among the expressive medium & techniques of art education. This study conducted a research on lesson guidance plans that applies textile mediums & techniques. Results are summarized as follows:
1. Provide personally meaningful opportunities.
2. Make students have a personal challenge.
3. Make students have confidence.
4. Make students work at their own pace.
5. Provide tasks that can be determined by the students.
6. Make students express personal emotions.
7. Provide an opportunity to develop self-assessment.
8. Satisfy the needs for power.
Second, this study explains the importance of expressive medium & techniques of art education and provides various techniques & materials of textile medium. This can be easily approached and students can confirm their possibility to express unlimited creativity by freely expressing personal feelings & thoughts through the application of these techniques & materials.
Third, this study provides creative guidance plans that applies textile mediums & techniques. Through the plan, it must provoke a wide range of thinking during lessons by providing instruction models of various materials & methods and must actively help students to experience various expressive activities by arousing interest & motivation necessary for learning.
This study proved that students could approach art with familiarity through lessons that applies textile mediums & techniques and could feel a sense of pride in their ethnic emotion. In addition, research on lessons & teaching?Elearning methods of a better textile medium & technique is continuously required due to the recognition of the necessity of creative education based on the hope that the teaching-learning guidance plan which applies textile medium & techniques can be at least a bit of help in creative art lessons.
- Alternative Title
- Study on Fiber Medium & Techniques for Creatve Art Education
- Alternative Author(s)
- Jang Bo Young
- Affiliation
- 조선대학교 대학원
- Department
- 디자인대학원 공예디자인학과(섬유디자인전공)
- Advisor
- 노은희
- Awarded Date
- 2012-02
- Table Of Contents
- 목 차
ABSTRACT
▷. 서론 1
1. 연구배경 및 목적 1
2. 연구방법 및 범위 2
▶. 미술교육과 창의성 4
1. 창의성의 개념 4
2. 창의성의 이론적 견해 6
가. 창의성을 만들기 위한 내부영역 7
나. 창의성의 주요 이론 9
다. 창의성과 지능과의 관계 14
3. 미술교육과 창의성 16
가. 미술교육과 창의성의 관계 16
나. 창의적 미술교육의 지도방법 17
♤. 미술교육의 표현매체 및 기법 21
1. 표현매체 및 기법 21
2. 섬유의 이해 22
3. 표현매체 기법의 종류 23
가. 한지 23
나. 실 28
다. 펠트 33
라. 천 35
마. 와이어 38
♠. 섬유매체 및 기법을 이용한 창의적인 미술수업 방법 및 제안 40
1. 창의적인 미술수업을 위한 지도방안 40
가. 교사의 역할 40
나. 섬유를 활용한 미술 표현활동(초등학교 고학년을 중심으로) 42
다. 다양한 매체활용 43
2. 섬유매체 및 기법을 적용한 수업 제안서 49
가. 열쇠고리 수업 예시안 49
나. 손지갑 만들기 수업 예시안 51
다. 재활용 종이컵을 이용한 바구니 만들기 수업 예시안 53
라. 손뜨게를 이용한 소품 바구니 수업 예시안 55
마. 펠트기법으로 만든 곰인형 수업 예시안 57
바. 와이어를 이용한 냄비 받침 수업 예시안 59
사. 염색기법을 응용한 한지공예 수업 예시안 61
아. 종이감기를 활용한 메모꽂이 수업 예시안 63
자. 꽃장식 바구니 수업 예시안 65
♡. 섬유매체 수업을 통한 교육적 효과 67
♥. 결론 68
참고 문헌
- Degree
- Master
- Publisher
- 조선대학교 대학원
- Citation
- 장보영. (2011). 창의적 미술교육을 위한 섬유매체 및 기법에 관한 연구.
- Type
- Dissertation
- URI
- https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/669
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000256942
-
Appears in Collections:
- Art, Design, & Physical Education > 3. Theses(Master)
- Authorize & License
-
- AuthorizeOpen
- Embargo2012-02-09
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.