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여행 목적지이미지에 대한 동기와 가치의 역할에 관한 연구 : 중국여행을 중심으로

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Author(s)
정효선
Issued Date
2006
Abstract
Why do people want to travel? What do they want to achieve through travelling?
This study selects the China market as one of the representative destination's impressions, most frequently visited by the Korean consumers in the tourism market, in order to investigate China's image as being imprinted in the mind of the Korean tourists. And with such a image, the difference in the population statistical characteristics and the mutual relationship with the motive of travelling and the value of travelling, regarding the selection of travel destination, are closely studied.
The surveys on the consumers with experience of travelling to China within past one year, on the difference in the motive of travelling according to the population statistical characteristics, revealed the fact that the travelling motive of competence/domination depended on the age and the marital status, while the motive of intellect/self depended on the sex and the level of education, and the motive of building relationship was shown to be much considered as the older age group of travellers. The value of travel was shown to be discriminated according to the difference in the sex, age or the marital status. Meanwhile, the survey on the destination's image indicated the utilization of the image on the quality of travelling shall be approached differently, according to the difference in the age, the education level and the marital status, while the survey on the cultural asset's image indicated it shall also be approached differently, according to the difference in the sex and the education level.
As a result of an analysis on the mutual relationship between the motive of travelling and the destination's image, they proved to hold significant relation with each other, and accordingly, the strategy for advertisement and promotion with consideration of such relation may be necessary. On the other hand, the result of an analysis on the mutual relationship between the value of travelling and the destination's image has shown that tours to China with its destination's image, may prove to be more convincing to those travellers who pursue the practical value than those who pursue pleasure as the travelling value.
The limit of this study is that, the conclusion drawn out from this study may vary according to the characteristics of each travel destination. Therefore, more thorough advance study for understanding the characteristics of each destination's image in a future study may be recommended. Moreover, a future study on the Korea's destination's image as imprinted in the foreigners and the influential factors, with more consideration of the Koreans, rather than of China as the travel destination, may be also recommended. On the other hand, through more detailed advance study and survey on the travellers to China, an establishment of measures on the characteristics of travel that may influence the travellers' selection of travel destination, etc.
Alternative Title
The Role of Motivation and Value on the Tourist Destination Image : Focusing on Touring in China
Alternative Author(s)
Jung, Hyo-Sun
Affiliation
조선대학교 대학원
Department
일반대학원 경영학과
Advisor
황윤용
Awarded Date
2007-02
Table Of Contents
제 1 장 서론 = 1
제 1 절 문제의 제기 = 1
제 2 절 연구의 목적 = 2
제 3 절 연구의 개요 = 3
제 2 장 선행연구 고찰 및 연구가설 = 4
제 1 절 여행 목적지이미지 = 4
1. 여행 목적지이미지의 개념 = 4
2. 여행 목적지이미지의 선행연구 고찰 = 5
제 2 절 여행동기 = 11
1. 여행동기의 개념 = 11
2. 여행동기의 선행연구 고찰 = 12
제 3 절 여행가치 = 14
1. 여행가치의 개념 = 14
2. 여행가치의 선행연구 고찰 = 15
제 4 절 여행과 인구통계적 특성 = 17
제 5 절 연구가설 = 18
1. 인구통계적 특성과 여행동기의 관계 = 18
2. 인구통계적 특성과 여행가치의 관계 = 18
3. 인구통계적 특성과 목적지이미지의 관계 = 19
4. 여행동기와 목적지이미지의 관계 = 20
5. 여행가치와 목적지이미지의 관계 = 21
제 3 장 연구방법 = 22
제 1 절 연구설계 = 22
제 2 절 표본 및 자료수집 = 24
제 3 절 변수의 측정 = 27
1. 변수의 조작적 정의와 측정방법 = 27
(1) 목적지이미지 = 27
(2) 여행동기 = 28
(3) 여행가치 = 29
(4) 인구통계적 특성 = 30
2. 설문의 구성 = 30
제 4 절 신뢰성과 타당성 검토 = 32
제 4 장 분석결과 = 42
제 1 절 인구통계적 특성과 여행동기간의 관계분석 = 42
1. 성별과 여행동기 관계 = 42
2. 연령과 여행동기 관계 = 44
3. 교육수준과 여행동기 관계 = 46
4. 결혼여부와 여행동기 관계 = 48
제 2 절 인구통계적 특성과 여행가치간의 관계분석 = 49
1. 성별과 여행가치 관계 = 49
2. 연령과 여행가치 관계 = 50
3. 교육수준과 여행가치 관계 = 51
4. 결혼여부와 여행가치 관계 = 52
제 3 절 인구통계적 특성과 목적지이미지간의 관계분석 = 53
1. 성별과 목적지이미지 관계 = 53
2. 연령과 목적지이미지 관계 = 54
3. 교육수준과 목적지이미지 관계 = 56
4. 결혼여부와 목적지이미지 관계 = 58
제 4 절 여행동기와 여행 목적지이미지간의 관계분석 = 59
제 5 절 여행가치와 여행 목적지이미지간의 관계분석 = 62
제 6 절 분석결과 주요요점 = 64
1. 인구통계적 특성별 주요결과 = 64
2. 목적지이미지 유형별 주요결과 = 65
제 5 장 결론 = 66
1. 연구의 시사점 = 66
2. 연구의 한계점 = 69
참고문헌 = 71
Degree
Master
Publisher
조선대학교 대학원
Citation
정효선. (2006). 여행 목적지이미지에 대한 동기와 가치의 역할에 관한 연구 : 중국여행을 중심으로.
Type
Dissertation
URI
https://oak.chosun.ac.kr/handle/2020.oak/6666
http://chosun.dcollection.net/common/orgView/200000234097
Appears in Collections:
General Graduate School > 3. Theses(Master)
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  • Embargo2008-06-25
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